Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Skorpion76

Hur gör man en ordnia?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har lite frågor om hur man egentligen gör en ordnia. Det är en ruta som består av nio minde rutor och inuti den står det bokstäver som bildar ett ord, men man kan även bilda mindre ord med hjälp av bokstäverna. Gruppledaren för Mediagruppen påstår att den färgade bokstaven som står i mitten ska vara början på det långa ordet som täcker alla rutor och även början på de andra orden som man hittar i ordnian, men mamma säger att så är det inte. Hon säger bara att enda kravet är att mittenbokstaven måste finnas med i alla ord. Hur är det egentligen? Tyvärr hittar jag ingen vettig källa att leta på där jag kan kolla upp hur det ska vara.   

Redigerad av Skorpion76

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har aldrig hört talas om en "ordnia" men gruppledaren gav er väl ett exempel på hur en sådan kunde se ut? Posta en skärmbild  av exemplet så kommer du att få svar på frågan!

"den färgade bokstaven som står i mitten ska vara början på det långa ordet som täcker alla rutor och även början på de andra orden som man hittar i ordnian", låter väldigt konstigt.  Vad går uppgiften ut på? Att leta rätt på så många ord som möjligt i "ordflätan"? Får man använda varje bokstav mer än en gång?

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Jag har aldrig hört talas om en "ordnia" men gruppledaren gav er väl ett exempel på hur en sådan kunde se ut? Posta en skärmbild  av exemplet så kommer du att få svar på frågan!

"den färgade bokstaven som står i mitten ska vara början på det långa ordet som täcker alla rutor och även början på de andra orden som man hittar i ordnian", låter väldigt konstigt.  Vad går uppgiften ut på? Att leta rätt på så många ord som möjligt i "ordflätan"? Får man använda varje bokstav mer än en gång?

Här kommer ett exempel på hur en ordnia ser ut. 

ordnia.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

NME

EKP

OTS

Okej,  då förstår jag. Men det enda långa ord jag kan få ut av dessa bokstäver är "konst-PM", skrivet som det uttalas, dvs KONSTPEEM. Vad var det annars för ord?

Med gruppledarens instruktion kan man plocka ut: kom, kont, konst, knep och Kent. Med din mammas metod kan du förstås plocka ut fler ord såsom tok, sko, skon, ponke, eko, ekot, ekon, mek, meket, stek, steken, sken, sket och (ett) skop, dvs en uppseendeväckande tidningsnyhet.

Om man i ovanstående ordnia byter ut ett E mot ett A och M mot P blir det långa ordet KONSTAPEL.

NLA

EKP

OTS

Följande ord kan plockas ur på gruppledarens vis: ko, kon, kol, kal, kel, kola, kanot, kela, klen, klan, klase, klot, kost, konst, knas, kleta, klet, knota, kast, klo, klon och klona.

På din mammas sätt blir det fler ord, dvs du kan lägga till: tok, toka, token, tokan, sak, saken, skalp, skalpen, lok, loket, loken, lek, sloka, leka, sko, skon, skona, skot, skota, skal, skola, skela, eka, ekan, eko, ekon, pakt, paket, peka, sekt, sken, skena, sket, skam, spak, slak och slakt.

Jag föreslår alltså att du gör som gruppledaren har instruerat dig att göra. Ingenting hindrar dig dock från att påpeka för gruppledaren att man kan få ut fler ord om man gör på din mammas sätt.

Redigerad av mbgtmari
Kom på ett par ord till enligt mamma-metoden för Oskarshamnstidningens ordnia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det Värmer "moderkortet" när jag ser mbgtmari,s utförliga och pedagogiska beskrivning....

Med tiden så ~ser~ jag vilken energi som är dominerande i olika skribenter inlägg, och kommer inte undan att ibland bli nyfiken på "vem" som är där.

...men hursom... Bara SÅÅ STORT TACK!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack själv för gillandet och de fina orden! Och nu ser jag att man faktiskt kan få fram ett k-ord till ur "konstapel" med mamma-metoden, nämligen stek. Jag äter nästan aldrig kött så det kanske var därför jag inte såg det tidigare:D Stake, skopa, solk, solka och steka missade jag också.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
13 timmar sedan, skrev mbgtmari:

På din mammas sätt blir det fler ord, dvs du kan lägga till: tok, toka, token, tokan, sak, saken, skalp, skalpen, lok, loket, loken, lek, sloka, leka, sko, skon, skona, skot, skota, skal, skola, skela, eka, ekan, eko, ekon, pakt, paket, peka, sekt, sken, skena, sket, skam, spak, slak och slakt.

Jag föreslår alltså att du gör som gruppledaren har instruerat dig att göra. Ingenting hindrar dig dock från att påpeka för gruppledaren att man kan få ut fler ord om man gör på din mammas sätt.

Okej, tack för tipset! Det ska jag komma ihåg. 

Redigerad av Skorpion76

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du svarade inte på min fråga trots att jag hade fetmarkerat den. "Men det enda långa ord jag kan få ut av dessa bokstäver är "konst-PM", skrivet som det uttalas, dvs KONSTPEEM. Vad var det annars för ord?"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Du svarade inte på min fråga trots att jag hade fetmarkerat den. "Men det enda långa ord jag kan få ut av dessa bokstäver är "konst-PM", skrivet som det uttalas, dvs KONSTPEEM. Vad var det annars för ord?"

Oj, då ber jag så hemskt mycket om ursäkt, Det var inte meningen, men jag såg den inte. Mitt ord ska bli Kompetens, men tack för ditt tips. Ditt ord passar också in. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Tack själv för gillandet och de fina orden! Och nu ser jag att man faktiskt kan få fram ett k-ord till ur "konstapel" med mamma-metoden, nämligen stek. Jag äter nästan aldrig kött så det kanske var därför jag inte såg det tidigare:D Stake, skopa, solk, solka och steka missade jag också.

Min mammas teori kommer från OskarshamnsTidningens Bonusdel. Varifrån får du bokstaven A? Di kan bara använda de bokstäver som finns i rutan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
17 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Om man i ovanstående ordnia byter ut ett E mot ett A och M mot P blir det långa ordet KONSTAPEL.

NLA

EKP

OTS

Följande ord kan plockas ur på gruppledarens vis: [...]

Mitt svar på din fråga: "Varifrån får du bokstaven A?" Ur mitt förslag, dvs ordet KONSTAPEL.

Och tack för att du svarade på min fråga! Det var inkompetent av mig :( att inte lista ut att det långa ordet var KOMPETENS.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu