Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur länge varar era Macbooks?


bobbeslife
 Share

Rekommendera Poster

Börjar bli så trött på att en Macbook köpt ny börjar bli betydligt segare efter 2 år.. 3dje Macbooken i rad som blir trött efter så kort tid..


Kanske beror på att vi animerar video vilket tär på datorn mer.. eller?

 

Har ni samma?

Redigerad av Cluster
Reklamlänk borttagen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en macbooc för flera år sedan. Den använde jag i strax över två år. Sen havererade batteriet, så den kunde varken ladda eller köras om jag plockade ur batteriet. Jag har för mig att usb-portarna hade börjat glappa också. Så jag bestämde mig för att macbook tydligen är dålig kvalité, köpte pc igen och har aldrig sett tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Postad (redigerade)
På 2018-06-25 på 20:32, skrev bobbeslife:

Börjar bli så trött på att en Macbook köpt ny börjar bli betydligt segare efter 2 år.. 3dje Macbooken i rad som blir trött efter så kort tid..


Kanske beror på att vi animerar video vilket tär på datorn mer.. eller?

 

Har ni samma?

Det är väl inte så att den är full med damm och behöver rengöras ?

Har du kollat processortemperaturen ?

Bör ligga under +60C !

För när processortemperaturen stiger klockar processorn ner för undvika överhettning.

 

Den andra möjligheten som jag ser det är att efter 2 år är datorn så full med cookies att alla annonser som "kallas in" segar ner den.

Kör själv i mina webbläsare att inget ska sparas. Efter avslutad session.

Just för att datorn inte ska sega ner.

 

Hur snabbt internet har du ?

Webbsidorna blir i takt med att människor får allt snabbare uppkopplingar allt tyngre att ladda ner.

När jag ordnade internet 1995 gick det alldels utmärkt att surfa med ett 33kbit/s modem.

En vän har än idag internet via ett 56kbit/s modem. Han kan "givetvis" inte surfa alls ṕå webbsidor idag. Utan använder sin uppkoppling enbart till att mottaga och skicka mail.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev jannejanne:

Den andra möjligheten som jag ser det är att efter 2 år är datorn så full med cookies att alla annonser som "kallas in" segar ner den.

Kör själv i mina webbläsare att inget ska sparas. Efter avslutad session.

Just för att datorn inte ska sega ner

Antalet cookies påverkar inte antalet annonser som hämtas/visas och många cookies gör inte heller datorn seg. Om annonser gör datorn seg använder man lämpligen en annonsblockerare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Postad (redigerade)

Så om jag först är inne på X.com och sedan går in på Y.com och det börjar komma upp annonser från X.com på Y.com hemsida så beror det inte på cookies ?

 

Och om jag stänger ner webbläsaren (som är inställd för att inte spara något efter sessionen) och går in på Y.com ja då kommer inga annonser från X.com

 

Jag har ingen annonsblockerare men använder av säkerhetskäl en hosts fil från

http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev jannejanne:

Så om jag först är inne på X.com och sedan går in på Y.com och det börjar komma upp annonser från X.com på Y.com hemsida så beror det inte på cookies ?

Men det är ju inte så att Y.com visar färre annonser när du inte har varit på X.com först utan bara andra, och därmed påverkar det inte surfhastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag köpte min macbook under 2011. Det fungerade riktigt bra i 5 år, varefter det började bli väldigt långsamt. Jag trodde att 5 år är ett trevligt liv för en dator. JEg använde emellertid inte det för videoarbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Not really to be frank, there a lot of other factor, thou editing contribute in what you are saying. But yea macbook Pro is a logn term hourse even if you use for hardcore editing just make sure to give rest if you feel it is getting over 60C degree.

 

Regards,

Smith

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min senaste Macbook Pro köpte jag 2011 och använde nästa varje dag tills 2018 (alltså 7 år). Jag använde den 3 år på universitetet, 1 år när jag backpackade runt Asien och 3 år som frilansare. Dock havererade batteriet efter 5 år, men efter att jag bytte ut batteriet så funkade den fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Haft min i fyra år och funkar fortfarande bra. Dock lite sugen på att köpa en ny och lite mer kraftfull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det enda problemet när man använder en Macbook under en längre period av 3-4 år är minneskapaciteten. Min 128 GB Macbook Air är nästan full på grund av att du laddar ner för många videor från FB2Mate.
Med tanke på att uppgradera minnet till 512GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...