Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Swedbank kräver personliga uppgifter - blir att byta bank?


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Detta är vad jag precis möttes av när jag skulle logga på Swedbank med säkerhetsdosa https://www.swedbank.se/

Och i exemplen nedan har jag svarat ingen eller inget på i princip alla eller bara bockat i en ruta på måfå, bara för att ni skall få se frågorna, men jag har inte skickat in mina personliga korrekta svar ännu, eftersom jag tycker det verkar befängt och kränker den personliga integriteten.

 

Nu ringde jag precis till Swedbanks internetbank 0771 221122 och loggade in via personlig kod via vanlig mobfåne (och ja dom har öppet till kl. 22).

Och fick till svar av en trevlig tjej att tyvärr vi följer bara Finansinspektionens regler om penningtvätt och alla kunder kommer att få detta, fast i olika omgångar.

 

- Ja men vad har banken med att göra vilken personlig yrkesinriktning man har, oavsett om man är yrkespolitiker eller att ställa en fråga något så vansinnigt som:

är du medlem eller känd medarbetare till en person eller har innehaft...  "hög officer inom försvarsmakten"?

Visa mig var nånstans i banklagstiftningen det står att ni skall kräva kunderna på yrkesroller eller dessa i ens bekantskapskrets?

 

Och om man eventuellt (rent hypotetiskt) råkar på känna eller är släkt med vissa personer som har hög militär säkerhetsklassning, så inte kommer då jag i så fall att medge detta, där det skall ingå i ett databassystem tillhörande en multinationell bank som har kontor i flera länder.

Vad är det för vansinne?

Inget svar på detta.

 

Är detta ens lagligt?

Hur är det med andra banker?
Som det är nu kan jag inte logga på banken med dosa och dator för att betala mina räkningar, eftersom jag vägrar att svara på detta - tillsvidare.

Förövrigt kan jag logga på Swedbank via deras app på smartfånen och BankId, för där krävs ännu inte dessa svar.

 

Ok. Jag visar här exempel på dessa frågor:

 

1.thumb.PNG.7f5814f98c01660ca47494b46a5d93ad.PNG

 

2.PNG.3fcfd5f420127bc4876b6d408f73c834.PNG

 

3.PNG.30182614976253ed8919cd1d6d948670.PNG

 

4.PNG.b9be42b90466a79159ec9b49f1390fc6.PNG

 

5.PNG.d4269c540124cd988df1e089859ac4a3.PNG

 

6.PNG.11ff42c52d62f45919954bfa52f95d76.PNG

 

7.PNG.b10de1a6f477b6f0691f88adc1f4643b.PNG

 

8.PNG.0ddfa34cf7f97be99658e5bf3867ae84.PNG

 

9.PNG.1a41b3ab20c9442fb02b2a22d429d30a.PNG

 

10.PNG.c27942cfdc2e6b18ce647d8c0ee89e11.PNG

 

11.PNG.9941dbc6e8f5b0d56e71135503d823f7.PNG

 

12.thumb.PNG.bef746e900d0a96454e0922533ba2fbc.PNG

 

13.PNG.e5c751798bb704add702b52656704edb.PNG

 

 



 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de där frågorna är bankerna skyldiga att ställa dig enligt regler vars mål är penningatvätt och andra illegala rörelser av pengar. Precis som kundtjänsten säger.

Nu kan jag inte ta fram dem ur min bank, har redan svarat på dem (för i år) . I princip samma lydelse på frågorna.

 

Dvs det blir troligen inte bättre om du går till annan bank.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Citat

Visa mig var nånstans i banklagstiftningen det står att ni skall kräva kunderna på yrkesroller eller dessa i ens bekantskapskrets?

Och om det är så, så är det fullständigt bedrövligt.

 

Och med tanke på säkerhetsklassning av viss personal och att en viss bank är multinationell, nej huga säger jag.

Vips är just den banken ägd av utländska intressen, kanske med dess stat i bakgrunden och sekretess betyder att så få som möjligt skall ha kännedom, men kartläggning via databaser och avancerade system är ett reellt hot.

