Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows installation krånglar..........


Only me

Rekommendera Poster

Försöker göra en uppgradering av Windows 7 64-bit med Sp 1 från bootbart usbminne.

Windowsfilerna kopieras ( se bild ).

Filer, inställningar och program hämtas in ( se bild ).

 

Men när Windowsfilerna ska expanderas stannar installationsprogrammet efter att

ca 19 - 22 %  av filerna har expanderats och ett felmeddelande kommer upp ( se bild ).

 

Har testat att att installera 5 eller 6 gånger men alltid med samma resultat.

 

Någon som har råkat ut för liknande problem eller har en lösning ?

Tar tacksamt emot förslag......

 

HP Probook 450 G0

Intel i5

Seagate SSHD Firecuda 2 TB

16 GB RAM

 

Datorn är :

Scannad med AVG Internet Security

Scannad med Malwarebytes Premium

Scannad med Ultra Virus Killer

Scannad med Spy Emergency

 

Optimerad med Tweaking Windows Repair

Optmerad med Tech Tools Store

Optimerad med Iobit Advanced System Repair

Optimerad med AVG Pc - Tune Up

 

 

1.png

2.png

3.png

4.png

5.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

Tydligen går det fel vid expanderingen av Windowsfilerna, kanske beroende på brist på utrymme?

Jag är osäker på vad som går snett, men se till att du har minst 30GB ledigt diskutrymme på C- disken, annars rensa bort onödigt eller flytta musik, film etc. till extern USB-disk.

 

Och sedan så rekommenderar jag att avinstallera alla rödmarkerade program i din lista inkl. ditt AVG antivirusprogram temporärt, sedan startar du om datorn och provar uppgraderingen igen.

 

Det kan vara så att flera av dessa kan ställa till med bekymmer, kanske inte tillåter stora systemfilsändringar etc. och t.o.m. krocka under just en Windows uppgradering som nästan påminner om en fullskalig Windows installation

 

Obs. Ha inga andra externa enheter anslutna under Windows installation/uppgradering.

 

Lyckas det så måste du manuellt sedan köra Windows update manuellt via Kontrollpanelen och starta om datorn på uppmaning.

Windows update måste repeteras med omstart- flera gånger tills det inte finns fler uppdateringar och till sist aktiverar du ditt antivirusprogram igen.

 

Mvh

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tips:thumbsup:

 

Har testat det du skrev nu på förmiddagen, men tyvärr samma ska igen.

Installationen stannar på 19% igen...

 

Börjar misstänka att det  antingen är något fel på den befintliga Windowsinstallationen eller kanske på datorn. Den har några år på nacken.

 

Men släpper datorn nu och fokuserar på Sverige - England.......

Sweden_240-animated-flag-gifs.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-06 på 11:25, skrev Only me:

Optimerad med Tweaking Windows Repair

Optmerad med Tech Tools Store

Optimerad med Iobit Advanced System Repair

Optimerad med AVG Pc - Tune Up

Det är inte direkt ovanligt att den typen av optimerings- och rensningsprogram ställer till med problem genom att ta bort något ur registret som de anser inte behövs men som det sen visar sig att Windows visst behöver, t ex under en uppgradering. Kör man då fyra program så blir risken fyra gånger så stor för problem.

 

Rekommenderar en ren installation i stället för en uppgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tänkte bara att jag skulle slippa installera alla program igen.

Tror att jag skaffar en ny SSHD isåfall och installerar om allt på den.....eller skaffar en ny dator och börjar om från början igen....eller rent av bägge.....

tumblr_mthm5wYDDu1s4rha3o5_250.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart, men det är en markant prisskillnad på en 2,5 tums SSHD  på 2 TB och en 2,5 tums SSD på 2TB........

2018-07-02_131211.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur ställer sig priset på en SSD med 512 GB internt i datorn och en extern stor vanlig hårddisk?

Går ju till och med att använda den nuvarande hårddisken som extern genom att köpa ett kabinett och stoppa in den i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Only me:

Helt klart, men det är en markant prisskillnad på en 2,5 tums SSHD  på 2 TB och en 2,5 tums SSD på 2TB........

