Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NetOnNet är värdelös


Sture888

Rekommendera Poster

54 minuter sedan, skrev DePhaz:

Att ondgöra sig över att Klarna vill att man ska betala fakturor är lika dumt som att  beklaga sig att man blivit blöt när man hoppat i sjön. Självklart vill Klarna att man betalar fakturor, det är det som de lever på.

 

Vet inte om du eller jag, eller båda, missförstått något. Det är klart man ska betala fakturor (när det är sådana man får). Det jannejanne vill undvika är väl att betala med faktura, vill använda någon form av direktbetalning. Och i diverse sammanhang tycks det vara svårt att undvika betalning via faktura, t ex när Klarna är inblandad.

 

För egen del betalar jag vanligtvis med kreditkort, och får en samlingsfaktura, (e-faktura) en gång i månaden från min bank, räntefritt när hela summan betalas. Det ger bl a ett visst skydd om något krånglar med köpet. När inte det fungerar, för t ex internetköp, väljer jag faktura om det handlar om större summor, för att betala först efter att ha fått varan eller tjänsten. För mindre summor används någon form av direktbetalning.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medger att jag kan ha misstolkat något, jag är inte felfri. Det hela var en reaktion för det samhälle vi lever i där alla verkar sjunga kortbetalningens lovsång och undviker alla undviker samtliga väl beprövade betalsätt vilka "fungerat sedan hedenhös" likt faktura och kontanter. Lämnar nu den här tråden innan den spårar ur. Det är ett Hedersord som det hette förr i tiden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
På 2019-02-27 på 11:38, skrev Cecilia:

Ehandel-länken är 5 år gammal. Klarna kan ju faktiskt ha fått ordning på sin tjänst sen dess.

 

Google anpassar sitt sökresultat efter vilka sidor som folk klickar sig vidare på samt att gamla sidor får lägre "poäng" också. Det är nog en troligare förklaring än vad du tror eftersom jag får upp andra negativa sidor när jag söker på frasen med Google.

 Vad skulle Klarna tjäna på det ?

"Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav. För vi har rätt att ta ut avgifter."

"Tidigare medarbetare avslöjade också att en stor del av bolagets intäkter kommer från påminnelseavgifter och dröjsmålsränta"

http://blog.svd.se/neurathsbors/2014/04/07/klarna-backar-betalar-tillbaka-avgifter-till-kunder/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Citat

Tidigare medarbetare avslöjade också att en stor del av bolagets intäkter kommer från påminnelseavgifter och dröjsmålsränta"

 

Det är inget typiskt för just Klarna, ALLA kreditföretag jobbar så, det är ingen hemlighet. Deras affärsidë är att tjäna pengar på att folk inte betalar i tid, alternativt inte betala alls. 

 

Klarna är dock "ovanligt snälla". Betalar man i tid har man 0% ränta (dock 29 kr i fakturaavgift). Betalar man enligt den plan man gjort upp med Klarna, är det relativt förmånligt, men släpar man efter på fakturorna blir det svindyrt (29% ränta). 

 

Jag vill påstå att Klarna är ett av de bättre avbetalningsföretagen, om man sköter betalningarna. Men jag håller med om att de närmast är att betrakta som skurkar, om man inte sköter sig (och det är som sagt där de tjänar pengar).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom de senaste inläggen är off-topic så stänger jag tråden.

 

Ni får gärna diskutera Klarna, avbetalningar och annat men starta då en ny tråd om det.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia locked this ämne

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...