 

Förövrigt 1984... med den skillnaden att multinationella storbanker tagit över rollen, ja vissa är faktiskt statligt kontrollerade.

 

Ps. SVT:

"Den här banken har gjort allt ont som en bank kan göra." Om den brittiska storbanken HSBC var ett land skulle den hamna på femte plats när det gäller ekonomisk makt. Banken har skapat en förmögenhet på att flytta smutsiga pengar. Det sker i ett världsomspännande nätverk som sköter allt från penningtvätt åt organiserad brottslighet till valutamanipulation. Trots hot om indragen licens fortsätter affärerna. Fransk dokumentär från 2017.

 

Kan ses till 19/7 2018 på SVT Play och kanske det mest skrämmande av allt jag någonsin sett, inte ens Nosferatu kan skrämma mig efter att ha sett denna:
https://www.svtplay.se/video/18067027/banksters

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
21 minuter sedan, skrev Monshi:
Citat

I all bankverksamhet råder sekretess, det vill säga tystnadsplikt. Det innebär till exempel att en bank inte får lämna ut uppgifter om dina konton eller saldouppgifter. Det finns dock vissa undantag från tystnadsplikten. Du kan läsa mer om banksekretess på Konsumenternas Bank- och finansbyrås webbplats.

Sedan en länk där man kan läsa mer om banksekretess, fast länken är ogiltig.

 

Grejen är, banksekretess för dess kunder och i vilken omfattning och för vilka är det som skall ha denna sk. sekretessbemyndigande av alla tusentals anställda?
Allihopa naturligtvis, men vad betyder detta i praktiken egentligen? Att ens uppgifter kan kommas åt från samma bank oavsett kontor i hela världen?

Det hela blir ju direkt löjligt i ett större perspektiv, inte minst när det gäller kartläggning av militär högre officer och dess anhöriga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

när det gäller kartläggning av militär högre officer och dess anhöriga

 Tänkte markera "Stats- eller regeringsschef", för att se vad som händer...

 

Om frågan gäller penningtvätt - kan man då inte bara ställa den frågan?

Hela frågeställningen är ju tandlös, håller man på med penningtvätt eller är utsatt för sådant lär man ju inte svara ärligt oavsett?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick upp en likvärdig webbsida för flera år sedan som du Fly har fått nu, men använder en regional webbsida av banken, så idag så känner jag inte igen detta, kan ju vara att jag fick uppmaning av banken då att svara på dessa liknande frågor, för att få en garanti på att kunna använda nätbanken fullt ut.

 

Men tyvärr så handlar det ju att bankerna måste fråga om detta, helt enkelt order uppifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Swedbank säger att det är regler från finansinspektionen samt deras eget sk. "samhällsansvar".

Var exakt går gränsen, för jag anser det direkt fel att svara på vissa av dessa frågor, som sedan skall lagras i ett databassystem hos banken, för vilka ingen vet vad dessa kan komma att utnyttjas till i framtiden, eller redan görs, hos en multinationell bank..

När man pratar om samhällsansvar så klingar det lite ihåligt och är det regelrätt ett lagkrav, ja var står detta exakt att man skall ange som anhörig till högre militär eller någon som sitter på samhällsviktiga poster?

Monshi gav några länkar, men jag kunde tyvärr inte se detta svar där (se inlägg ovan).

 

Att motverka korruption är helt klart viktigt och inget jag motsätter mig emot, men detta känns ligga utanför det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Sedan en länk där man kan läsa mer om banksekretess, fast länken är ogiltig.

Länken fungerade bra för mig men inte i Firefox som inte gillade servern.

https://www.konsumenternas.se/lana/fakta/banksekretess

Första stycket:

Citat

Banksekretessen regleras i lagen om bank- och finansieringsrörelse. Sekretessen omfattar alla uppgifter som rör en bankkunds mellanhavanden med banken oavsett om uppgiften är skriftlig eller muntlig. Till och med uppgiften att en viss person är eller inte är kund i banken omfattas av sekretessen.

