Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ftp-server


mattis2

Rekommendera Poster

HeJ!!

 

Har börjat fundera på en sak. Om jag skulle vilja sätt upp en server hur gör man om man har en intern ipadress. Syns man över huvudtaget utifrån.

Kan man testa detta på någon webplats eller...

 

Mathais

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan testa med ett program som heter serv-u från www.download.com

där finns instruktioner hur det funkar. du kan testa det

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Natad" ip? lr

 

 

//Depto

_____________________________________________

Alla klagar över sitt dåliga minne, men ingen över sitt dåliga förstånd. .

La Rochefoucauld

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du själv administrationskontroll över routern som ger dig en intern IP? (Typ en NAT-router - NATtad)

 

Isf kan du sätta upp virtual servers/port forwarding i routern/brandväggen att peka på din interna ip-adress om folk anropar din router (som då måste ha en publik/extern ip-adress förstås).

 

Om du bara har tillgång till en privat/intern ip-adress så är det rätt kört ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade din ftp och jälka vilket ös det var på den...tyvärr så hade jag av någon konstig anledning precis allt som du hade på den.....kan inte fatta varför.

 

 

 

 

 

 

 

Den addressen kommer aldrig någon annan en dig själv kunna komma åt, 127.0.0.1 refererar till local host, dvs burken du sitter på för tillfället.

 

Skriv ipconfig i dos promt, så skall du kunna se ditt ip nummer. Eftersom du förmodligen inte har ett publikt ip, krävs det att du på den burken du har publikt ip (eventuellt router) forwardar alla anrop på det valda portnummret så att det vidarbefodras till din dator som har ftp servern.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se om jag kan strula till det för dig. Som Weyland sa, sitter du bakom en Router, typ D-links pupulära saker, för hemma nät? Om inte, så kan det vara svårt, men du kan ju höra med din leverantör om denne kan fixa en Port (länkning/peka på dig) till dig.

 

Men om du har en d-link (typ) så måste du skapa en "virituell" länk till din FTP, alltså du måste öppna en port i din router (E.x. 21) som pekar till din dator som du har din FTP på....

 

Har jag strulat bort mig själv nu ;o)

 

 

//Depto

_____________________________________________

Alla klagar över sitt dåliga minne, men ingen över sitt dåliga förstånd. .

La Rochefoucauld

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...