Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med en bild


Skorpion76

Rekommendera Poster

I en annan tråd som handlade in juridiska frågor och upphovsrätt fick jag ett tips om ett program som ska heta Pixelmator, men jag kan inte installera något sådant eftersom jag kör pc. Personen som tipsade mig om et skrev att han trodde att jag körde mac, men det gör jag alltså inte. Om man redigerar bilden i det programmet ska det tydligen fungera att använda den hur man vill. Det programmet har inte jag och därför undrar jag om du som er det här har det programmet eller motsvarande för PC skulle vilja hjälpa mig med den här bilden. 
 

8cz8E6dcp.jpg.5789b8b2db579189d55a6beda3f47e4b-1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Novisan:

Det finns ju bildredigeringsprogram för PC också.

Ja, jag undrade om det finns något motsvarande bildredigeringsprogram för pc. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.548157/gratis-program-bildredigering

 

https://laddaner.idg.se/2.38676/1.661152/basta-programmen-for-foton-och-bilder

 

Jag tycker du ska göra en egen siluett, som Novisan föreslog. Det är ju bra mycket roligare än att ta en färdig siluett som inte alls liknar en själv.

http://www.ungafakta.se/pyssel/skapa/siluett/

 

P.S. Det ungafakta-sidan kallar för "kladdlera" heter häftmassa. Det brukar jag själv använda för att tillfälligtvis sätta upp något på en skåpdörr. Häftmassa är bättre, dvs skonsammare, än tejp, som sidan också föreslår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Jag tycker du ska göra en egen siluett, som Novisan föreslog. Det är ju bra mycket roligare än att ta en färdig siluett som inte alls liknar en själv.

Dey skulle jag hemskt gärna göra,men jag har inget bättre program än Paint. SjÄlvklart skulle jag kunna Italien där också, men nackdelen är att bilderna blir så kantiga.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Skorpion76:

Om man redigerar bilden i det programmet ska det tydligen fungera att använda den hur man vill.

Upphovsrätten till den ursprungliga bilden ändras ju inte för att du tar in den i ett bildredigeringsprogram och sparar i ett annat format. Upphovsrätten försvinner inte heller när man gör mindre förändringar. Ritar du om ett siluett helt och hållet så att man inte kan se ursprunget i den så blir det ju din egen bild, men då finns det ju ingen större anledning att utgå från någon annans siluett.

 

49 minuter sedan, skrev Skorpion76:

Dey skulle jag hemskt gärna göra,men jag har inget bättre program än Paint.

Du fick ju just tips om ca 10 program för bildredigering av mbgtmari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte, vad är det du vill göra med bilden ?

Den är väl bra som den är.

 

Sen undrar jag - får man ändra en bild utan tillstånd  av den som äger bilden ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
På 2018-06-21 på 19:52, skrev Novisan:

Sen undrar jag - får man ändra en bild utan tillstånd  av den som äger bilden ? 

 

Kamera och Bild: Upphovsrätt för bilder – 30 vanliga frågor och svar

Se nr.

 

Citat

 

10. Jag har upptäckt att en fotograf kopierar mitt manér och skapar bilder på samma sätt. Är inte det ett intrång i min upphovsrätt?

Nej. Upphovsrätten skyddar din bild, resultatet av ditt fotograferande. Men lagen ger inte dig någon ensamrätt till själva idén, på det sätt som du skapade bilden. Det är fritt fram för vem som helst att kopiera din fotoidé, och att försöka skapa bilder på liknande sätt. Du får helt enkelt känna dig hedrad av att någon vill kopiera din stil.

 

 

 

Citat

 

17. Får jag ändra på en bild, och sedan publicera den utan upphovsmannens medgivande?

Du får inte ändra på en bild utan upphovsmannens tillstånd. Det är ett intrång i den ideella rätten där upphovsmannen har rätt att bestämma hur bilden överförs till allmänheten. Att till exempel beskära en bild kan vara att kränka fotografens anseende.

Är du fotograf på en tidning så har de säkert avtalat med dig om att få beskära dina bilder i redigeringen. Något annat blir så klart ohållbart i produktionen av en tidning.

 

 

Citat

 

18. Får jag ändra en bild mycket, så att den nästan blir en ny bild, och sedan publicera den utan upphovsmannens medgivande?

Det är först när du har ändrat bilden till oigenkännlighet från hur den först såg ut som det eventuellt skulle kunna anses att du har skapat ett nytt verk och därmed inte gjort ett intrång i upphovsrätten. Annars måste du alltid ha upphovsmannens tillstånd.

 

 

Det är krångligt det där med upphovsrätten och i just detta fallet kan jag inte säga mer än att, du borde kunna använda den fritt om den inte är skyddad.

Google har ett bildsökningsverktyg för upphovsrätt, prova att söka bilden där?  https://support.google.com/websearch/answer/29508?hl=sv

 

Men annars kan du väl bara använda gratis GIMP eller vilket som helst av mbgtmaris förslag ovan, beroende på vad du vill åstadkomma?

Fast GIMP är rätt så krångligt, i stil med Adobe Photoshop, så även om jag högaktar detta verktyg, så känns det som en rejäl överkurs för detta.

 

Kanske hellre då denna guide som dessutom inbegriper ett gratis verktyg: https://www.homestoriesatoz.com/crafts/how-to-create-a-silhouette-image-using-free-photo-editing-software.html

 

Eller denna, även fast artikeln är gammal så såg jag att länken till online funkar, men om den är helt gratis idag har jag inte orkat kolla, men instruktionen verkar bra:

How to Make Silhouettes from Digital Photos Using Free Online Photo-Editing Tools & a Printer / Scanner

 

Har du betalprogrammet Microsoft PowerPoint (ingår i vissa Microsoft Office paket) så är här en guide: https://www.techrepublic.com/article/pro-tip-create-a-silhouette-using-powerpoint-tools/

 

Alltså att du då använder din egen bild som underlag,

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-21 på 19:52, skrev Novisan:

Jag förstår inte, vad är det du vill göra med bilden ?

Den är väl bra som den är.

 

Sen undrar jag - får man ändra en bild utan tillstånd  av den som äger bilden ?

 

På sidan där jag hittade bilden stod det att det var fritt att använda den om man bäddade in den. Därför tänkte jag som så att det borde kunna fungera om jag sparade den som en jpg-fil- Det var en PNG-fil från början. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

 

Det är krångligt det där med upphovsrätten och i just detta fallet kan jag inte säga mer än att, du borde kunna använda den fritt om den inte är skyddad.

Google har ett bildsökningsverktyg för upphovsrätt, prova att söka bilden där?  

 

Men annars kan du väl bara använda gratis GIMP eller vilket som helst av mbgtmaris förslag ovan, beroende på vad du vill åstadkomma?

Fast GIMP är rätt så krångligt, i stil med Adobe Photoshop, så även om jag högaktar detta verktyg, så känns det som en rejäl överkurs för detta.

Skojar du? Jag har upptäckt att det här med upphovsrätt är en av de krångligaste regler som man måste känna till. Jag har inte Gimp och eftersom jag inte heller har arbetat med programmet har jag heller inte fått lära mig hur det fungerar.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Skorpion76:

På sidan där jag hittade bilden stod det att det var fritt att använda den om man bäddade in den. Därför tänkte jag som så att det borde kunna fungera om jag sparade den som en jpg-fil- Det var en PNG-fil från början. 

Vilken format som bilder är i spelar ingen roll för upphovsrätten och det spelar heller ingen roll om du byter format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfishermans inlägg ovan är riktigt bra läsning  ang  Upphovsrätt för bilder.

Enkelt skriven och lätt att förstå.

Den som är minsta tveksam.....läs den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tråden som Skorpion76 pratar om...https://eforum.idg.se/topic/356385-clipart-bilder/?page=2#ipsLayout_body

 

Så finns det mesta av info gällande vad som gäller om Upphovsrätt av bilder, även om Fly nu i denna tråd, mera ingående plockar in bitar hur det hela fungerar.

 

Så som jag sagt tidigare, så finns inte så mycket att tillägga, alla bilder, hur dom är är, blir automatiskt belagda med Upphovsrätt, så fort Upphovsmannen tryckt på knappen/skapat klart. Och denna rätt gäller alltid i minst 50 år.

 

Sen kan man ju alltid diskutera vidare, men ingen mer diskussion kan ändra på något i sak i denna fråga.

Så för min del är diskussionen färdig i denna tråd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...