Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Martassen

Outlook pop eller imap

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag kör pop3 och inte imap i min Outlook 2016.

Om jag förstått rätt gör pop så att om jag raderar mail i min Outlook är jag tvungen gå in på mitt webbhotells webbmail och även ta bort mail där.

Jag kan känna att det blir lite mekigt att radera på fler ställen om jag vill ta bort mail.
Ta bort mail i inkorg, skickat, papperskorg och göra detta i både Outlook och Webbmail blir jobb när ska rensa mail.

Vad är egentligen vettigast att använda av pop och imap?

Jag skulle vilja slippa radera på fler ställen. 
Raderar jag mail i min Outlook ska det försvinna ifrån webmailen helst(servern), telefon. 
Möjligtvis imap på datorn och pop i telefon?

Eller försvinner gamla mail ifrån servern(webbmailen) tids nog om jag kör pop?

Jag har mailen i dator, telefon.

Är det inte smidigast att använda imap så om jag raderar mail i min Outlook så raderas det ifrån alla enheter?

Eller går det att lösa på annat sätt? Jag går liksom sällan in på webmailen egentligen.

Ska jag byta till Imap verkar man ju tvungen skapa om hela kontot. Det går liksom inte ändra inställningen ifrån pop till imap.

Ja ni förstår nog hur jag vill ha det. Sitta och rensa sin outook på massa mail och sedan sitta och göra samma sak på webbmailen blir jobbigt.
Finns det någon lösning eller måste skapa om till imap?

Tack på förhand!

Redigerad av Martassen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, skrev Martassen:

Om jag förstått rätt gör pop så att om jag raderar mail i min Outlook är jag tvungen gå in på mitt webbhotells webbmail och även ta bort mail där.

Med POP hämtar man e-posten, och det vanliga är att den då samtidigt raderas från operatörens server. Men det brukar gå att ställa in i e-postklienter att e-breven ska sparas på servern, det kan vara bra i en del situationer.

Med IMAP hanteras e-posten direkt på servern, vilket man bör välja ifall man vill ha tillgång till all sin e-post, både ny och gammal, på flera enheter. Men det kräver att man har tillgång till tillräckligt mycket utrymme hos sin operatör.

Skickar med en länk till en mer uttömmande beskrivning på Telias forum.

https://forum.telia.se/forums/topic/2610-så-fungerar-e-post-–-hämta-eller-hantera-den-direkt-på-e-postservern-m-m/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för info. 🙂

Jag har ställt om till imap nu i alla fall i Outlook.
Får fram domänen 2 gånger i Outlook i trädet i Outlook och antar att det är servern som är den ena!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På ‎2018‎-‎06‎-‎21 på 02:32, skrev Martassen:

Jag har ställt om till imap nu i alla fall i Outlook.

Får fram domänen 2 gånger i Outlook i trädet i Outlook och antar att det är servern som är den ena!?

Av din tidigare beskrivning tolkar jag det som att "spara på servern" är valt i POP-inställningarna. Nu har du antagligen lagt till ett konto (kontoinställning i Outlook) med IMAP, du konstaterade själv att det inte bara går att ändra. Därmed har du två "Inkorgar", den tidigare med hämtad e-post och en ny som visar e-postlådan på servern.

Tänker du fortsätta med IMAP bör du inaktivera hämtningen med POP. Men förstås spara datafilen där all redan hämtad e-post finns. Tror inte själva kontot för POP behövs för det, men kontot kan ju behållas fast med hämtningen avstängd.

Nöjer du dig med att kunna kolla ny e-post i mobilen (som ännu inte hämtats och lästs i datorn), så kan du ta bort "spara på servern" i POP-inställningarna och ta bort IMAP-kontot igen. Då behöver du inte längre radera på servern via webbmejlen.

Fortsätter du med POP i datorn kan du använda antingen POP eller IMAP i mobilen. Väljer du POP i mobilen ska du också ha "spara på servern" inställt, ifall du vill samla all e-post i datorn. Väljer du att gå över till IMAP i datorn så är det också enklast med IMAP i mobilen. POP och "spara på servern" i den situationen är bara att krångla till det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill tacka igen.

jag tog bort ena i trädet i Outlook för såg mail ej kom in där ändå. 

tar jag bort mail i outlook försvinner de i webbmailen. Jag testade tidigare. Kör pop i telefon och IMAP i datorn och jag tror mailen försvinner i från datorn om jag raderar i telefon? Får testa annars 🙂.

de står pop03 i telefon .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På ‎2018‎-‎06‎-‎29 på 21:17, skrev Martassen:

jag tog bort ena i trädet i Outlook för såg mail ej kom in där ändå. 

tar jag bort mail i outlook försvinner de i webbmailen. Jag testade tidigare. Kör pop i telefon och IMAP i datorn och jag tror mailen försvinner i från datorn om jag raderar i telefon? Får testa annars 🙂.

de står pop03 i telefon .

Osäker på vad du menar - "såg mail ej kom in där". Var det det befintliga Outlook-kontot med POP, och du enligt ett av tipsen stängt av hämtningen, så var det väl där du hade all din tidigare hämtad (gammal) e-post.

Har du skapat Outlook-konto med IMAP så är det så det ska vara. Det du gör i Outlook eller i webbmejlen, eller i någon annan dator med IMAP, kommer att synkroniseras så att det blir samma innehåll på alla ställen.

Men har du gått över till att hantera e-posten direkt på servern, d v s använda IMAP i t ex datorn, tycker jag du ska använda IMAP även i mobilen (se tips i tidigare inlägg). Med POP i mobilen behöver du då ange "Spara en kopia på servern", annars raderas ju mejlen från servern (där du nu valt att ha dem). Och jag tror mobilen måste hantera någon lista över alla redan hämtade mejl, så att de inte hämtas igen vid följande hämtningstillfällen.

Så tror jag inte du kan få mejlen att raderas på servern när du raderar dem i mobilen, vid användning av POP i mobilen. Skulle du fortsätta att hämta till datorn, med POP (och samtidigt låta mejlen raderas från servern) så skulle du kunna ställa in så att mejl som hämtats till mobilen automatiskt blir raderade när de inte längre finns på servern (när de hämtats till datorn). Men det är ju en annan sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu