Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att mäta antalet bilar på enskild väg


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Jag är med i två vägsamfällighets-föreningar, varav på den ena c:a 5,6 Km skogsbilväg har vi behovet av att kunna mäta personbilstrafik.

 

Ni har väl alla sett dessa "svarta slangar" som ibland kan ligga tvärsöver en väg och dessa är fyllda (var åtminstone förr) med en gas och vid komprimering ger utslag till en tryckgivare, som då registrerar hjulparen som går över samt tidsintervall och därmed antalet bilar.

När det är dubbla slangar med ett visst avstånd emellan, så mäts även tiden och man får då fram hastigheten på fordonet, uppgifter som Trafikverket och även kommunen använder för att se trafiktrycket och vilket underhåll som krävs på ett visst vägavsnitt.

 

Men finns det någon liknande historia att köpa billigt eller kan man hyra en sådan utrustning, endast för att räkna antalet fordon /dygn/vecka/månad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget bra svar men jag börjar spåna så kanske andra kan haka på(?)

 

Slang och tryckvakt. Här kan man troligen använda nivåvakten från en skrotad tvättmaskin då den funkar enligt samma princip. Dock knepigt hitta lämplig slang som ska vara mjuk utan att nötas hål på.

Annars en billig lösning då man ansluter tryckvakten till en enkel räknare med inbyggt batteri. (finns "på hyllan" om man säger så.. ?

Dock, på detta sätt, ingen logik som mäter tid mellan främre och bakre hjulpar. Här kommer antalet hjulaxlar att räknas oavsett fordonstyp.

 

Fotocell/besöksräknare. Här har Clas färdiga prylar men de är inte avsedda att vara utomhus i skogen. Går kanske att lösa med plastkapslingar och något extra batteri. Här kommer allt som passerar att räknas. Bil med släp blir två enheter. En nyfiken fiskmås kan bli många enheter.

 

Ovanstående går ju att komplettera med logik (finns också på hyllan...) där man får sätta en fördröjning för antalet "godkända" enheter.

Ex., med fotocell, hur länge är strålen blockerad den tid det tar för ett fordon i en viss hastighet att förflytta sig från dess att strålen bryts tills dess att strålen är obruten? Låt för enkelhets skull säga 1 sekund. Allt mindre än en sekund är då den nyfikna fiskmåsen.

Hur lång tid bör det rimligen ta innan nästa fordon kommer att bryta strålen på nytt? Tja låt säga två sekunder om fordonen ligger tätt. Då kan man gallra bort släpvagnen som ju dyker upp snabbare än vad nästa fordon gör....
Jo logiken behöver också strömförsörjning..

 

Visst, man kan komplettera med ytterligare en fotocell men då kanske man skjuter över målet? Lite "svinn" åt båda håll kanske man får räkna med?

 

En. sk. åtelkamera? En som reagerar (på önskat sätt då..) och skickar SMS och där man helt enkelt bara summerar antalet SMS över en viss tid. Eller, ja om den skickar en bild kan man ju dessutom se om det är fordon eller fiskmås..

Kanske kräver ett motorcykelbatteri i en kapsling..

 

 

 

 

 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack,

Jag gillar dina funderingar.

Inga bilar kommer så tätt efter varandra så det är inte ett problem med tiden.

 

Ang. Åtelkamera, ja vilken webbkamera som helst som reagerar på rörelse funkar ju, men hur få denna att automatiskt räkna in, dessutom krävs tillstånd, fast det är inga problem. Det är trots allt mitt i skogen och där mycket få människor i allmänhet ens rör sig, förutom vid älgjakten...

Finns för övrigt redan minst en åtelkamera i området med tillstånd.

 

Fotocell varianten gillar jag nästan bäst pga. då får jag möjlighet att bygga själv och testa.

Och kanske kan användas till annat sedan tex. övervakning på min gamla pappas gård om det kommer in nån bil eller annat löst folk på natten (vilket inte har hänt, men man vet aldrig)?

 

Jag har ju ett extra MC-batteri för 12V, kanske även ett bilbatteri, så strömförsörjningen är inte ett problem om dessa laddas upp emellanåt.

Behövs en spänningsregulator som omvandlar från låt säga 10,5-14V till 5V för att driva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna tråd finns därför att Flyfisherman vill ha hjälp med hur man kan mäta antalet bilar. Inlägg som inte hjälper till med det tas bort, eftersom det inte är någon allmän prattråd om slangar på vägen.

Regel 4:

Citat

4. Tänk på att hålla dig till ämnet. ...

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
På 2018-06-24 på 00:19, skrev Mikael63:

Clas

https://www.clasohlson.com/se/Passagelarm/36-1731

https://www.clasohlson.com/se/Räkneverk-till-passagelarm/36-1732

 

Bara som något att utgå från...

 

Conrad har stort urval av kapslade fotoceller..

Dessutom rörelsevakter vilket kanske är ett bättre alternativ?

Clas variant verkar ju färdig och klar?

'Fotocell och reflektor kan monteras utomhus.