 

På en av sidorna som man länkas vidare till står det:

Citat

År 2012 reviderade FATF sina standarder och däribland utökades kraven på kontroll av personer i politiskt utsatt ställning, så kallade PEP.

https://www.swedishbankers.se/foer-bankkunder/penningtvaett/penningtvaettslagen-i-sverige/

 

Om man inte svarar "Ingen av dessa" resp "Nej" på de två frågorna om PEP så anses man leve med en större hotbild och det är större risk att någon hotar en på ett sånt sätt att man av den orsaken utför penningtvätt eller andra illegala transaktioner. Därmed bör då banken granska ens transaktioner noggrannare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok.

Citat

Därmed bör då banken granska ens transaktioner noggrannare.

Ordet bör.

Men jag kan heller inte se att det står att det "krävs" när det gäller relationer till eller ens yrke.

 

Banksekretessen ger jag inte ett vitten för, även om den är lagstadgad.

 

Så då står man mellan en hotbild som finansinspektionen anser utgör en risk och att banken själva bestämmer och anser att behöva få ens uppgifter om relationer till högre militär personal eller andra viktiga samhällsfunktioner.

 

Jag är inte nöjd med detta och anser fortfarande det är fel att banken, en multinationell bank överhuvudtaget skall ha tillgång till dessa uppgifter.

Och har dom laglig rätt att kräva en på dessa uppgifter?

Jag tycker det känns som att bankerna idag skall ha mer och mer kontroll över ens privatliv och ingen vet vad det slutar med.

 

Har jag tolkat det hela fel, så rätta mig gärna och förtydliga.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Ordet bör.

Men jag kan heller inte se att det står att det "krävs" när det gäller relationer till eller ens yrke.

Det var ju min mening och inget citat så det är vad jag tycker är en rimlig orsak till att det frågas om just de jobben. Men det går säkert att hitta mer information om PEP om man letar reda på vad FATF har skrivit i sin standard och exakt vad det står i penningtvättslagen. Men på ett eller annat sätt lär nog alla svenska banker vara tvungna att ta hänsyn till PEP när det gäller skyddet mot penningtvätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
8 minuter sedan, skrev Mellin:

Forex Bank frågade inte så många frågor

Var lugn, det kommer....:thumbsdown:

Om inte så skall jag antingen byta till Handelsbanken eller Forex, eller Ica eller vilken annan som helst bank egentligen, kanske t.o.m. i utlandet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade jobba för en av våra större banker och är den som gjort webbsidan för att samla in precis sån information som Flyfisherman gnäller över. Den information jag fick inför projektets start var att frågorna är en del av EUs Anti money laundering lag och att finansinspektionen då och då hälsar på hos bankerna och kontrollerar att man faktiskt har koll på just dessa frågor hos sina kunder så man kan stävja penningtvätt.

 

Sen får man gärna tycka att denna information går emot den nya GDPR-lagen, men i det här fallet så vinner penningtvättlagen över GDPR. Om Flyfishermans bank nu skulle säljas till Nord Korea eller liknande så kan du ju utnyttja GDPR och rätten att bli glömd. Jag tror inte att banken kommer radera all information, faktum är att bankerna får inte radera all information även om GDPR säger att så är fallet. Men jag tror att den ganska stor del av dessa frågor kommer raderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Gnäller? Ja det var rätt ord.

Penningtvätten är det inte som jag reagerar på, det anser jag helt korrekt i huvudsak, men att den skall sträcka sig så långt att det gäller ens nära och kära, bekantskapskretsar och fortfarande har jag inte sett att någon kunnat visa exakt lagtexten att en bank kan kräva in denna information som alla hänvisar till.

 

Jag har aldrig motsagt att jag skulle vara emot en penningtvättslag eller åtgärder som angriper korruption och kriminell verksamhet, men vi måste hålla i sär begreppen.
Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att vara expert, jag gör webbsidor trots allt. En början är denna lag, framförallt § 3. Insamlingen är en kombination av flera olika lagar, men det här är en bra början på vad som måste samlas in.

