Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Timeshift - hur funkar "Common files are shared between snapshots which saves disk space"?


Mikael63

Rekommendera Poster

Se

http://www.teejeetech.in/p/timeshift.html

Där står bl.a:

Citat

Snapshots are taken using rsync and hard-links.

Common files are shared between snapshots which saves disk space. Each snapshot is a full system backup that can be browsed with a file manager.

 

I inställningsguiden står bl.a:

Citat

Alla filer kopieras när den första avbilden skapas.

Efterföljande avbilder är inkrementella.

Oförändrade filer hårdlänkas från föregående avbild, om tillgänglig."

 

Ja så långt är jag med.

 

Men om jag p.g.a. utrymmesbrist tar bort den äldsta avbilden, tar jag då inte bort "grundfilerna" som inte har förändrats i efterföljande avbilder?

Eller fixar programmet det när jag i programmet väljer "Ta bort"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är beredd på att hålla med kring dina tankar, om du tar bort en fil som andra länkar till, så borde länkarna sluta fungera. Kanske om du använder deras program för att ta bort vissa avbilder så hanterar dom det åt dig, men om du börjar röjja i en filhanterare, då kan du nog ställa till med mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade

https://askubuntu.com/questions/108771/what-is-the-difference-between-a-hard-link-and-a-symbolic-link

 

Första (översta) svaret, punkt 2

Citat

If the real copy is deleted the link will work, because it accesses the underlying data the real copy was accessing.

 

Mhm..? Typ som om när man "deletar" en fil så finns ändå infon sparad, så länge den inte skrivs över? Vad händer då om just detta sker?

Äh. Man har säkert klurat på detta men det skulle vara intressant att veta mer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att om vi visualiserar filer, filnamn och "hårda" länkar som att en fil kan ha flera filnamn så blir det tydligt. En fil tas inte bort, alternativt skrivs inte över för ens alla filnamn är borttagna så kan du ha samma fil i flera kataloger på en gång utan att det tar mer utrymme än att bara ha en fil i en katalog. Så det skulle nog förklara hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...