Står dock inte i vilka omständigheter

 

Tillbehör:

Räkneverk till passagelarm

 

Fast, jag blir lite skeptisk, det står inga tekniska specifikationer om avståndet det verkar på?
Avståndet emellan måste vara vara minst 15m om jag räknar in dikeskanterna?

 

Fast vid vägbommen en c:a 20 m in på vägen (som normalt står öppen) skulle förstås avståndet drastiskt kortas ned och kanske är bästa stället att montera det hela på, vid dess järnstolpar?

Där är avståndet inte mer än c:a 4m (med reservation att jag minns fel, men skall mätas nästa gång jag åker upp).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor trafik är det på vägen?

Alla former av fotoceller och rörelsevakter missar om det passerar bilar åt båda hållen.

En kabel, eller två, på vägen ger mer information. Likaså, den vanligare om jag söker, tekniken som bygger på radar. 

 

Jag tänker mig att det kanske finns möjlighet att få hjälp av kommunen?

Men men allt beror på vilken noggrannhet du önskar. Kanske enklast att ge  några ungar ett räkneverk och några kronor..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det är just det vi vill komma fram till, eftersom det är lätt att räkna bort timmerbilarnas uttag, där vi tar betalt krona/ton beroende på sommarväglag eller vinterväglag på frusen mark och skogsbolagen är väldigt noggranna med redovisningen av antalet transporter.

 

I princip samma som alla andra tar:

dvs 1,50 kr per m3fub och påbörjad km på otjälad mark och 0,75 kr på tjälad mark. För andra transporter baseras avgiften per ton,
1,50 kr resp 0,75 kr. Utdrivaren svarar för eventuell plogning av vägen.
För skogstransporter som ligger utanför båtnadsområdet uppgår avgiften till tre gånger fastställd avgift.
Samfälligheten har rätt att ta ut vägavgift för grustransporter som utdrivaren gjort i samband
med lagning av vägen.


Så dessa kan ju lätt räknas bort, men det är personbilstrafiken vi behöver räkna på och jag tror inte det passerar en timmerbil så ofta heller och tätheten på vanlig biltrafik är heller inte så tätt,  men det är just det vi behöver mäta pga. att det just nu pågår en större vindkraft uppbyggnad (miljardprojekt) och dess transporter sker via ett helt annat område, dock är det lättare och kortare för personbilar av privat karaktär att köra på just denna väg, i ofta hög  hastighet och det rör sig om c:a 25-50-bilar om dan. Och det blir rejält slitage.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skogsbilväg - Då tänker jag att sannolikheten är låg att två bilar möts precis vid räknestället och om så sker kanske det kan räknas inom felmarginalen.

 

Fotocell - här behöver man beakta avståndet och även se till att fotocellen inte störs av solljus.

 

Timmerbil/personbil - ska man skilja dessa åt behöver man nog en noggrannare mätmetod. Slangar över vägen (med utrustning) kan utvärdera antalet hjulpar under en viss tid.

En ensam fotocell kommer att vara påverkad längre tid med en timmerbil än en personbil under förutsättning att hastigheten är ungefär densamma för respektive fordon. Går att utvärdera med logik/program.

 

Rörelsevakt - behöver ingen motstående reflektor.

 

Ska mätning ske även vintertid behöver utrustningen tåla kyla/temperaturväxling.

 

Låna - vägverket, gatukontoret, Svevia kanske kan låna ut så länge det rör sig om en "riktig" vägförening. (inte bara privatperson som vill kolla)

 

Hyra - Företag som Ramirent, Cramo m.fl. kanske har sådan utrustning även om jag inte hittar på deras hemsidor.

 

Åtelkamera (typ) - Jag skulle nog börja där. Om man med EN enhet, avsedd redan från början att vara ute i skogen, kan detektera rörelsen och skicka den infon till annan plats för att där göra utvärderingen.

 

Jag har *) en del prylar som skulle kunna vara användbar, programmerbara enheter, räkneverk, kapsling mm. men ingen lämplig givare för dessa avstånd.

 

*) var ett tag sedan jag "inventerade" men..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det behövs inte att skilja på timmerbilar och personbilar vid själva mätningen, eftersom skogsbolagen har noggrann redovisning av antalet timmerbilar och kan sedan räknas bort. Men sensorn måste kunna snappa upp varje fordon.

 

Ja det är en "riktig" vägsamfällighetsförening med årsstämma och allt.

 

Grejen är att efter denna mätningsprocedur, om jag själv står för denna så tänkte jag kunna använda den sedan på pappas gård, för detektering av ev. olaga intråg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju en hel del, kan detta vara något men misstänker att det inte är så billigt som classe.

 

Du behöver en tidsstyrd räknare för fordon som kan programmeras för början och slutet av fordonet, för att ta bort släp m.m. som kan räknas som fler fordon och bilar i följd efter varandra.

Förmålet bör också ha en viss längd innan puls ges till räknaren.

Och för ett vanligt 12/24 volts blybatteri för drift som håller länge.

 

https://www.byggoteknik.se/besoksraknare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Funderat på använda en mikrofon som vid tillräckligt ljud drar räkneverket och när ljudnivån sjunker går tillbaka för nästa till grundläge för nästa fordon ?

