Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Flyfisherman

Swedbank kräver personliga uppgifter - blir att byta bank?

Rekommendera Poster

På 2018-07-02 på 08:12, skrev Cluster:

Förstår inte riktigt vad du menar, varken med att "vi är där igen" eller varför du upplever det som skrämmande.

Banker i Sverige (och inom EU för den delen) är tvungna enligt lag att bedöma (i detta juridiska sammanhang ej ett luddigt begrepp) huruvida deras kunder eller dem närstående är PEP.  Bankerna har genom denna lagstiftning  skyldigheter att förebygga, upptäcka och förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism i sin verksamhet. 

Anledningen är alltså, tvärtemot vad du anför, att minska riskexponering för staten/det allmänna som helhet. 

Vidare innefattar denna lag, se i 5 Kap. Lag (2017:630), och andra närliggande reglering bl.a. GDPR och  Lag (2004:297)  av hur denna information får behandlas, lagras och användas samt motsatsvis vad som ej får göras med densamma.  Se t.ex. 5 Kap. § 8 Lag (2017:630) gällande förbud mot samkörning av register samt 5 Kap. § 11 angående tystnadsplikten.

Javisst och det menar jag med bedömning, att lagen tillåter att bankerna skall bedöma själva, men att det inte uttryckligen står exakt vilken information som skall inhämtas, utan det verkar vara till en viss del upp till bankerna

Men jag kan lämna detta efter att du gett en tydlig hänvisning.

Eller är det vad du tror att somliga andra tror? Menar du att det finns ett absolut förbud i lag eller föreskrifter mot myndigheters samkörning av register? Menar du att det "utomlands" (alla länder i hela världen utom Sverige?) inte finns några regleringar på det området?

Nja, inte riktigt vad jag menar, men att det finns begränsningar i samkörningen som hindrar effektiv brottsbekämpning,  uttryckte mig lite galet och självklart finns det regleringar i andra länder, men Sverige sticker ut på vissa områden inom just detta för att ha mer begränsade resurser och ibland högre lagkrav.

Förstår inte riktigt detta med "en utredning där denne är medlem av". Självfallet får en Polisman göra registeruppslag på misstänkta. Om det inte finns en utredning så kan det inte heller finnas någon misstänkt.

Som jag förstått det stämmer det inte. En Polis får varken söka eller aktivt bedriva sk. slagningar på vem som helst om inte Polismannen ifråga deltar i en utredning där denne person ingår eller direkt är misstänkt för brott. Tex. en pass Polis får inte slå i polisregisterna för att se om en person som söker nationellt id-kort -  ifall denne är efterlyst tex.

Det hindrar lagen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1meqm/absurt-att-efterlysta-kan-bestalla-id-kort-hos-polisen-utan-att-gripa

Citat

Handläggarna på Polisen måste med andra ord kontrollera om den som söker pass finns med i Polisens efterlysningssystem, NEPU, samtidigt som de inte har behörighet att kontrollera den som söker ett nationellt id-kort.

Det konstaterar Emelie Lindvall, processledare för identitetshandlingar vid Polisens rättsavdelning.

- Vi måste hålla oss till den lagstiftning vi har.

Men om handläggarna på polisstationen fick kontrollera om en person som söker id-kort är efterlyst, då skulle det bli träff och personen skulle kunna gripas direkt?

- Ja, det stämmer ju. Men vi får ju inte gå över och slå i andra system än vi har lagligt stöd för, säger Lindvall.

Citat

Advokaten och rättsexperten Viktor Banke säger:

- Det är ju helt absurt att man ska kunna gå in på en polisstation och göra ärenden som efterlyst. Det säger sig självt att det är ett systemfel. Samtidigt har vi ju en ganska restriktiv lagstiftning där olika myndighetspersoner inte får göra slagningar utöver deras ärenden, då blir det dataintrång. Jag antar att det är den tanken som har styrt den här regleringen, även om det såklart blir helt tokigt i det här fallet.

Och eftersom det räcker med nationellt id-kort för att resa till alla länder inom Schengen (26 st.) så kan en efterlyst enkelt resa ut ur Sverige.

Men ang. huvudämnet så lägger jag ned detta med knorr, inget som jag kan påverka, men fortfarande personligen anser direkt fel.

Mvh ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en nedre gräns också för transaktionerna också med tanke på vad som hänt i Swedbank under 2007-2015

i Estland.

Över det beloppet är det fritt fram flytta pengar ?!

Eller gällde inte den här lagstiftningen mot "penningtvätt" före 2016 ?

https://www.google.se/search?source=hp&ei=YrxvXILsII2xrgT4-Iu4Ag&q=swedbank+penningtvätt&oq=swedbank&gs_l=psy-ab.1.3.0i131l6j0l2j0i131j0.13742.18278..22694...0.0..0.106.772.5j3......0....1..gws-wiz.....0.dM6cZPhthLQ

Får man gissa att med hänvisning till banksekretessen så kommer VD och styrelse ställa sig helt ovetande ?

Egentligen inte konstigare än att Stefan Löven var helt ovetande om säkerhetsproblemen i Transportstyrelsen.

Kanske för att Statsministern får jobbet utan passera säkerhetsklassning och

därför får man inte ta upp säkerhetsfrågor med statsministern.

Enligt reglerna för säkerhetsfrågor, säkerhetsfrågor får ej tas upp med icke säkerhetsklassade ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu