Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radera mekanisk hårddisk säkert


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

Har en mekanisk hårddisk - Seagate 4TB. Den köptes i slutet av förra året och jag började använda den för ett par månader sedan som lagringsdisk internt. Tyvärr verkar den inte vara så bra. Det började med en mängd märkliga fel i loggboken, sen oljud som väl brukar vara typiska för trasig mekanisk hårddisk - klick-/bluppljud (i brist på bättre beskrivning). Sen kom en blåskärm mitt i ett arbete i Photoshop. Då var den disken involverad eftersom det var en bild som låg där som skulle sparas. Men jag hann inte spara förrän blåskärmen kom.


"Memory management problem detected". "Windows shut down to prevent damage". Uppmaning kolla om uppdateringar fanns för mjuk-/hårdvara. Eller starta om bara om det var första gången. Eller ta bort hård-/mjukvara som kan vara misstänkt. "Disable BIOS memory options caching or shadowing." Kör i felsäkert läge.Sen förstås en massa obegripligheter i form av nollor, bokstäver och andra siffror. (En sammanfattning i mix av engelska och svenska  av vad jag skrev av från blåskärmen, vet inte om jag måste skriva upp alla siffror/bokstäver?).

Jag kopplade ur den aktuella disken och testade utan att höra något ljud, inga liknande fel i loggboken. Kopplade in den och kopierade över allt jag hade till en likadan disk som var tom.

 

Eftersom jag rimligen har garanti kvar på disken, så tänkte jag lämna tillbaka den. Men jag vill helst radera säkert innan jag lämnar den eftersom jag hade delar av ett bokprojekt på disken. Allt är givetvis borttaget och jag har dessutom formaterat om den. Men jag vet att det inte räcker. Minns att jag någon gång har använt Killdisk, men när jag Googlade på det nu, så såg jag att det tydligen har tagits över av illasinnade. Kan det stämma? Vad kan jag göra för att säkert ta bort spåren efter mig på disken innan jag reklamerar den?

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev K Olagus:

Minns att jag någon gång har använt Killdisk, men när jag Googlade på det nu, så såg jag att det tydligen har tagits över av illasinnade. Kan det stämma?

 Var hittar du den informationen? Flashback?

https://www.virustotal.com/#/url/7e011a2c06af69c4385654cdb2d9a17a163018546e3d11382ae82b963afc48e1/detection

https://www.virustotal.com/#/file/1a920aff3048cf14915a3857098e722ea4007faf80029e65c859a11ef2ff5b78/detection

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill fortsätta lite med ett felmeddelande i loggboken som kommer vid varje start och som verkar vara svårt att finna en lösning på. Vet inte om det hänger ihop med den disken jag misstänker är trasig.

Kortvarianten VDiskBus.

Det andra kanske någon förstår bättre än jag. Se bifogad textfil.

 

K Olagus

 

Dokument.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man kan göra är att söka på: Event id 7026 source Service Control Manager vdiskbus

för att se om man hittar någon sida med något bra tips om just ditt fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm…
Cecilia, detta verkar kunna bero på nästan vad som helst. Har sökt och sökt.
Om jag fattat det hela rätt skall jag kolla i "TJÄNSTER". Där skulle eventuellt svaret kunna finnas. Men det verkar också vara så att det handlar om drivrutiner och att det inte nödvändigtvis behöver vara hårdvara eller mjukvara (alltså det ena eller det andra). Inte heller säkert Windowsrelaterat. Men jag kan ju ha läst på fel ställen. Det är jättesvårt när det är så här avancerade diskussioner på engelska.
Vad jag VET, så loggas detta VARJE gång jag bootar. Kommer ungefär som nummer fem i ordningen. De andra felen är som regel indexeringsfel och de påstås inte vara av allvarligare art. Skadat index tyckte i alla fall inte min Tech Trooper att jag behöver bry mig om. (Han är på semester och jag vill veta vad som är fel).
Jag fixar tyvärr inte detta. Det är ytterst få länkar med exakt den ordalydelsen. VDiskBus tycks inte finnas med mer än på enstaka träffar. Obegripliga för mig.

