Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NetOnNet är värdelös


Sture888

Rekommendera Poster

som passivt nekar din beställning trots att du har pengar på kontot. De har Resurs Bank som betalningstjänst som inte gör kreditprövning. Det här är fritt fram enligt konsumentlagen att utelåsta dig för pengar du faktiskt har. De är du som måste kontakta Resurs Bank att reda ut saken 

 

Andra nätbutiker gör som rutin kreditprövning t.ex Klarna inga problem. men inte NetOnNet som har Resurs Bank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Synd att Sture888 inte talar om i vilken situation hans problem dök upp. Verkar egendomligt att NetonNet inte skulle vilja ha betalt för en beställning. 

I sakfrågan om kreditprövning kan jag bara säga att jag blev kreditprövad av Resursbank i samband med att jag tecknade NetonNets kundkort, som bl.a. ger möjlighet till kredit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NetOnNet gör självklart kreditprövning på varje ny kund, precis som alla andra nätbutiker, vad som ligger bakom i detta fall vet ju bara NetOnNet/Resursbank, då är det ju bäst att ta kontakt med deras kundtjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

NetOnNet gör självklart kreditprövning på varje ny kund, precis som alla andra nätbutiker,

Ja, om man vill handla på kredit.

Man kan ju även välja att betala via direktbanksbetalning eller kortbetalning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ja, om man vill handla på kredit.

Man kan ju även välja att betala via direktbanksbetalning eller kortbetalning.

Eller betala mot faktura, eller "betala senare", en vanlig form av kort kredit, så tas en kreditprövning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Men kom igen, Sture888! Vilken situation var det som utlöste att du behövde avreagera dej? Handlade du på nätet eller direkt i Lager?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
7 timmar sedan, skrev Sture888:

som passivt nekar din beställning trots att du har pengar på kontot. De har Resurs Bank som betalningstjänst som inte gör kreditprövning. Det här är fritt fram enligt konsumentlagen att utelåsta dig för pengar du faktiskt har. De är du som måste kontakta Resurs Bank att reda ut saken 

 

Andra nätbutiker gör som rutin kreditprövning t.ex Klarna inga problem. men inte NetOnNet som har Resurs Bank.

 

Förstår inte vad du menar eller vart du vill komma... Jag har själv NetOnNet-kort (som jag fått via sedvanlig kreditprövning via ResursBank) och har inga problem varken att handla eller med deras fakturor. 

 

"Det här är fritt fram enligt konsumentlagen att utelåsta dig för pengar du faktiskt har"

 

Vad betyder det? Om du har pengar är det ju bara att betala i kassan. Det finns inget som låser dig till att du måste ansöka om ett NetOnNet-kort. 

 

Dock stör jag mig lite på att varje köp hos NON blir en ny kredit, alltså inte som hos Klarna där alla köp adderas i samma kredit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-21 på 16:27, skrev Laso:

NetOnNet gör självklart kreditprövning på varje ny kund, precis som alla andra nätbutiker, vad som ligger bakom i detta fall vet ju bara NetOnNet/Resursbank, då är det ju bäst att ta kontakt med deras kundtjänst.

 

Nejdå. Enligt vad står i beställningsformuläret så är det bara delbetalning kreditprövning görs men inte mot faktura. Så blev beställningen nekat mot faktura. Så måste man kontakta Resurs Bank som sköter fakturor NetOnNet sköter inte det.

 

Resurs Bank verkar ha kräsna villkor som man inte känner till. Beloppet var på drygt åttatusen. Jag har beställt nåt för tolvtusen mot faktura från en annan nätbutik utan problem.

 

Så jag ger er ett gott råd. Undvik nätbutiker som använder Resurs Bank, betala på annat sätt.

Tack o lov att Resurs Bank inte skickar ut hyran för den skulle nekas som är på samma belopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har beställt 2 gånger från NoN. Det var något år emellan och det var inga dyra saker (under 1000:- ). Det var mot faktura och båda gångerna gjordes kreditprövning. Tyckte det var onödigt och kontaktade dem men det var rutin tydligen. Ok, hade ingen betalningsanmärkning under de senaste 12 månaderna så min beställning mot faktura  beviljades. Det gäller alltså att inte bara att ha pengarna på kontot vid tidpunkten för beställning utan man bör även se till sin kreditvärdighet om man vill beställa mot faktura. Om man haft svårigheter så bör man kanske välja ett annat betalningsalternativ.

 

OBS! Jag skrev INTE att TS är en slarver, jag förklarade bara hur det går till så alla hänger med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Sture888:

Så jag ger er ett gott råd. Undvik nätbutiker som använder Resurs Bank, betala på annat sätt.

Det du säger är alltså att om man inte klarar en kreditprövning ska man betala på annat sätt?

Som ex. de sätt Netonnet erbjuder - via direktbanksbetalning eller kortbetalning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-22 på 22:14, skrev Sture888:

 

Nejdå. Enligt vad står i beställningsformuläret så är det bara delbetalning kreditprövning görs men inte mot faktura. Så blev beställningen nekat mot faktura. Så måste man kontakta Resurs Bank som sköter fakturor NetOnNet sköter inte det.

 

Resurs Bank verkar ha kräsna villkor som man inte känner till. Beloppet var på drygt åttatusen. Jag har beställt nåt för tolvtusen mot faktura från en annan nätbutik utan problem.

 

Så jag ger er ett gott råd. Undvik nätbutiker som använder Resurs Bank, betala på annat sätt.

Tack o lov att Resurs Bank inte skickar ut hyran för den skulle nekas som är på samma belopp.

 

Märkliga argument. Givetvis har de olika bankerna sina egna riskbedömningar, en mindre seriös kan kanske gärna delar ut krediter medans en mer seriös är mer restriktiv. Tycker det mest tyder på att Resurs är det senare och förhoppningsvis ger färre deltagare till lyxfällan.
Som tur är erbjuder netonnet både kort och swish för de som har pengar på kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-23 på 11:19, skrev Mikael63:

Det du säger är alltså att om man inte klarar en kreditprövning ska man betala på annat sätt?

Som ex. de sätt Netonnet erbjuder - via direktbanksbetalning eller kortbetalning.

 

När jag valde faktura så blev det ett nekande, så är det på tal att klara av för det förutsätter att kreditprövning görs. Varför behöva krångla och istället  betala via sin bank så kan Resurs Bank stoppa upp sitt nekande i röven.

 

Närbutiker som använder Klarna är det inga problem med.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-22 på 22:14, skrev Sture888:

 

Nejdå. Enligt vad står i beställningsformuläret så är det bara delbetalning kreditprövning görs men inte mot faktura. Så blev beställningen nekat mot faktura. Så måste man kontakta Resurs Bank som sköter fakturor NetOnNet sköter inte det.

 

Resurs Bank verkar ha kräsna villkor som man inte känner till. Beloppet var på drygt åttatusen. Jag har beställt nåt för tolvtusen mot faktura från en annan nätbutik utan problem.

 

Så jag ger er ett gott råd. Undvik nätbutiker som använder Resurs Bank, betala på annat sätt.

Tack o lov att Resurs Bank inte skickar ut hyran för den skulle nekas som är på samma belopp.

Tycker du ska läsa lite mer, så ser du att NetOnNet alltid tar kreditkoll när det gäller mot faktura, bifogar bild som faktiskt visar det, gjorde en testbeställning mot Faktura, och klickade på Info vid just mot faktura = upp till 60 dagars kredit.

 

Så läs på lite Sture888, nu har du faktiskt fel, och visst är Resurs Bank kräsna , men inte mer kräsna än vilken bank som helst, som bara vill ha kontroll på att kunden verkligen kan betala, butiken får ju sina pengar, det är ju banken som får ligga ute med betalningen tills kunden betalar.

Har köpt från NetOnNet flera ggr, och det har aldrig varit problem med vare sig nätbutiken eller med Resursbank, har även använt andra nätbutiker som använder Resursbank, men likadant där, inga problem.

 

sshot-87.thumb.png.ce026950b2e65618e069c4e3b6d6b60e.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och visst kan en bank neka kredit, beror ju på vad som står i den kreditkoll som banken får tillbaka, bara för att man kanske har pengar på sitt konto vid köptillfället, betyder inte att man blir godkänd, banken ser ju lite längre tillbaka på historiken, oftast vad som hänt hos kunden under sista året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande är inte riktat till någon eller några personer utan helt allmänt hållet.

 

TS kom hit för att avreagera sig (denna tråd låg först i det forumet) eller få hjälp med sitt problem. Då ska TS bemötas på ett trevligt sätt, om man inte kan det behöver man inte skriva något alls. Regel 1:

Citat

1. Tänk på att hålla en öppen attityd och tolerant hållning gentemot dina medbesökare, kort sagt visa samma hänsyn som du skulle vilja att andra besökare visade dig.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

Och visst kan en bank neka kredit, beror ju på vad som står i den kreditkoll som banken får tillbaka, bara för att man kanske har pengar på sitt konto vid köptillfället, betyder inte att man blir godkänd, banken ser ju lite längre tillbaka på historiken, oftast vad som hänt hos kunden under sista året.

 

Och det tycker du är ok trots att du har pengar på kontot, så har du även ditt gigantiska sparkonto  Du har samma inkomst och i genomsnitt lika mycket kvar på kontot. Kan du verkligen anse att ett blånekande har sin relevans att du inte kan betala fakturan?

 

Hade sina konton stått i folkbokföringen så hade Resurs Bank kunnat se att jag kan betala fakturan.

Sätter banken en kreditgräns och det gäller bara betalningstjänster men det duger utmärkt att betala möbler på 40tusen på faktura från MIO. Verkligen konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarade bara, om hur dom flesta banker kan agera, när dom får en kreditkoll som kanske i deras ögon inte är tillräcklig.

Det är ju ändå dom som bestämmer om jag som person är kreditvärdig eller inte, oavsett hur min ekonomi ser ut för stunden.

Rent teoretiskt kan jag ju ha flera miljoner på mina konton, men jag kan bli nekad kredit ändå beroende på historiska händelser, som då kanske syns på denna kreditkontroll som banken gör, och dom tar ett beslut efter det.

 

Vet att en bank kan vägra kredit om jag t.ex har för många förfrågningar under senaste året, från olika försäljare/banker eller annat.

Hur många förfrågningar det handlar om, är helt upp till banken att avgöra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen idé att argumentera men skulle det inte gå att kontakta kreditgivaren och fråga varför krediten nekades? Jag känner inte till reglerna kring detta eller om de ens har skyldighet att lämna ut uppgiften men det vore kanske värt ett försök. Att avreagera sig är bra men det leder inte till att besvara frågan varför krediten nekades från första början. Vi behöver ju inte veta svaret men TS har ett intresse av att få reda på det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara goda erfarenheter av NetOnNet / Siba.

Men betalar å andra sidan allt kontant eller med ICA-bankens Mastercard eller Nordeas Visakort.

Och bara god erfarenhet av NetOnNet när en pryl gick sönder, fick ny som Good Will.

Trots den var köpt i Skåne och jag besökte en NetOnNet i Göteborg med den trasiga prylen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Resurs är jobbiga men svaret finns i tråden. Mio använder också resurs bank.. Skaffa netonnetkort med 25000 i kredit så bara handlar du. Bara en faktura. Och bara en kreditprövnibg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Lasse "newbie" Johansson

NetOnNet har jag aldrig haft några problem med. Tycker allt har förflutet bra som jag har handlat där inkl att de tar ansvar för de garantier de lämnar. Betydligt värre är det med RESURS BANK och KLARNA som tillhör två av de värsta rufflarbankerna i Sverige. Vilket också styrks av antalet anmälningar som ligger hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) mot dessa två s k bankinstitut. .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

NetOnNet har jag aldrig haft några problem med. Tycker allt har förflutet bra som jag har handlat där inkl att de tar ansvar för de garantier de lämnar. Betydligt värre är det med RESURS BANK och KLARNA som tillhör två av de värsta rufflarbankerna i Sverige. Vilket också styrks av antalet anmälningar som ligger hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) mot dessa två s k bankinstitut. .

