Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mitt inlägg kom inte med!


Skorpion76

Rekommendera Poster

Jag har skrivit ett inlägg som inte ens har publicerats. Först när jag skrev det gick jag rakt på sak i rubriken och frågade varför det är så enormt stötande att säga ett speciellt ord, men varje gång som jag försökte publicera inlägget fick jag bara svaret att något gick fel. Observera att jag inte är rasist och skulle aldrig drömma om att säga det hemska ordet tlil någon. Jag försäkte bara ta reda på fakta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det n-ordet du vill diskutera? I så fall föreslår jag att du i stället skaffar dig fakta genom att läsa de här sidorna:
https://www.facebook.com/vardagsrasismen/posts/671143686304937
https://afrope.se/tag/n-ordet/

 

Det är stor skillnad på Eforum och Flashback. Här har jag aldrig sett diskussioner om att få använda ord som kan såra andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Är det n-ordet du vill diskutera? I så fall föreslår jag att du i stället skaffar dig fakta genom att läsa de här sidorna:
https://www.facebook.com/vardagsrasismen/posts/671143686304937
https://afrope.se/tag/n-ordet/

 

Det är stor skillnad på Eforum och Flashback. Här har jag aldrig sett diskussioner om att få använda ord som kan såra andra.

Just därför vill jag säga att jag verkligen inte hade för avsikt att kränka någon. Jag skulle aldrig drömma om att peka ut någon och säga "n..." oavsett vilken färg som han eller hon än råkar ha på huden.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det finns spärrar i forumprogrammet som är till för att förhindra grova svordomar och rasistiska ord mm eftersom sånt bryter mot regel 3 respektive 8.

https://eforum.idg.se/guidelines/

 

Cecilia

Moderator

Dessa regler är riktigt bra och gör Eforum till ett långt mykcet bättre forum än t ex Flashback, men det blir lite olyckligt när man inte ens kan diskutera en sak bara för att det handlar om ett kränkande ord. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lokalbefolkningen i Portugals forna afrikanska kolonier använder ordet negro (synonymt med preto = svart) om sig själva. Likaså gör slavarnas ättlingar i Brasilien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev MH_resurrected:

och om du googlar

"Ditt ord" site:eforum.idg.se

Så kommer du att hitta en massa 15 år gamla trådar där frågan tjatas till döds.

Jag tror inte att det uppstod något konsensus. Men en god regel är väl att undvika ord som andra kan bli kränkta av, även om man själv inte menar det på ett nedsättande sätt.

Man kan tycka att folk skall ge tusan i att lägga ord/betydelse i munnen på en. Men det kan nog vara svårt för en person som är van vid att höra ett ord användas nedsättande att acceptera att andra ser det som ett helt neutralt ord.

 

Som du säkert har upptäckt så kan ord för funktionshinder användas som ett skällsord (av valfri idiot), något ironiskt/positivt (en sit down komiker eller en mamma), en ren beskrivning (en läkare) eller något luddigt där man inte vet vad avsändaren menar (typ en främling på stan). Om man är främlingen på stan så är det nog en bra idé att helt enkelt ge tusan i att använda ord som andra kan bli kränkta av, oavsett vad man själv lägger för betydelse i ordet.  

Tack så mycket! Jag vet att ord kan vara riktigt nedsättande för dem som de drabbar. När jag gick i skolan fick jag höra att jag var CP och det tyckte jag var hemskt jobbigt eftersom jag själv har en sådan skada och det tyckte jag var riktigt jobbigt. CP är ett namn eller en förkortning på ett latinskt namn på en hjärnskada, men det har felaktigt blivit ett skällsord för att vara dum i huvudet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Skorpion76:

CP är ett namn eller en förkortning på ett latinskt namn på en hjärnskada, men det har felaktigt blivit ett skällsord för att vara dum i huvudet. 

Liknar ju väldigt mycket hur det är med n-ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Cecilia:

Liknar ju väldigt mycket hur det är med n-ordet.

CP är en förkortning för det latinska namnet cerebral pares. Vår hjärna heter cerebrum på latin och det betyder alltså att cerebral pares helt enkelt betyder skada på hjärnan, men det okunniga människor inte förstår är att det inte har ett jota med intelligensen att göra. Istället är det så att det är signalsystemet genom nerverna som inte fungerar som det ska och problemet är att de som är okunniga inte riktigt har fått det förklarat för sig  på ett vettigt och bra sätt. Historien bakom de mörka människorna som kallas för n-personer är riktigt hemsk. De togs till fånga och hämtades från Afrika för att plocka av bomullsplantagen för hand som var ett riktigt slitsamt jobb och... Ja, hemska tanke! Jag höll på att säga skitjobb! (Oops, ursäkta!)
Ord som n-ordet, svarthuvud och liknande är främmande ord för mig som jag aldrig skulle kunna tänka mig att använda till någon. Det låter verkligen hemskt när man säger dem. Bakverket n-boll har fått ett annat namn och kallas numera för kokosboll eller chokladboll och det är ju bra. För några år sedan kom GB ut med en glass som hette Nogger Black och den fick inte säljas på grund av att den ansågs vara rasistisk. Den skulle kunna säljas igen med ett annat namn. När det kommer till så gamla filmer som filmen om Pippi Långstrump blir det problem. Självklart förstår jag att de som tog beslutet inte ville ha n-ordet med, men samtidigt blir det svårt när man klipper i ett så gammalt verk eftersom de värderingarna som vi har idag inte fanns då. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Skorpion76:

liknande är främmande ord för mig som jag aldrig skulle kunna tänka mig att använda till någon

Och då är det olämpligt att skriva dem på internet också. Det är en regel som ofta fungerar bra, om du inte kan säga något direkt till en människa är det inte heller lämpligt att skriva dem på internet eftersom någon kommer att uppfatta det som att de är skrivna direkt till den personen och ta illa upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Cecilia:

Och då är det olämpligt att skriva dem på internet också. Det är en regel som ofta fungerar bra, om du inte kan säga något direkt till en människa är det inte heller lämpligt att skriva dem på internet eftersom någon kommer att uppfatta det som att de är skrivna direkt till den personen och ta illa upp.

Min grundfråga från första början var varör det anses så enormt stötande att säga eller uttala jus n-ordet. Det finns ju många andra ord som folk säger och uttalar som har blivit skällsord, men som tydligen ändå inte upplevs lika illa som att säga just n-ordet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan ju kanske lära oss av denna tråd att det inte är så lämpligt att diskutera vissa ämnen, risken finns ju att systemet spärrar/tar bort vissa inlägg, och det har ju bevisligen hänt.

 

Skorpion76, har du inte fått tillräckligt med info om din fråga, finns ju till och med länkar där du kan läsa vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Laso:

Vi kan ju kanske lära oss av denna tråd att det inte är så lämpligt att diskutera vissa ämnen, risken finns ju att systemet spärrar/tar bort vissa inlägg, och det har ju bevisligen hänt.

 

Skorpion76, har du inte fått tillräckligt med info om din fråga, finns ju till och med länkar där du kan läsa vidare.

När jag ställde frågan på Facebook gick det bättre. Visst har jag fått infprmation med länkar att läsa, men jag blir ändå förvånad över att n-ordet har blivit så hatat at det heöt och hållet ska tas bort ur svenska språket. Det finns ju många andra skällsord som sårar, men de blir inte lika utrotade som n-ordet.  Lägg också märke till att om jag hatade invandrare eller **** skulle jag inte kunna rita en sådan här bild till exempel. 

tryckare05.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...