Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Seagate


lashed

Rekommendera Poster

Vet någon hur man rensar - tömmer en Seagate Portable Drive på 1 TB? När jag formaterar den så blir det bara 32GB ledigt. Vad göra? Tacksam för alla tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev lashed:

Vet någon hur man rensar - tömmer en Seagate Portable Drive på 1 TB? När jag formaterar den så blir det bara 32GB ledigt. Vad göra? Tacksam för alla tips.

Hej och välkommen till forumet @lashed!

 

Hur ser det ut i Diskhantering, som i Windows 10 nås genom att först högerklicka på Windows/Start-knappen?

Ta en skärmavbild, t ex med hjälp av Skärmklippverktyget, och bifoga till ditt svar så blir det lättare att förstå hur disken fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
2 timmar sedan, skrev lashed:

Vet någon hur man rensar - tömmer en Seagate Portable Drive på 1 TB? När jag formaterar den så blir det bara 32GB ledigt. Vad göra? Tacksam för alla tips.

Testa och formatera den med NTFS. Misstänker du kan ha formaterat den med FAT32.

 

Men för att tömma (inga filer finns kvar) måste den skrivas över. För formatering tar bara bort "namnskyltarna" på dörrarna i huset, allt bohag(=dina filer), i lägenheterna/på hårddisken finns kvar.

Dvs Dina filer finns kvar även efter formatering.

Och går att hitta och ta fram med "filräddningsprogram".

http://uk.pcmag.com/system-performance-products/89606/guide/the-best-data-recovery-software-of-2018

Vill du att ingen ska kunna läsa dina filer så måste

disken först skrivas över med tex killdisk.

http://www.killdisk.com/

och sedan formateras med NTFS för du ska få fulla 1 TB eller kanske ca 909GB

pga skillnaden mellan 1000^4 och 1024^4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, den är formaterad med FAT 32 men om jag försöker formatera med NTFS så startar inte formateringen. Vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör du när du försöker formatera?

Vad har du för Windows-version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...