2018-07-02_131211.jpg

Självklart är det än så länge skillnad på en vanlig hårddisk med snurrande skivor, och en utan snurrande skivor.

Men vad spar du på att vilja ha en hybriddisk med snurrande skivor, förutom priset? En SSD är ju snabbare på flera sätt, mindre, och du slipper snurrande skivor, men visst, lite dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev Cecilia:

Men hur ställer sig priset på en SSD med 512 GB internt i datorn och en extern stor vanlig hårddisk?

Går ju till och med att använda den nuvarande hårddisken som extern genom att köpa ett kabinett och stoppa in den i.

Vill helst slippa en massa externa hd-s.

Hd-n jag har i datorn nu är en Seagate Firecuda SSHD 2 TB och den kostade runt 1300:-, och jag funderar på att ta bort cd-läsaren och lyfta i en 2 TB till.

Detta för att alltid ha tillgång till musik, foton, filmer mm var jag än befinner mig.

 

Kollade lite på nätet i går och en stor SSD på 2 TB kostar runt det dubbla om inte mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Laso:

Självklart är det än så länge skillnad på en vanlig hårddisk med snurrande skivor, och en utan snurrande skivor.

Men vad spar du på att vilja ha en hybriddisk med snurrande skivor, förutom priset? En SSD är ju snabbare på flera sätt, mindre, och du slipper snurrande skivor, men visst, lite dyrare.

Vill helst slippa en massa externa hd-s.

Hd-n jag har i datorn nu är en Seagate Firecuda SSHD 2 TB och den kostade runt 1300:-, och jag funderar på att ta bort cd-läsaren och lyfta i en 2 TB till.

Detta för att alltid ha tillgång till musik, foton, filmer mm var jag än befinner mig.

 

Kollade lite på nätet i går och en stor SSD på 2 TB kostar runt det dubbla om inte mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, för övrigt gällande ditt grundproblem, så har jag just nu ingen bra lösning åt dig, men det finns ett flertal här på forumet som haft liknande problem, gällande uppdateringar, men det har oftast löst sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm......märkte precis att en del andra funktioner inte fungerar.

Kan inte skriva ut ( HP Officejet Pro 8600 ) från Windows fotovisaren, men det går att skriva ut från internetsidor direkt.

 

Kan inte heller formatera ett usb-minne utan att starta datorn i felsäkert läge.

Testade precis att göra en återställningspunkt men då fungerar inte systemskydd.

 

Verkar som det får bli att skaffa en ny dator, nya hårddiskar trots allt.

 

 

boss 1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som någon form av systemfel, något som hänt i samband med dina update försök?

 

Kanske lika bra att ta det oundvikliga och få nytt fräscht med Windows 10?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det blir WIN 10.....har hört mycket negativt från många som installerat den.

Blir nog 7-an PRO igen.

Inte rädd för förändring men ibland måste man hålla sig till det som är gammalt och beprövat.

 

Har testat både Windows USB tool och Rufus och gör ett sista desperat försök med att använda ett nytt USB-minne och Windows USB tool.

 

Går inte det så får datorn vara som den är ett tag och jag får börja leta efter en ny HP laptop och nya hårddiskar

 

 

 

 

Money.....gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Only me:

Tror inte det blir WIN 10.....har hört mycket negativt från många som installerat den.

Blir nog 7-an PRO igen.

Inte rädd för förändring men ibland måste man hålla sig till det som är gammalt och beprövat.

 

Har testat både Windows USB tool och Rufus och gör ett sista desperat försök med att använda ett nytt USB-minne och Windows USB tool.

 

Går inte det så får datorn vara som den är ett tag och jag får börja leta efter en ny HP laptop och nya hårddiskar

 

 

 

 

Money.....gif

 

 

 

 

 

Precis när jag var några millimeter från att ge upp så tog jag ett nytt Usb-minne och startade uppgraderingen igen och vips så fungerade det och alla funktioner som tidigare slutat fungera fungerar helt plötsligt.

 

Fråga mig inte vad jag har gjort bara ;)

 

Magic fingers maybe ?????

 

 

 

 

giphy_(2).gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...