Inget för mätning i bebyggelse men på en skogsbilväg är det kanske rätt låg grundljudnivå ?

Och så sållar man kanske bort cyklister och fotgängare ?

Vägslitage för olika fordon är intressant, alla vet att en buss ersätter 60 bilar med bilister men är det inte häftigt att bussen sliter lika mycket på vägen som drygt 800 personbilar !

Och en timmer bil i Sverige mosvarar väl upp mot 2000 personbilar om det räcker !

Från

Assessing the Effects of Heavy Vehicles on Local Roadways

http://www.dot.state.mn.us/research/TS/2014/201432.pdf

ComparasionOfVehicleImpacts.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev jannejanne:

Funderat på använda en mikrofon som vid tillräckligt ljud drar räkneverket och när ljudnivån sjunker går tillbaka för nästa till grundläge för nästa fordon ?

 

Skulle ju kunna bli en billig lösning men frågan är hur lång tid det tar innan man lyckats kalibrera detta?

 

Vidhåller nog att en åtelkamera, som visserligen är dyr, 2000 kr, ger tillförlitligast resultat direkt. Utan extra hembyggande.

Man kan manuellt sammanställa bilderna och filtrera bort djur & timmerbilar och man kan dessutom få en koll på hur många som nyttjar vägen åt båda hållen.

Ja, eller kanske helt enkelt en mobiltelefon med appen Alfred, inbyggd i en plåtkapsling och med ett extra batteri. (kanske inte vintertid med -30 grader..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag byggde ett liknande system år 2014. Det systemet skall ge en indikering om att det är fordon på väg. Använder mig av fotoceller av väldigt stabilt slag, separat sändar- och mottagare erfordras, och det går åt 2 par för att få till riktningsavkänning. dessa hade dessutom värme inbyggd i linserna. Ca 12 meter emellan, så inte snöplogen röjer dom vid passage. Ursprunglig räckvidd för fotocellerna var upp till 250 meter. I den del som registrerar använder jag en microkontroller och den sänder 3 räknarvärden (i hexadecimal form) samt information om vilken riktning detektering skett.

När jag byggde projektet hittade jag inga fotoceller som klarade mina krav för utomhusbruk. Jag byggde om fotocellerna så att det klarar av en spänning på mellan 12 och 36 volt. Utgångarna försåg jag med optokopplare då kablarna kan bli uppemot 300 meter långa. Fotocellerna skall klara hetta, kyla, kraftigt regn, snöyra saltstänk. Spindlar var ett problem. Om det var värmen i linsen er IR-ljuset det föredrog vet jag inte. Direkt solljus verkar störa fotocellerna (mycket IR-strålning från solen).

I den statistik jag fick fram (en väg med hastighetsbegränsning satt till 30 km/h) kunde jag konstatera att ca 30% av passagerna skedde under 35 km/h. Jag fick fram längd på fordonen. Vad statistiken visade skall jag inte gå in på men vissa längder på fordonen skulle klart vara intressant för den yrkeskategori som gillar att hålla koll på vad vi kör med för hastighet på vår fordon.

Visst var det vissa problem vid inkörningen men den kamera som var uppsatt  tvärs över vägen (kunde inte registrera nummerplåtar) kunde man iaktta personer som var nyfikna ibland, och så var det något släp för grävmaskin som gav skumma resultat. Nåja det senare hade avhjälps med att flytta fotocellerna 5 centimeter högre.

När jag letar på fotoceller idag så hittar jag modeller som klarar utemiljö (IP54) men inte kravet för att detektera "tennisbollar" men inte golfbollar. Det kravet har göra med lättare snöfall där snöflingorna är stora som "dasslock". Vid häftigt snöfall kan även kamera ge problem.

Oberoende av lösning kan intrimning vara tidskrävande. Det brukar vara problem med kontinuerlig strömförsörjning ute i skogen. Bilbatteri på 60 Ah med en last på 5 Watt räcker ca 6 dygn bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kjell_F Välkommen till Eforum.

Jag gillar din lösning där, men nu har vi bla. löst det hela på skogsbilvägen på annat sätt: inga andra än reglerade tunga fordon får köra på denna, samt alla privata fordon knutna till projektet måste köra runt Ja efter ett beslut och möte med alla inblandade.

 

Återgår till att ha en lösning för övervakning på pappas gård.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag ser att tråden innehåller ett flertal förslag på lösningar.
Själv har jag haft möjlighet att lägga en slinga under vägen och räknar därför fordon elektriskt/magnetiskt som åker över slingan, enkelt förklarat så ändrar den stora järnmassan slingans elektriska egenskaper, vilket går att detektera.
Det är relativt oberoende av väder och vind, plogning etc. Det blev dock avbrott i slingan vid en intilliggande sprängning.
Räknaren publiceras på en websida med års och månatliga summeringar, www.fagerholm.org och vill man läsa lite mer detaljer om utrustningen så finns mer info på www.fagerholm.org/counter .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej puff och välkommen till Eforum.

 

Intressant lösning där och skall kika närmare på detta.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...