Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att boota från USB


svewik

Rekommendera Poster

Först en fråga om att boota olika datorer.
-Hur vet man vilka tangenter man ska trycka på för att komma till Setup. Del på den dator som frågan handlar om, men annars F2 eller F8 eller F9. Man hinner ju inte med att läsa startskärmen innan den börjar boota. Finns någon tangent man kan använda för att 'frysa' texten?
 
Har köpt ett begagnat moderkort med monterad processor och fläkt (Asus P5VD2-MX  ) för att få igång en tidigare slaktad burk. Köpt ett nytt SSD-minne som skall vara systemdisk.
Provade först att boota med USB-sticka som jag skapat när burken fortfarande fungerade. Kom så långt att windows-loggan kom upp, men sen hände ingenting.
Laddade hem Ubuntu och lade på sticka. Samma sak hände; en orange skärm, men intenting hände.
Lade Ubuntu på DVD, och nu bootar den och installerar. 
Emellertid tycker jag att installationen är supertrög, så jag misstänker att den installerat på en IDE-disk som jag monterat samtidigt. Men icke. När jag pluggar ur den så bootas fortfarande Ubuntu.
Skapar en bootbar DVD med windows ISO. Nu får jag upp win-loggan men ingenting händer. Efter 3 min tillbaka till setup.
 
Sammanfattning: Moderkortet är väl OK om jag kan boota Ubuntu. 
 
Så vad är fel?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev svewik:

-Hur vet man vilka tangenter man ska trycka på för att komma till Setup.

Man läser i moderkortets manual (eller datorns manual om man köpt en sån) och det hämtar man på tillverkarens webbsidor med support för ens modell.

 

Fungerar USB-minnet och DVD-skivan med Windows i någon annan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia.

 

En manual följde med moderkortet. Men jag vet inte vad jag skall söka efter. Att söka efter "setup" verkar inte som en smart väg. Det finns ett helt kapitel som heter "BIOS Setup". Men det beskriver ju vad setup-programmet  gör EFTER att man lyckats aktivera det.

 

Ja, både USBn ochDVDn fungerar på den här maskinen t.ex. Av förklarliga skäl avbryter jag innan installationen skall börja ! 

När jag bootar problemdatorn med USB får jag en svart skärm, och den verkar stoppa där. När jag bootar med DVDn får jag upp MicrosoftLoggan (blåa fönsterrutor) men sen verkar den inte gå vidare. Efter ett tag startar den om med Ubuntu som jag lyckats installera från skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade : vilket sökord kan lämpligen använda för att hitta tangentbordskombinationer för att komma till setup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du skriver så är det <del> tangenten som du ska trycka på.

När datorn startar upp så får du sitta och dutta flera ggr. på knappen under uppstarten för att få upp bios inställningarna.

Har du ett USB tangentbord är det inte säkert att det går, utan brukar fungera bäst med ett äldre PS2 bord(den runda kontakten), prova alla usb uttagen för att kolla?

Moderkortet är ju över 10 år gammalt och processorn som sitter i har du inte angivit, det kan vara detta som gör den trög?

 

Är minnena OK i datorn, annars kör memtest som du skapar en bootbar CD till.

Finns flera olika alternativsidor.

https://www.memtest86.com

 

Ha bara en hårddisk ansluten vid installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Memtest86 gav inga fel.

Vi bortser från USB-start.

Om vi utgår ifrån att DVDn är ok (kunde boota med den i en annan dator)

När jag bootar med den i problemdatorn så får jag loggan men ingenting annat. Därefter återgång till startskärmen.

Hur går jag vidare? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev svewik:

så får jag loggan men ingenting annat. Därefter återgång till startskärmen

 

Har ingen bra förklaring men försöker klarställa lite som kanske underlättar för de med bättre kunskap.

 

"Loggan" - är det loggan som finns på skivan? Alltså samma bild som visas om du använder skivan på annan dator?

Och omvänt, kanske, om du startar utan skiva så får du inte denna logga? (Då kanske Ubuntu startar?)

 

"Startskärmen" - vad menar du med den? Något som också syns/finns enbart när du startar med skivan?

Eller något som syns/finns även utan skivan?

 

Tillägg:

Hade du installerat Ubuntu på problemdatorn? Och valt hela disken och då kanske Ext4 som filsystem?

Windows 10 kanske inte ens försöker installera sig om den upptäcker ett sådant filsystem, likställer med att det inte finns någon disk alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startskärmen kallar jag den skärm med den ´flashiga loggan' för datortillverkaren. Den där du kan välja att gå till BIOS setup. 

Win-loggan är svart skärm med blått fönster. Den kommer upp innan operativet är laddat i vanliga fall. När jag bootat med en annan dator kommer ganska snart 'snurran ' som visar att ngt annat kommer. Den kommer inte upp på problemdatorn.

 

Ja, jag började misstänka att problemen kanske orsakades av licensproblem eller så. därför försökte jag med Ubuntu. Gick inte med USB men jag brände en DVD och försökte så. Det gick bra. Tänkte jag kunde väl testa. Men jag vill hellre ha Win 10. Vad filsystemet hette uppmärksammade jag inte. Vid en nyinstallation skall man väl kunna välja att göra en ren installation, och då kan det ju inte spela ngn roll vad som är installerat förut. Dessutom hade jag samma problem före installationen av Ubuntu.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

10 år gammalt moderkort, är Bios batteriet friskt och ger fortfarande 3 Volt ?

För om Biosbatteriet inte är OK börjar datorn få konstiga fel.

Min erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga instrument att mäta batterispänningen. Men det kan ju inte vara så att Linux kräver mindre spänning än Windows. Jag testade nyligen att ladda in Linux mint. Det gick helt OK. Men jag skall prova att sätta in ett färskt batteri.

 

Ingen förändring med färskt batteri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...