Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flyga med en laptop? Går det?


Skorpion76

Rekommendera Poster

Jag satt och bloggade igår och beskrev i min blogg att surfplattan blev årets julklapp 2010. En sådan är naturligtvis mycket lättare att ta med på resor och annat till exempel om man ska flyga, men hur gjorde man innan surfplattan fanns? Laptopen har funnits mycket längre och ute på sommarstugan har vi en laptop, men den är svår att ta med på resor eftersom den kräver en helt egen ryggsäck med alla prylar som här till. Hur mycket vår laptop vägen har jag inte en susning om, men den har en laddare som säkert väger ett par kilo om inte mer. Om du skulle råka får den på foten kan jag garantera att du skriker i högan sky! De två senaste gångerna när vi skulle flyga hade jag med mig paddan som är mycket lättare. Den kräver bara ett bord att stå på och en vanlig enkel USB-laddare, men hur gjorde man innan paddan fanns? Jag tycker att det är fantastiskt avkopplande att sitta och skriva i ankomsthallen medan jag väntar på planet samt när jag sitter på planet. Enda undantaget är när planet lyfter eller landar eftersom man då måste stänga av alla tekniska prylar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Så länge datorn ryms i en väska som inte är större än max tillåten storlek så är det inga problem. Vikten är ointressant, har aldrig varit med om att man fått väga in handbagaget. Men vissa flygbolag gör kanske det. 

 

Det största problemet enligt mig är en normalstor laptop inte får plats (och att man kan ha skärmen uppfälld!) på det minimala bord man kan fälla ner framför sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Det är inga problem med att ta med sig en laptop i handbagaget idag år 2018. Vill minnas att SAS har kravet 55 * 40 * 23 cm på handbagaget och där platsar både dagens laptops liksom min gamla laptop från sekelskiftet i. Har tom haft med mig en gammal stationär minitower dator i vanliga resväskan väl packad för många år sedan. Det väckte en del uppmärksamhet i tullen på ankomstflygplatsen minns jag då jag dessutom hade med mig ett drygt dussin 3,5" hdds. Men det var långt innan både molnlagring och fiber var påtänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mr Andersson:

Så länge datorn ryms i en väska som inte är större än max tillåten storlek så är det inga problem. Vikten är ointressant, har aldrig varit med om att man fått väga in handbagaget. Men vissa flygbolag gör kanske de

I Europa är det ganska ovanligt att dom väger handbagaget, men utanför Europa så kan det förekomma. Så man bör kolla vilken gräns flygbolaget har och hålla sig i närheten av den, man vet ju aldrig om någon inchekningspersonal har en dålig dag och försöker ta ut det på en trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Citat

men hur gjorde man innan paddan fanns?

Man läste en bok eller köpte en astronomi eller tekniktidning på flygplatsen, eller så var man oftast för trött efter att ha jobbat övertid så man sov - från start till landning, hände även mellan Sverige-USA på en 8-9 timmars resa och missat maten på flyget har jag gjort fler än en gång, särskilt mellan Stockholm-Paris och Stockholm-Frankfurt.

 

Samma sak i dag. Fast numera har jag en e-bokläsare, men den fungerar exakt lika, alltså jag brukar läsa både medan jag väntar och även flyga, tills jag somnar...

 

Ps. Jag har aldrig nån laptop igång när jag flyger, den är instoppad i handbagaget ovan, utom den gången jag flög hem från Suzhou - Kina, då vi hade köpt ett antal cd och DVD musik (antagligen pirater) på en marknad i Shanghai, men vi satt och lyssnade på dessa, tills vi somnade -  såklart. Övertid och få timmars sömn på jobb tar ut sin rätt ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...