Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför flyttar sig markören så mycket?


Skorpion76

Rekommendera Poster

Skorpion76

Jag har en fråga som jag vill ha hjälp med. När jag skriver i vanliga LOW eller på paddan har jag upptäckt att markören flyttar sig och markerar en hel övrig massa yta som det inte står någon skriven text i. Dessutom har jag upptäckt att det efter ett tag när man har skrivit blir en masa punkter om ligger efter varandra med olika stort mellanrum. Varför blir det så? Det är likadant i Word. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-05 på 18:54, skrev Skorpion76:

vanliga LOW eelwe

Vad är det för app?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skorpion76
Citat

LOW eller på paddan

Så ska det stå. Tryckfelsnisse var i farten igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-05 på 18:54, skrev Skorpion76:

vanliga LOW

Vad är det för något, en app eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skorpion76
35 minuter sedan, skrev Laso:

Vad är det för något, en app eller vad?

LOW = Libre Office Writer. Ordebhandölingsprogrammet i Libre Office. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-05 på 18:54, skrev Skorpion76:

När jag skriver i vanliga LOW eller på paddan

Gäller det både och, både när du skriver på datorn och i Paddan?

Har du testat att ominstallera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Laso:

Gäller det både och, både när du skriver på datorn och i Paddan?

Har du testat att ominstallera?

Yep, det gäller både och! Nej, det har jag inte prövat, men i så fall behöver jag hjälp med det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Padda? Du menar en surfplatta?

Inte så att du nuddar skärmen på flera ställen när du skriver? Att handen vilar?

Datorn? vad för dator? Bärbar med touchpad? Samma där?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Monshi:

Padda? Du menar en surfplatta?

Inte så att du nuddar skärmen på flera ställen när du skriver? Att handen vilar?

Datorn? vad för dator? Bärbar med touchpad? Samma där?

Ja, jag menar en surfplatta, förstås! Det är samma sak oavsett vilken dator som jag än sitter vid. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inträffar det för andra om de skriver med surfplattan eller någon av datorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Laso:

Gäller det både och, både när du skriver på datorn och i Paddan?

Har du testat att ominstallera?

 

7 timmar sedan, skrev Skorpion76:

Yep, det gäller både och! Nej, det har jag inte prövat, men i så fall behöver jag hjälp med det. 

Att ominstallera betyder att först avinstallera LibreOffice, vilket man gör i Kontrollpanelens Program och funktioner, och därefter ladda ner och installera LibreOffice igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-10 på 14:47, skrev mbgtmari:

 

Att ominstallera betyder att först avinstallera LibreOffice, vilket man gör i Kontrollpanelens Program och funktioner, och därefter ladda ner och installera LibreOffice igen.

Samma sak händer om jag sitter på andra datorer också som inte är hemma hos mig, Det kan vara på jobbet, i dkolan eller om jag är på besök hos min bror i Falkenberg.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då låter det som det är du som är den gemensamma faktorn och inte programmen.

Testa starta upp notepad/anteckningar och se om du får samma beteende.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Skorpion76:

Samma sak händer om jag sitter på andra datorer också som inte är hemma hos mig, Det kan vara på jobbet, i dkolan eller om jag är på besök hos min bror i Falkenberg.  

Då är det nog ingen idé att fråga dig, om samma sak händer om någon annan sitter vid de datorer, surfplattor, mobiler som du normalt brukar använda, då är risken stor att för dom så fungerar det normalt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laso:

Då är det nog ingen idé att fråga dig, om samma sak händer om någon annan sitter vid de datorer, surfplattor, mobiler som du normalt brukar använda, då är risken stor att för dom så fungerar det normalt.

 

Jo, det är ju möjligt att det är ett vanligt så kallat skönhetsfel som finns i programmet, men jag bara undrar varför det blir så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Skorpion76:

Jo, det är ju möjligt att det är ett vanligt så kallat skönhetsfel som finns i programmet, men jag bara undrar varför det blir så.

Laso, eller någon annan, har inte skrivit att det finns ett skönhetsfel i programmet. Vad får du det ifrån? Däremot undrade Monshi om det inte var så att du nuddade skärmen på flera ställen när du skrev? Att handen vilade? Kan det vara det som är problemet?

 

Använder du aldrig en mus när du skriver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Laso, eller någon annan, har inte skrivit att det finns ett skönhetsfel i programmet. Vad får du det ifrån? Däremot undrade Monshi om det inte var så att du nuddade skärmen på flera ställen när du skrev? Att handen vilade? Kan det vara det som är problemet?