Ett sådant påstående fordrar ett konkret exempel för att tagas på allvar. Har ofta att göra med både Klarna och Resurs bank och har aldrig haft några problem. Betalar alltid mina räkningar i god och uppstår några problem så hör jag alltid av mig och får redat ut saken. Tyckte detta inlägg saknade värde för tråden men väljer att inte anmäla. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-21 på 18:50, skrev DePhaz:

Ett sådant påstående fordrar ett konkret exempel för att tagas på allvar. Har ofta att göra med både Klarna och Resurs bank och har aldrig haft några problem. Betalar alltid mina räkningar i god och uppstår några problem så hör jag alltid av mig och får redat ut saken. Tyckte detta inlägg saknade värde för tråden men väljer att inte anmäla. :huh:

Då kan jag ge ett konkret exempel. Klarna har satt i system att man ska betala fakturor. Tydligen för att då blir intäkten större än om man betalar direkt med VISA eller Mastercard. För då vill ju kortutgivaren, kortutgivarens bank tydligen ha en större del av kakan.

Jag vill spara min tid. Vill betala utgifter med kort. Och så är jag kvitt problemet.

Väl demonstrerat när jag av "säkerhetskäl" inte kom in på min gmail. För några dagar sedan. Tur jag inte hade så många fakturor liggande eller inkommande där.

Har rest mycket med Nettbuss som samarbetar med Klarna. För att slippa strulet med fakturor har jag valt alternativet Not Swedish Citicen och kunnat betala med kort. Till Klarnas besvikelse.

Så Klarna stoppade den möjligheten i sin betalningslösning för Nettbuss.

Så numera tar jag Flixbuss. Tyskt företag ?. Och betalar med kort. Endast en liten hake för oss svenskar vana vid att kopplas mot olika "säkra betalningslösningar" när man beställer nått på internet.

Det är att man måste ta bort spärren mot betalning "utan säker lösning" och för min del med ICA banken också öppna för Europa. Just när jag köper biljetten från Flixbus. Men jag ser det som ett mindre problem. Än att behöva ladda hem och betala fakturor. Som kommer senare. Om dom kommer alls innan INDRIVNINGSKRAVET.

http://www.ehandel.se/Klarna-granskas-efter-klagomal-pa-fakturor,3864.html

 

 

PS Testa och sök på Google.se resp Duckduckgo.com

efter

klarna indrivning innan faktura

Länken ovan hittas bara hos Duckduckgo. Tydligen mera sökmotor än vad google är (google är väl säljhjälp internets gula sidorna för de som minns vad gula sidorna var. Och negativa länkar ska väl undvikas ? Eller ? ) DS

 

https://www.joho.se/2016/07/25/nar-man-far-manadsfaktura-fran-klarna-den-dar-kanslan-wtf/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehandel-länken är 5 år gammal. Klarna kan ju faktiskt ha fått ordning på sin tjänst sen dess.

 

Google anpassar sitt sökresultat efter vilka sidor som folk klickar sig vidare på samt att gamla sidor får lägre "poäng" också. Det är nog en troligare förklaring än vad du tror eftersom jag får upp andra negativa sidor när jag söker på frasen med Google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ondgöra sig över att Klarna vill att man ska betala fakturor är lika dumt som att  beklaga sig att man blivit blöt när man hoppat i sjön. Självklart vill Klarna att man betalar fakturor, det är det som de lever på. Betalar själv alltid med faktura och det fungerar alltid bra. Jag har kort också, ett Mastercard. Och på det får jag en faktura med en betalningsmottagare som heter (trumvirvel): Resurs Bank AB. Så hur man vänder sig har man rumpan bak. Lycka till att leva ett liv fritt från fakturor Janne, de kommer från alla håll. (Ja, vi är off topic här men jag tyckte påståendet var så idiotiskt att jag inte kunde låta bli).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...