Citat

3 § Med grundläggande åtgärder för kundkännedom avses
1. kontroll av kundens identitet genom identitetshandling, registerutdrag eller på annat tillförlitligt sätt,
2. kontroll av den verkliga huvudmannens identitet, och
3. inhämtande av information om affärsförbindelsens syfte och art.

Verksamhetsutövare ska vid tillämpning av första stycket 2 utreda kundens ägarförhållanden och kontrollstruktur.

Utöver åtgärderna i första stycket ska en verksamhetsutövare vidta åtgärder för att avgöra om kunden eller kundens verkliga huvudman är en person i politiskt utsatt ställning.

 

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-200962-om-atgarder-mot-penningtvatt-och_sfs-2009-62

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack .M

Men nu får någon annan  juridiskt bevandrad  hjälpa till.

 

Enligt. 3 § punkt 3 inhämtande av information om affärsförbindelsens syfte och art.

 

Är det då i så fall detta som bankerna hänvisar till?

Verkar luddigt minst sagt.

 

Är det bara jag som reagerar på detta på hela Eforum?

Om hur man hanterar kunder och deras privatliv.

Mvh :unsure:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen frågorna utom

de specifika frågorna rörande USA

Har fått dom på LFB (Länsförsäkringar) ca 1 gång om året.

Osäker på om jag fått frågorna

på ICA-banken

på Nordea

Det jag saknade (från LFB) var frågorna om hur mycket kontanter jag använde varje månad i genomsnitt !

Vad då för genomsnitt ?

Vad är genomsnittet om jag en månad av 12 månader under året tar ut X kr kontant för ett köp.

Inget kontant de övriga 11 månaderna ?

Tror jag skrev genomsnitt 15000kr. ?

 

Och tror jag fick de här frågorna 1a gången 2016 från LFB !

Så hur står det still hos Swedbank ! ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, lite konstigt om detta är första gången frågorna dyker upp. De borde ha kommit, i första version för kanske två år sedan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

[...] och fortfarande har jag inte sett att någon kunnat visa exakt lagtexten att en bank kan kräva in denna information som alla hänvisar till. [...]

 

Regleras av Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism

 

Enligt 3 kap. 10 § i densamma så ska din bank bedömma om du eller någon i din familj är en PEP. 
Så det är ju int direkt något de själva hittat på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
På 2018-06-24 på 16:05, skrev Cluster:

 

Regleras av Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism

 

Enligt 3 kap. 10 § i densamma så ska din bank bedömma om du eller någon i din familj är en PEP. 
Så det är ju int direkt något de själva hittat på.

Fast det där med bedömning, ja då är vi där igen.

I fall alla banker kör samma stil, så är det direkt skrämmande.

 

Problemet som jag ser det, är att det är ett indirekt hot mot Sverige (även inhemskt)  från obskyra intressen att kunna utnyttjas, särskilt internationella banker och i slutänden alla privatpersoners kartläggning.

Det är nog bara i Sverige somliga  tror att förbud mot samkörningsregister från myndigheter är bra och blundar, medan alla andra utomlands kan köra fritt?

 

Borde man inte till att börja med att låta Polis, kronofogdemyndigheten, Försäkringskassan och Tull kunna samsas om vissa saker?

Som det är nu kan en efterlyst brottsling gå in på vilken Polisstation som helst och begära ut nationellt id-kort etc. utan att ens bli kontrollerad, pga. att den polisanställde inte har rätt att söka i registret?

 

Vissa saker faller tydligen under personlig integritet enligt lag, där en tex. Polis inte får slå i registret på en misstänkt som inte ingår i en utredning där denne är medlem av? Medan andra och kanske mer allvarliga saker skall tillåtas av privata banker?

 

Hela sättet att bekämpa brottslighet och korruption lämnar en sur eftersmak och är minst sagt ineffektiv.

