Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksadapter överbelastar processor


JohnRick

Rekommendera Poster

Enligt titel. Har en relativt gammal dator nu (i7 870, 16 GB RAM etc, men den har tickat på då jag har hållit den i trim och funkar utmärkt för 

audioproduktion och div. video. I alla fall:

 

Bifogad bild visar 100% aktivitet på fyra av processorerna och relativt höga temperaturer vid knappt ingen belastning. Efter lite meck 

pinpointade jag detta till nätverksadaptern. När jag tog ur min Netgear N600 - ibland räckte det med att inaktivera internet - så sjönk temp 

med 15 Celsius och belastningen låg på mer humana 0-5%.

 

Jag installerade om drivrutiner, sökte på diverse forum om andra som haft liknande problem. Köpte nu en ny nätverksadapter (ASUS USB AC-51) som har fått goda vitsord.

Visar sig att det inte gör någon som helst skillnad då datorn gör samma sak så fort den kopplar upp mot nätet.

 

Det är alltså något med själva burken, men kan inte räkna ut vad exakt det skulle vara. En process, en tjänst eller annat som gör att den inte klarar av att vara ute på internet utan att gå i taket.

 

Drivrutinerna är de senaste. Energialternativ är på hög prestanda och inga kärnor är parkerade. Inga onödiga enheter i enhetshanteraren eller andra konstigheter.

Detta är alltså något som dykt upp relativt nyligen.

 

Tacksam för input.

wifiheat.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har din dator blivit en Bitcoin miner?

 

Skämt åsido, kan du inte se vad för program som belastar  i aktivitetshanteraren och ev. avsluta detta även om det är din webbläsare eller något annat suspekt program som vill ut på nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Vedex:

Har din dator blivit en Bitcoin miner?

 

Skämt åsido, kan du inte se vad för program som belastar  i aktivitetshanteraren och ev. avsluta detta även om det är din webbläsare eller något annat suspekt program som vill ut på nätet?

 

Tack för rappt svar. Så enkelt är det inte. Plöjde nyss denna artikel:

 

https://www.howtogeek.com/332838/what-is-the-wmi-provider-host-wmiprvse.exe-and-why-is-it-using-so-much-cpu/

 

WMI Provider Host är definitivt den process som tar upp mycket CPU, men den ska inte inaktiveras, utan är som bekant essentiell för systemet. Om den ständigt går i taket är det dock något annat program eller process som begär info via WMI, men kan heller inte se vilket det skulle vara. Det roliga är att sökvägen till WMI i Event Viewer (beskrivs i länkad artikel) inte finns. Skulle ligga mellan WLAN-AutoConfig och Wordpad, men där har jag ingenting.

 

1.png.a741f3eae96d09d7b98cb5463e70943d.png2.png.d3a88a79309506a8ae4a30066762d95f.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Hårdvarufel eller Mjukvara ?

Jag skulle testa med att ansluta datorn till internet via nätverkskabel för att om möjligt upptäcka om det är något fel på USB-porten.

Annars blir det att tömma datorn på allt med tex killdisk , installera om Windows och se om det blir bättre.

En annan möjlighet är att stoppa alla andra enheter i ditt nätverk för att se om den trafik datorn drar igång när den får tillgång till nätverket går till en annan enhet i ditt nätverk.

Ett sätt att göra detta är (om det går) att ansluta datorn direkt utan router till internet.

Det kan jag göra med Framtidens Fiber i Göteborg, koppla bort routern och dra nätverkskabeln från internetvägguttaget direkt till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev JohnRick:

Det roliga är att sökvägen till WMI i Event Viewer (beskrivs i länkad artikel) inte finns. Skulle ligga mellan WLAN-AutoConfig och Wordpad, men där har jag ingenting.

Vad har du för Windows-version?

Den kanske ligger på andra ställen i versioner som är äldre än Windows 10.

 

Har du kollat på andra sidor som tar upp problemet:  wmiprvse.exe high cpu usage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...