Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inloggningslösen


Darkside4

Rekommendera Poster

Mycket enkel fråga, utgår jag från, men jag vet inte hur man ändrar inloggninglösen ordet, dvs, man startar datorn, och den vill ha ett lösenord. Det enda jag hittar handlar om Microsoft-lösenordet. Kan nån peka mig i rätt riktning?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav dig ett svar 28 mars 2017 i den här tråden

https://eforum.idg.se/topic/350393-försök-skapa-inlägg/

närmare bestämt i det näst sista inlägget, som du också citerade i trådens sista inlägg

1686449

 

Som du ser skrev du då att du skulle testa det. Gjorde du det?

 

Jag har inte Windows 8.1 utan loggar in med lokalt konto på mitt Windows 10 Pro. Vet inte om du loggar in med Microsoftkonto för det skrev du inte.  I alla fall måste du logga in på något konto för att komma åt  inställningarna. När du har loggat in så  öppnar du kontrollpanelen och går in på Användarkonton. Där finns detta:

1393914974_AnvndarkontoWin8.1.png.652654896d512cbcdf987a47e4297432.png

Där klickar du på Make changes to my account in PC settings, varefter du trycker på disconnect, och efter det kommer Windows att guida dig igenom resten. Här i User Accounts kan du ändra från Microsoftkonto till Lokalt konto (Se Change your account type) vilket det står i instruktionerna i den gamla tråden att du ska göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, mbgtmari!

 

Och tack för det snabba svaret.

 

Jo, jag minns att jag gjorde ett försök, men gav upp efter ett tag. Jag vill inte göra ett misstag som t.e.x. stänger mig ute från min dator (om det är möjligt).  Det finns 2 alternativ (kopierat från din original post):

 

1. För att göra ett Microsoftkonto till ett lokalt användarkonto

 

eller

 

2. För att göra ett lokalt användarkonto till ett Microsoftkonto

 

Och jag har ingen aning om vilket det är som gäller i mitt fall.  Allt jag vill är att ändra lösenordet när jag loggar in på datorn.

 

Om du kan peka åt rätt håll så skulle jag bli tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ditt inloggningskontos namn är en mejladress (eller det syns en mejladress någonstans på inställningssidorna för konton) är det ett Microsoft-konto och annars är det ett lokalt konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Darkside4:

1. För att göra ett Microsoftkonto till ett lokalt användarkonto

eller

2. För att göra ett lokalt användarkonto till ett Microsoftkonto

 

Och jag har ingen aning om vilket det är som gäller i mitt fall.  Allt jag vill är att ändra lösenordet när jag loggar in på datorn.

 

Tryck Ctrl + Alt + Del, när du är inloggad, så ska där finnas ett val för att ändra lösenordet.

 

Tar jag inte fel fungerar det för att byta lösenord oavsett om man är inloggad till ett lokalt konto eller till ett Microsoftkonto. Du får testa.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Cecilia,

 

och tack för förklaringen. Lösenordet är kopplat till mitt e-mail.

 

Hej, Christer.

 

Jag testade ditt förslag, men det funkade tyvärr inte. 

 

Hej, mbgtmari,

 

Jag undrar om valet är att man lägger till en användare (med ett nytt lösenord för honom/henne), eller om man ändrar det ursprungliga lösenordet? 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-07 på 10:53, skrev Darkside4:

Det enda jag hittar handlar om Microsoft-lösenordet.

 

9 timmar sedan, skrev Darkside4:

Lösenordet är kopplat till mitt e-mail.

Då är det ett Microsoft-lösenord och du bör kunna följa de anvisningar du har hittat om Microsoft-konton/lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Darkside4:

Jag undrar om valet är att man lägger till en användare (med ett nytt lösenord för honom/henne), eller om man ändrar det ursprungliga lösenordet?

Ja, du ska lägga till ett konto som är ett lokalt användarkonto, enligt anvisningar och bilder i windowstipslänken här ovan för användarkonto i Windows 8. Där står t ex "3. Klicka Användare i vänstermenyn och välj Lägg till en användare" Svenskan i steg 4 är dock inte helt korrekt. Det bör stå 4. Logga in utan ett Microsoft-konto

Ett lokalt konto är ett användarnamn och ett lösenord som man ställer in på sin dator. Detta lokala konto förväntas endast användas för en dator så man kan inte ha samma lokala konto på flera datorer.