Använder du aldrig en mus när du skriver?

När jag skriver använder jag tangentbordet, men sedan klickar jag på olika alternsativ med musen, så klart! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Skorpion76:

Samma sak händer om jag sitter på andra datorer också som inte är hemma hos mig. Det kan vara på jobbet, i skolan eller om jag är på besök hos min bror i Falkenberg.  

Och då använder du väl en annan mus än den du använder när du är hemma, eller hur? För i så fall kan man utesluta att det är musen det är fel på. Jag tänkte annars att det kunde bero på musen eftersom den kan fungera dåligt om den är gammal. Jag har själv haft problem med en mus men det löstes när jag skaffade en ny.

 

Men blir det på samma sätt när du skriver i Anteckningar (Notepad)? Monshi föreslog att du skulle prova det och Laso frågade sedan om du hade provat det. Du har inte svarat på det.

 

Har man Windows 10 så hittar man Anteckningar i startmenyn under bokstaven T > Tillbehör i Windows

998258961_AnteckningarunderT.png.5ddc13d7ab1dea1dd00d35d57497f1eb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Monshi:

Då låter det som det är du som är den gemensamma faktorn och inte programmen.

Testa starta upp notepad/anteckningar och se om du får samma beteende.

 

Hur skulle jag kunna vara den gemensamma faktorn? Nej, Notepad har jag inte provat att skriva i. Jag tycker inte att det programmet är så spännande att skiva i. Enda gången som jag använder mig av Notepad är när jag skickar över mina textfiler från iPaden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Skorpion76:

Hur skulle jag kunna vara den gemensamma faktorn? Nej, Notepad har jag inte provat att skriva i. Jag tycker inte att det programmet är så spännande att skiva i. Enda gången som jag använder mig av Notepad är när jag skickar över mina textfiler från iPaden. 

Tanken var att vi undrar om det händer samma sak i det programmet.

 

Om någon annan i din familj använder dom apparater du normalt använder, råkar dom ut för samma sak som du har råkat ut för?

 

 

På 2018-07-05 på 18:54, skrev Skorpion76:

markören flyttar sig och markerar en hel övrig massa yta som det inte står nåon skriven text i.

Att en markör kan röra sig själv, det kan hända, har själv en trådlös mus som faktiskt markören ibland "vandrar iväg lite", men den kan inte markera text. Men det är inget som stör mig, puttar lite på musen bara, så slutar det.

 

Men för att en markör ska kunna markera text så måste man normalt trycka ner vänstra knappen på en vanlig mus, för att det ska kunna ske.

Möjligt att det teoretiskt kan hända om man råkar lägga sin hand/finger på något sätt fel på musdelen, så det blir något tok så?

 

Låter annars lite märkligt att en markör, muspekare ska kunna markera text själv, och man inte rör/aktiverar muspekaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Laso:

Låter annars lite märkligt att en markör, muspekare ska kunna markera text själv, och man inte rör/aktiverar muspekaren?

Nej, alltså den markerar inte bara den skrivna texten, utan även en tom yta och ibland samlas det ett helt gäng punkter också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att testa hur markören/pekaren fungerar i Anteckningar är väl inte så jobbigt? Alla våra förslag är ju till för att hjälpa dig genom att be dig göra en felsökning på olika sätt. Vi, som inte äger problemet, kan ju inte göra den åt dig.

 

Jag tror inte dina problem har att göra med det ordbehandlingsprogram du använder. Däremot skulle det kunna ha att göra med inställningarna i din mus. Om du skriver mus i Starts sökruta får du upp Musinställningar. Klicka på det och gå sen vidare för  att undersöka vad du har för inställningar. Jag råkar inte ut för samma sak som du gör så jämför dina inställningar för Knappar, Pekare och Pekalternativ med mina:

1550322506_W10Egenskaperfrmus.jpg.046b23b72b4f3e7a886f4bfcdfb0de98.jpg

1718079857_PekarePekalternativ.thumb.png.5f69c8531fc0199cae937eefeef17f4b.png

Det kan ju hända att det blir bättre om du, liksom jag, har ibockat både Förbättra pekarens precision och Dölj muspekaren när jag skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
På 2018-07-13 på 19:48, skrev mbgtmari:

Det kan ju hända att det blir bättre om du, liksom jag, har ibockat både Förbättra pekarens precision och Dölj muspekaren när jag skriver.

De två alternativen är redan ibockade hos mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...