Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Midsommar


Talisman

Rekommendera Poster

26 minuter sedan, skrev Talisman:

Vill önska alla en trevlig midsommar här på Eforum :thumbsup:

Tack detsamma!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glad Midsommar alla Eforumare !

 

Jag återanvänder bilden av den fallossymbol som vi har som sed att dansa runt denna högtidsdag. För några midsomrar sedan (2013?) postades den av Flyfisherman, tror jag.

 

Midsommar.jpg.62579d82351f0b8bc9204a3dc91479b9.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild på dans runt midsommarstången. Det lustiga är bara att det bra är vi i Sverige som firar midsommar på det här sättet. I Finland, Norge och Danmark tänder de eldar som midsommar bål istället. När det gäller Danmark är jag osäker, men jag undrar om de intetänder midsommarbål även där!

Bildresultat för midsummer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Eftersom maj månad blev den hetaste sedan SMHI började mäta sedan 1880 hade man kanske kunnat förvänta sig att även midsommaren skulle bli tropisk. Midsommarfirande på Öland brukar ju locka bortåt en halv miljon besökare. Regn behövs i mängder men det har ju uteblivit men istället har vi fått minst sagt friska vindar.  

 

Trevlig midsommar!

 

midsommarfirande.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

8 grader mitt på dan och kraftig NV vind och just nu runt 11, med inslag av regn.

Men eftersom det är midsommar så har vi i alla fall suttit ute och ätit, dock påklädda som om det skulle varit höstrusk.

Visst vi hade ju kunnat gå in i stugan och tända upp en brasa i öppna spisen, med vad är det för kul på midsommar?

 

Fast vi satt ju i lä och omgiven av skogen runtikring på våra gamla fäbodar från morfars tid som ligger en bit norr om Östersund och solen lyckades glimta fram mellan molnen emellanåt. så på det hela taget blev det lyckat i alla fall.

Och det var fjolårets surströmming på bordet med mandelperan, lök, hackade tomater och tunnbröd.

Mums!

 

Men det var nog den kallaste midsommar jag kommer ihåg.

Jag började med att klippa gräsmattan med en gammal åkare som pappa ställt dit för flera år sedan och mitt i klippningen brast en saxpinne som håller styrarmen till framhjulen, så dessa pekade åt varsitt håll. Men letade i ladan och hittade en liten smal 1" spik som jag kunde stoppa dit och böja så det var snabbt fixat. Sedan kom en lätt regnskur givetvis och sedan uppehåll när vi käkade och när vi var klar och skulle köra hem ösregnade det.

 

Glad midsommar på er alla.

 

1484092052_Surstrmmingibuan.thumb.jpg.ddc38fb959e5b7089510367a3c13e56d.jpg

 

 

 

812624536_DSC00564-kopia.thumb.JPG.9a77d19b01bf1b9c54803792eb351131.JPG

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Och det var fjolårets surströmming på bordet med mandelperan, lök, hackade tomater och tunnbröd.

Mums!

Instämmer. När jag ser bordet med surströmming, mandelpotatis och tunnbröd blir jag verkligen sugen. Det kanske inte är en sån dum idé att äta surströmming redan på midsommarafton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det har vi i våran familj och många av mina bekanta (av dom som äter surströmming) gjort i alla tider.

Och det är perfekt. Tycker att fjolårets smakar bättre och min favorit är Oskars.

 

Burkarna bör gärna vara lite som fotbollar...hehe, bara se upp med hur och var man öppnar dom, eftersom det är lite tryck och strålen kan nå flera meter och är det varmt ute, gå iväg en bra bit från bordet, för flugfäna samlas gärna där man sprutat ut spadet, men nu var det inga bekymmer med detta.

Röda Ulven är lite för frän i smaken och det skall vara hela strömmingar som man rensar själv och inte filéer, dessa tycker jag är rätt fattiga och menlösa i smaken.

I Östersund kan man köpa surströmming i flera butiker året om.

 

Glömde nämna att en god lagrad ost hör också till på sidan eller på en tunnbrödsstut, men jag gillar bäst en surströmmingsstut, där man lägger locket på. Oj.

Jag kan äta surströmming på vintern också, det spelar ingen roll, men just midsommar tycker vi det är som bäst.
Samt givetvis på hösten när surströmmingspremiären är.

 

Nästan som min svåger som gillar lutfisk. Det brukar vi bara ha på julbordet, men han kan äta det precis närsomhelst på året - dock gillar han inte surströmming särskilt mycket, fast han äter det när det bjuds.

 

Mvh :)

 

Ps. Kanske inte många vet om historien bakom surströmmingen men det var denna som kanske räddade Sverige och egentligen hela svenska folket, allt pga. svenska krigiska kungar som höll på att ställa allt i fördärvet och med saltblockader som följd och därmed ingen mat?

Och enligt vissa var just Midsommar en tid då det såldes mycket surströmming.

 

Surströmmingens historia fram till just nu.
Enligt Ruben Madsens syn på livet och i det, vår närvaro: http://www.surstromming.se/historia/historia-skroll.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...