 

För att återgå till anvisningarna i den länk, som jag gav dig i mars 2017, så var problemet i länken exakt samma som ditt problem, dvs  "When I try to change my password in Windows I get this message: This service isn't available right now-please try again later. I have been getting the message for over a week." I svensk översättning: När jag försöker ändra mitt lösenord  så får jag meddelandet: "Tjänsten är inte tillgänglig för tillfället. Försök igen senare." Jag har nu fått detta meddelande i över en vecka.

 

Svaret den personen fick var  "Convert Microsoft account into local user account, then local user account into Microsoft account," dvs Lösningen är att först ändra ett Microsoftkonto till ett lokalt konto och därefter ändra det lokala kontot till ett Microsoftkonto.

 

Eftersom 62 personer blev hjälpta av dessa instruktioner förmodade jag att de var bra.  Den som startade tråden skrev också: Det fungerade. Efter att ha följt dessa steg kunde jag ändra mitt lösenord (That worked. After going through those steps I was able to change my password.)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske blir lättare att följa instruktionerna i mars 2017-länken om jag översätter dem.

1. Follow these steps to convert a Microsoft account into a local User account.

a. Press Windows and C keys together.

b. Click on Settings, then click on Change PC Settings.

c. Click on Account.

d. On your account page, under the User name and User ID, you will be able to see “Disconnect” option.

e. Click on Disconnect and follow the on-line instructions.

 

2. To change a Local Account to a Microsoft Account, I would suggest you to try these steps.

a. Press Windows and C keys together.

b. Click on Settings, then click on Change PC Settings.

c. Click on Account.

d. Click on Connect to a Microsoft Account.

e. Follow online instructions.

 

1. För att ändra ett Microsoft-konto till ett lokalt användarkonto

a. Tryck på tangentbordskombinationen Windows-tangenten (flaggan) + C. (Då får du upp Snabbknappsfältet, Charms bar på engelska)
b. Klicka först på Inställningar, och därefter på Ändra datorinställningar
c. Klicka på Konto.
d. På konto-sidan, under Användarnamn och Användar-id, ser du valet "Disconnect" (= Koppla från/bort eller Ta bort)
e. Klicka på "Disconnect" och följ därefter instruktionerna du får på skärmen

 

2. För att  ändra ett lokalt användarkonto till ett Microsoft-konto

a. Tryck på Windows-tangenten + C samtidigt.
b. Klicka först på Inställningar, och därefter på Ändra datorinställningar
c. Klicka på Konto.
d. Klicka på Anslut till ett Microsoft-konto
e. Följ instruktionerna på skärmen.

 

På en Windows 10 dator kan man samtidigt ha både ett Lokalt konto och ett Microsoft-konto och vad jag har förstått så är det likadant på en Windows 8.1 dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev mbgtmari:

På en Windows 10 dator kan man samtidigt ha både ett Lokalt konto och ett Microsoft-konto och vad jag har förstått så är det likadant på en Windows 8.1 dator.

 

Det kan jag bekräfta.

Jag hade ett Microsoft konto från början, men ändrade till lokalt konto med lösenord. Senare ändrade jag inloggning med lösenord till logga in med PIN-kod.

Skickar detta från min Windows 8.1 dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-07 på 17:07, skrev Darkside4:

Jo, jag minns att jag gjorde ett försök, men gav upp efter ett tag. Jag vill inte göra ett misstag som t.e.x. stänger mig ute från min dator (om det är möjligt).

Jag har svårt att se hur du genom att följa de kortfattade instruktionerna här ovanför skulle kunna bli utestängd från din dator. Att man kan ändra sitt lösenord i en Windows 8.1 dator syns ju tydligt på skärmbilden från windowstips. Och nu har du dessutom fått det bekräftat från en, som till skillnad från mig, har goda kunskaper om Windows 8.1.

2014019276_AnvndareiWin8.1.PNG.007447d690a5684a22acd6744f445eeb.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tack, Avicii för inlägget.

 

Tack, mbgtmari för din hjälp. Ber om ursäkt att det har tagit ett tag innan jag svarat. Allt funkar utmärkt nu.

 

Jag önskar alla en trevlig fortsättning på sommaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre sent än aldrig:). Det är alltid intressant att få veta hur det går och det är inte bara de som kommer med lösningsförslag som vill veta det utan även alla andra som läser tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...