Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cyckel frågor


NinoChristian

Rekommendera Poster

NinoChristian

Någon som vet om man kan installera bakbromsar på en cyckel som endast har frambromsar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
9 timmar sedan, skrev NinoChristian:

Någon som vet om man kan installera bakbromsar på en cyckel som endast har frambromsar?

 

Självklart går det men du, NinoChristian kan nog inte göra det för då hade du nog inte frågat.

Och ska du låta en cykelfirma göra jobbet så blir det nog billigare att köpa en cykel med bakbroms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara frambromsar? En cykel måste ha broms bak om jag minns rätt, får inte framföras utan det.

Beror lite på cykel vad som går men hjul med trumbroms (dvs bromsar när du trampar baklänges) går på alla standard.

Fälgbromsar går om det finns fästen för det.

skivbromsar likaså, finns det fästen för det går det.

 

Vad är det för cykel?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Efter att i veckan tvingats se över min cykel, byte av kedja, byte av bakhjul, byte av bakdäck, byte av 8 växlars kasset, byte av vevparti på min cykel med enbart bromsar fram på styret så kan jag ge bättre svar på din fråga.

Cykel med enbart bromsar fram på styret har (i varje fall på min) en utanpå på bakhjulet liggande växelkasset och växelmekanism. Kedjespänningen sköts av två fjäderbelastade fridrev på kedjans undersida. För endast kedjans ovansida används, till att dra bakhjulet när man cyklar.

Därför (eftersom kedjespänningen sköts av två fjäderbelastade frihjul) så är bakhjulsplaceringen fast.

Bakhjulsaxeln placeras i ett vertikalt (lodrätt) placerat upp och nedvänt U i bakramen.

 

På en cykel med bakhjulsnavbroms

används kedjan på ovansidan för att cykla framåt

används kedjan på undersidan för att bromsa

och därför är U:et för bakhjulsaxeln öppet nedåt men går snett uppåt bakåt så man kan justera kedjespänningen genom att flytta bakhjulsaxeln bakåt i U:et.

 

Någon sådan möjlighet justera kedjespänningen på en cykel med bromsar på styret finns normalt inte.

För U:et är vertikalt.

För byta till bakhjulsnavbroms / fotbroms måste man alltså bygga om ramen vid bakhjulsinfästningen.

Såga av det som sitter där och svetsa ditt bakhjulsinfästning från en skrotad cykelram gjord för bakhjulsnavbroms.

 

Med mina erfarenheter av att fixa min cykel ovan (delarna kostade mer än en ny begagnad cykel på Blocket, jag gjorde jobbet själv) så gissar jag en ny eller begagnad cykel med bakhjulsnavbroms blir billigare för dig.

 

Men som redan skrivits i tråden, fråga på en cykelverkstad !

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...