Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera en sida från en PDF?


.M

Rekommendera Poster

Vilket är det enklaste sättet att få en sida ifrån en PDF-fil till annat program? OneNote i det här fallet. Jag antar att jag borde kunna använda Skicka till OneNote i utskriftsdialogen, men finns det kanske ett snabbare sätt som inte kräver att man klickar sig igenom flera dialogrutor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Med Acrobat (den riktiga versionen, inte Reader) kan man exportera enskilda sidor. 

 

Du borde även kunna skriva ut till PDF-fil (Finns som standard i Win 10). 

 

Annars skriva ut till XPS-fil och läsa in i OneNote (dock inte testat detta).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det göra något om man sätter in pdf filen i ett word-dokument? o därefter få ut din text? 

 

Här är hur du importerar pdf direkt i word: 
 

Import_from_pdf.png.59f65fd6c71162b6ef795445fa18867f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte stora dyra office, utan enbart OneNote som är inbyggt i Windows 10 nu för tiden. Så spontant kanske det är lite overkill att köpa Office alternativt Acrobat enbart för att kopiera enstaka sidor när jag behöver dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar säkert, även om jag är osäker på att OneNote fortfarande stödjer xps-filer. Fast om jag ändå behöver gå via utskriftsdialogen så kan jag ju fortfarande knappa mig igenom Skicka till OneNote som lever där. Så jag vinner ju ingenting på att skriva ut en pdf till en mindre pdf egentligen.

 

Det jag är ute efter är att jag har några pdf:er med några hundratal sidor vardera, när jag hittat min sida så vill jag kunna kludda på den. Och helst i OneNote då alla mina andra anteckningar kring detta ämne finns där. Med Skicka till OneNote så får jag först trycka fram att det är aktuell sida jag vill åt, sen markera en bok och ett avsnitt i OneNote där jag vill skicka utskriften. Sen hamnar den som egen sida i avsnittet. Om jag redan har börjat kludda antecknar kring denna sida, så kanske jag behöver flytta utskriften i OneNote till den befintliga sidan.

 

Om jag helt enkelt kunde kopiera sidan genom Windows utskrift och klistra in den på den redan öppnade OneNote sidan så skulle jag spara en väldans massa steg. Det går ju med Win+Shift+S, men då måste jag se till att sidan får plats på skärm osv. Jag tror att Skicka till OneNote kommer ge mig bäst kvalité, men det är lite omständligt trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Tyvärr har jag inget bättre att komma med, men jag hoppas någon annan har det och det löser sig för dig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev .M:

Om jag helt enkelt kunde kopiera sidan genom Windows utskrift och klistra in den på den redan öppnade OneNote sidan så skulle jag spara en väldans massa steg.

Jag vet inte hur OneNote fungerar men går det inte att markera ett stycke eller en sida i din PDF-läsare och kopiera den till "Clipboard" med Ctrl+C för att sen klistra in i OneNote?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
1 minut sedan, skrev Cecilia:

Jag vet inte hur OneNote fungerar men går det inte att markera ett stycke eller en sida i din PDF-läsare och kopiera den till "Clipboard" med Ctrl+C för att sen klistra in i OneNote?

 

Om innehållet i PDF är text så kan man göra så (med vissa begränsningar) men är innehållet en bild så går det inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder för stunden Edge som pdf-läsare och den verkar inte vilja markera en bild för att kunna klippa+klistra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Med Adobe Acrobat Pro kan du göra precis allt som du vill, tyvärr är det ingen billig historia , men med gratis Adobe Acrobat Reader DC  (OBS! bocka ur alla tredjeparts s/w under installationen) borde du fortfarande kunna göra en hel del, lite osäker eftersom jag kör med Acrobat Pro och redigerar allting där.

 

Tex. att skriva ut endast valda sidor och markera och stöka runt.

Bla. Markera med gul överstrykningspenna,  skriva kommentarer,  rita på fri hand med vald färgpenna, stämpla, lägga in en egen textruta och skriva valfri text, etc.

Sedan spara som...

 

1150326037_AcrobatReaderDCverktyg.thumb.PNG.ee799d9e5806d13fc091e21488bef07e.PNG

 

Väljer du att sedan skriva ut en egen special pdf-fil (kanske som pdf-som skrivare) med bara just dessa specifika sidor från låt säga intervallet 2-4 , 9-11 , 2002 - totalt 12 specifikt valda sidor i exemplet, inga problem.

 

Kravet är att pdf-filen måste vara öppen. dvs. den får inte vara skyddad eller låst, då är verktygen per automatik utgråade.

Tyvärr kan jag inte säga helt säkert om något av ovanstående  ang. redigering  i gratis Adobe Acrobat Reader, beror på att jag också har Adobe Acrobat Pro 2017?

Mvh

 

Ps.

Video Tutorial – editing an Invitation using the new Adobe Acrobat Reader DC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
På 2018-06-29 på 09:20, skrev .M:

Jag använder för stunden Edge som pdf-läsare och den verkar inte vilja markera en bild för att kunna klippa+klistra.

Men om du kan öppna .pdf filen och se bilden så kan du sedan använda en skärmklippsverktyg (finns under Tillbehör i windows) och kopiera bilden och klistra in den där du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...