Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VPN från egen router till egen router


emil-christer

Rekommendera Poster

emil-christer

Har fiber med router i Sverige och lika fastän i Spanien. Nu skulle jag vilja ha möjlighet att i Spanien koppla upp mig mot Sverige för att kunna se de TV program som jag annars inte kan se. Mina internet leverantörer har ej statisk IP adress 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att hitta någon svensk allmän proxy-server i stället?

Verkar mycket enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
18 timmar sedan, skrev emil-christer:

Har fiber med router i Sverige och lika fastän i Spanien. Nu skulle jag vilja ha möjlighet att i Spanien koppla upp mig mot Sverige för att kunna se de TV program som jag annars inte kan se. Mina internet leverantörer har ej statisk IP adress 

 

Om du har en router som klara att vara VPN-server så är det bara att aktivera detta. Dessa routrar brukar även ha stöd för ett antal DynDNS-tjänster, på så sätt når du din router oavsett vilken IP-adress den har. 

 

Jag kör själv så här med en ASUS-router och funkar ypperligt och det är enkelt att sätta upp det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
12 timmar sedan, skrev Cecilia:

Går det inte att hitta någon svensk allmän proxy-server i stället?

Verkar mycket enklare.

 

Fördelen med att köra VPN till egna nätet är att man även kommer åt sina filer mm om man har en dator/NAS hemma. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mr Andersson:

 

Fördelen med att köra VPN till egna nätet är att man även kommer åt sina filer mm om man har en dator/NAS hemma. 

Javisst, men det kräver att mycket är igång hemma och att man kan få det säkert så att andra inte kommer åt NAS:en etc. Går strömmen hemma är det bra med en alternativ lösning också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Javisst, men det kräver att mycket är igång hemma och att man kan få det säkert så att andra inte kommer åt NAS:en etc. Går strömmen hemma är det bra med en alternativ lösning också.

 

 

När det gäller "vanliga användare" så har du såklart rätt.

Men om man vill vara lite nördig så har man VPN hem och ett eget NAS i vardagsrummet... 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag vill även inflika att eftersom det numera råder "fri roaming" inom EU så kan du se på svensk TV via mobiltelefonen sålänge du använder din svenska operatörs APN-nät. Du har samma villkor i Spanien som hemma i Sverige (så har du tex 20 GB fritt i SE så har du det i ES också). 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...