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något program från något som heter Winternal eller Systernal, alternativt känner till något om virtuell disk?

Citat

This file is the virtual disk bus enumerator part of Winternal's Virtual Disc which was also part of Systernal's Admin. Pack.

Hämtat från https://www.bleepingcomputer.com/startups/VDiskBus.sys-27236.html

 

Enligt https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/error-message-the-following-boot-start-or-system/2f0da350-7a01-40e7-b225-62befc98ab28?auth=1 så finns det ofta i Asus-datorer. Nämns även här: https://www.sevenforums.com/bsod-help-support/201938-vdiskbus-error-system-startup.html

 

Eller haft Daemon Tools?

https://www.sevenforums.com/bsod-help-support/187139-vdiskbus-error-system-startup.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har du något program från något som heter Winternal eller Systernal, alternativt känner till något om virtuell disk?

Hej!
Nej jag har inte de program du nämner, men Magic Disk ligger inne. Inte använt på länge, såvitt jag minns.

 

20 timmar sedan, skrev Cecilia:

ASUS, ja...Mitt tidigare moderkort var ASUS Sabertooth nånting. Systemdisken jag har är densamma nu som då. Har inte installerat om systemet. Teknikern från Tech Troopers var hemma hos mig och hjälpte mig att fixa så att jag fick de rätta drivrutinerna till det nya moderkortet (MSI) och annan hårdvara. Det kan ju förstås hänga kvar någon drivrutin från den gamla konfigurationen, men det kan jag inte hitta på egen hand. Detta är ju rätt avancerat.

Tidigare, sent förra året innan jag hade bytt hela innandömet, så köpte jag två 4TB Seagate lagringsdiskar (varav en det nu är problem med). Det visade sig då att dåvarande ASUS Sabertooth moderkortet

inte accepterade så stora diskar. Fick rådet av Tech Trooper att ladda ner Disk Unlocker för att råda bot på det problemet. Men jag minns faktiskt inte om jag själv använde det. Teknikern var hur som helst här och fixade problemet så att jag kunde använda hela diskarna och inte bara hälften av dem.

 

20 timmar sedan, skrev Cecilia:

Känner igen Daemon Tools till namnet men har mig veterligen inte haft detta inne.

 

Just nu har jag testat att köra en systemdisk med en testversion av Windows 10 (nyinstallerat ihop med nya konfigurationen). Inget VDiskBus-problem i alla fall.
Åter till Windows7 Pro-disken. Skiftade lagringsdisk till den som uppförde sig konstigt med oljud och blåskärm. Jag har jobbat en stund med tunga bildfiler i Photoshop och än så länge har ingenting hänt. Kör lite testprogram från Seatools för att se om det indikerar något.

Förmodligen fortsätter jag inte med den disken, avvaktar istället till min tekniker kommer åter från semestern och så får han titta på detta. Han känner min dator rätt bra. Jag vill gärna kunna lösa problem själv, men detta är kanske överkurs för mig.

 

Ber om ursäkt för mitt klantiga citerande, jag tycks inte riktigt behärska verktygen här på eforum.

Mvh

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev K Olagus:

Nej jag har inte de program du nämner, men Magic Disk ligger inne. Inte använt på länge, såvitt jag minns.

Är nog Magic Disk som är ansvarig, för det är en hanterare av virtuella CD/DVD-skivor.

 

11 timmar sedan, skrev K Olagus:

ASUS, ja...Mitt tidigare moderkort var ASUS Sabertooth nånting. Systemdisken jag har är densamma nu som då. Har inte installerat om systemet.

Det är nog anledningen till att det finns där. Du kan nog avinstallera Magic Disk eftersom du inte använder det.

 

11 timmar sedan, skrev K Olagus:

Tidigare, sent förra året innan jag hade bytt hela innandömet, så köpte jag två 4TB Seagate lagringsdiskar (varav en det nu är problem med).

Om Seagates testprogram visar på problem kan du reklamera den disken.

 

11 timmar sedan, skrev K Olagus:

Ber om ursäkt för mitt klantiga citerande, jag tycks inte riktigt behärska verktygen här på eforum.

Jag tycker du hanterar citering alldeles utmärkt. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...