M.a.o. Så är det inte mycket att göra åt, utan finna sig i, med knorr?

 

Ps. Hehe

Leif GW:s knorr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-30 på 08:08, skrev Flyfisherman:

Fast det där med bedömning, ja då är vi där igen.

I fall alla banker kör samma stil, så är det direkt skrämmande. 


Problemet som jag ser det, är att det är ett indirekt hot mot Sverige (även inhemskt)  från obskyra intressen att kunna utnyttjas, särskilt internationella banker och i slutänden alla privatpersoners kartläggning.

 

Förstår inte riktigt vad du menar, varken med att "vi är där igen" eller varför du upplever det som skrämmande.


Banker i Sverige (och inom EU för den delen) är tvungna enligt lag att bedöma (i detta juridiska sammanhang ej ett luddigt begrepp) huruvida deras kunder eller dem närstående är PEP.  Bankerna har genom denna lagstiftning  skyldigheter att förebygga, upptäcka och förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism i sin verksamhet.

 

Anledningen är alltså, tvärtemot vad du anför, att minska riskexponering för staten/det allmänna som helhet. 

Vidare innefattar denna lag, se i 5 Kap. Lag (2017:630), och andra närliggande reglering bl.a. GDPR och  Lag (2004:297)  av hur denna information får behandlas, lagras och användas samt motsatsvis vad som ej får göras med densamma.  Se t.ex. 5 Kap. § 8 Lag (2017:630) gällande förbud mot samkörning av register samt 5 Kap. § 11 angående tystnadsplikten.

 

På 2018-06-30 på 08:08, skrev Flyfisherman:

[...]Det är nog bara i Sverige somliga  tror att förbud mot samkörningsregister från myndigheter är bra och blundar, medan alla andra utomlands kan köra fritt?

Eller är det vad du tror att somliga andra tror? Menar du att det finns ett absolut förbud i lag eller föreskrifter mot myndigheters samkörning av register? Menar du att det "utomlands" (alla länder i hela världen utom Sverige?) inte finns några regleringar på det området?

 

På 2018-06-30 på 08:08, skrev Flyfisherman:

Vissa saker faller tydligen under personlig integritet enligt lag, där en tex. Polis inte får slå i registret på en misstänkt som inte ingår i en utredning där denne är medlem av? Medan andra och kanske mer allvarliga saker skall tillåtas av privata banker?

Förstår inte riktigt detta med "en utredning där denne är medlem av". Självfallet får en Polisman göra registeruppslag på misstänkta. Om det inte finns en utredning så kan det inte heller finnas någon misstänkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Du är inte den ende som reagerat Flyfisherman.

https://www.expressen.se/gt/lars-bertils-ilska-mot-banken-gisslantagen/

Det som förvånar mig är att det inte kommet förrän nu.

Tiden går utom hos Swedbank. Där går den ett par år efter. Jämfört med LFB.

Där frågorna kom redan 2016.

Jag misstänker att det finns miniminivå för det här ska bli aktuellt.

Telefonbolagen har ju spärrat överföringar från okända.

Men när det gäller melodifestistivalen går det bra rösta. Oavsätt var pengarna kommer från.

Vilket inte är så konstigt eller är det inte det ?

I Artikel 12 begränsas oregistrerade betalningsinstrument till högst 250€/månad, till kontantuttag till högst 100€. Tänk om pengarna till melodifestivalen kommer från brottslig verksamhet !

Men helt klart är att Telefonbolagens hinder mot att betala tex biljetter på lokaltrafiken med en oregistrad mobil saknar EU-stöd. Sverige är verkligen den sista Sovjetrepubliken.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015L0849&from=SV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
På 2018-07-02 på 08:12, skrev Cluster:

Förstår inte riktigt vad du menar, varken med att "vi är där igen" eller varför du upplever det som skrämmande.


Banker i Sverige (och inom EU för den delen) är tvungna enligt lag att bedöma (i detta juridiska sammanhang ej ett luddigt begrepp) huruvida deras kunder eller dem närstående är PEP.  Bankerna har genom denna lagstiftning  skyldigheter att förebygga, upptäcka och förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism i sin verksamhet. 

 

Anledningen är alltså, tvärtemot vad du anför, att minska riskexponering för staten/det allmänna som helhet. 

Vidare innefattar denna lag, se i 5 Kap. Lag (2017:630), och andra närliggande reglering bl.a. GDPR och  Lag (2004:297)  av hur denna information får behandlas, lagras och användas samt motsatsvis vad som ej får göras med densamma.  Se t.ex. 5 Kap. § 8 Lag (2017:630) gällande förbud mot samkörning av register samt 5 Kap. § 11 angående tystnadsplikten.

 

Javisst och det menar jag med bedömning, att lagen tillåter att bankerna skall bedöma själva, men att det inte uttryckligen står exakt vilken information som skall inhämtas, utan det verkar vara till en viss del upp till bankerna

Men jag kan lämna detta efter att du gett en tydlig hänvisning.

 

På 2018-07-02 på 08:12, skrev Cluster:

Eller är det vad du tror att somliga andra tror? Menar du att det finns ett absolut förbud i lag eller föreskrifter mot myndigheters samkörning av register? Menar du att det "utomlands" (alla länder i hela världen utom Sverige?) inte finns några regleringar på det området?

 

Nja, inte riktigt vad jag menar, men att det finns begränsningar i samkörningen som hindrar effektiv brottsbekämpning,  uttryckte mig lite galet och självklart finns det regleringar i andra länder, men Sverige sticker ut på vissa områden inom just detta för att ha mer begränsade resurser och ibland högre lagkrav.

 

På 2018-07-02 på 08:12, skrev Cluster:

Förstår inte riktigt detta med "en utredning där denne är medlem av". Självfallet får en Polisman göra registeruppslag på misstänkta. Om det inte finns en utredning så kan det inte heller finnas någon misstänkt.

 

Som jag förstått det stämmer det inte. En Polis får varken söka eller aktivt bedriva sk. slagningar på vem som helst om inte Polismannen ifråga deltar i en utredning där denne person ingår eller direkt är misstänkt för brott. Tex. en pass Polis får inte slå i polisregisterna för att se om en person som söker nationellt id-kort -  ifall denne är efterlyst tex.

Det hindrar lagen.

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1meqm/absurt-att-efterlysta-kan-bestalla-id-kort-hos-polisen-utan-att-gripa

 

Citat

 

Handläggarna på Polisen måste med andra ord kontrollera om den som söker pass finns med i Polisens efterlysningssystem, NEPU, samtidigt som de inte har behörighet att kontrollera den som söker ett nationellt id-kort.

Det konstaterar Emelie Lindvall, processledare för identitetshandlingar vid Polisens rättsavdelning.

- Vi måste hålla oss till den lagstiftning vi har.

Men om handläggarna på polisstationen fick kontrollera om en person som söker id-kort är efterlyst, då skulle det bli träff och personen skulle kunna gripas direkt?

- Ja, det stämmer ju. Men vi får ju inte gå över och slå i andra system än vi har lagligt stöd för, säger Lindvall.

 

Citat

 

Advokaten och rättsexperten Viktor Banke säger:

- Det är ju helt absurt att man ska kunna gå in på en polisstation och göra ärenden som efterlyst. Det säger sig självt att det är ett systemfel. Samtidigt har vi ju en ganska restriktiv lagstiftning där olika myndighetspersoner inte får göra slagningar utöver deras ärenden, då blir det dataintrång. Jag antar att det är den tanken som har styrt den här regleringen, även om det såklart blir helt tokigt i det här fallet.

 

Och eftersom det räcker med nationellt id-kort för att resa till alla länder inom Schengen (26 st.) så kan en efterlyst enkelt resa ut ur Sverige.
 

Men ang. huvudämnet så lägger jag ned detta med knorr, inget som jag kan påverka, men fortfarande personligen anser direkt fel.

Mvh ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...