Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Onedriveproblem


Pelle Penna

Rekommendera Poster

Pelle Penna

Jag har använt Onedrive ända sedan detta infördes för många år sedan och utan problem, MEN för ett par veckor sedan slutade OneDrive att fungera och jag såg att den lilla ikonen längst ned till höger var borta. Tittade på alla appar och program och såg att när jag klickade på Windowsflaggen och skrollade ned till OneDrive så var den ordinarie OneDrive symbolen vit och istället fanns OneDrive för företag installerat. Detta gick dock inte att få igång när jag försökte styra detta till min OneDrive katalog.

Körde då sfc /scannow och mycket riktigt så hittades ett fel som inte gick att reparera och detta var då just OneDrive. 

Lyckades avinstallera OneDrive för företag och körde registerstädning med Ccleaner. Laddade hem installationsfilen till OneDrive och körde den. Toppen. Allt fungerade igen efter handpåläggningen. 

Nu har det gått två dagar och plötsligt är OneDrive död igen. Ingen ikon på skärmen och när jag skrollar ned bland installerade appar så finns visserligen OneDrive där, men utan molnsymbolen och när jag klickar på ikonen så hittar den inte programmet.

Vad tusan har hänt.??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att det skedde för några veckor sen. Kan du se om det har något samband med någon uppdatering enligt Tillförlitlighetshistorik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Hej

Kan tyvärr inte avgöra detta. Försökte köra återställning med hjälp av återställningspunkter, men detta går inte. Det avslutas med ett felmeddelande.

Har kört sfc, dismonline mm. och sfc hittar ju fel, men kan inte reparera dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Hej igen

Jo jag körde i felsäkert läge.

Nu har jag laddat ned Win10 och kört en uppdateringsinstallation. Dvs. jag har inte kört en ren installation, utan behållit filer osv.

Det märkliga är att du jag skulle starta OneDrive så får jag till svar att det finns en nyare version installerad och att jag då måste avinstallera den. Gjorde detta och sedan så installerade jag om programmet och nu verkar det att fungera iaf. fn. Vi får se hur det fortlöper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller tummarna :thumbsup:

 

Jag markerar ditt inlägg som "bästa svar" men om det inte hjälper i längden så får du avmarkera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Igår återkom problemet. OneDrive saknas.

När jag via Startknappen gick in och klickade på OneDrive så var ikonen vit och det dök upp en ruta där det stod att OneDrive.exe inte kunde hittas i katalogen C:\Users\per\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs och att jag skulle bläddra efter den.

När jag klickar där så ligger det ett antal kataloger där som heter 18.091.0506 osv. och med olika datum. Se bifogad skärmdump.

Jag öppnade den sista av dessa kataloger och hittade OneDrive.exe där och kopierade den till ovanstående sökväg och då hoppade det igång igen.

Förstår inte varför själva ...exe filen försvinner.

Idag när jag startade datorn så var programmet igång, men frågan är om det kommer att fortsätta att fungera. Jag antar att katalogerna med nummerserier har med uppdateringar att göra, men har inget minne av någon uppdatering igår.

2018-06-22.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning vad nummerserierna betyder.

 

Det är väl OneDrive.exe som är blåmarkerad i bilden?

C:\Users\per\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs ska det finnas en genväg till den filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pelle Penna,

Min OneDrive-map försvann också igår, men efter lite sökande och mixtrande var den åter tillbaka.

Vet inte riktigt vad jag gjorde, men fick upp en ruta där det stod att denna kunde hittas på länken som Cecilia hänvisar till ovan. Tryckte aldrig på denna länk då jag flyttat OneDrive-mappen till D:\Användare\Username\OneDrive, men som sagt helt plötsligt var den tillbaka i Aktivitetsmenyn.

Nu är dock allt okey igen. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
På 2018-06-22 på 10:44, skrev Cecilia:

Ingen aning vad nummerserierna betyder.

 

Det är väl OneDrive.exe som är blåmarkerad i bilden?

C:\Users\per\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs ska det finnas en genväg till den filen.

Helt rätt, men det var då jag hade kopierat den dit från den sista katalogen som börjar med 18...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Nu är det midsommardag och datorn har stått i viloläge över natten. När jag nu startade den så fanns först OneDrive ikonen på plats, men så försvann den igen och problemet har återkommit.

Så jäkla skumt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt ?

 

Här är en mycket lång ny tråd med samma problem: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/why-does-my-onedriveexe-file-disappear-from-the/c6d1e8b6-d39f-4525-bbc0-58f373d1e411

Jag kollade bara första sidan och det fanns tips där men då fortfarande oklart om det blev permanent så läs resten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
På 2018-06-23 på 13:12, skrev Cecilia:

Skumt ?

 

Här är en mycket lång ny tråd med samma problem: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/why-does-my-onedriveexe-file-disappear-from-the/c6d1e8b6-d39f-4525-bbc0-58f373d1e411

Jag kollade bara första sidan och det fanns tips där men då fortfarande oklart om det blev permanent så läs resten.

Tack för tråden. Det gör att jag iaf inte är ensam om problemet även om det inte finns någon lösning fn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak, om du hittar någon lösning är det ju kul om du skriver det här.

 

Jag hittade den där tråden genom att googla på typ: onedrive disappears from start menu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Nu har det fungerat i två dagar. Jag löste det (hoppas jag) genom att klicka mig in i en av den kataloger som låg där och som började med 18......., MEN inte den sista utan den näst sista. Den sista fungerade ej.

Ska nog blåsa ur burken helt när det blir lite regnigt någon dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Att blåsa ut burken är det sista alternativet och troligen kommer det inte att lösa någonting.

Har du ominstallerat OneNote som jag tipsade om ovan?

 

Det jag inte skrev är att du måste börja med att avinstallera befintlig version via Kontrollpanelen > Program .

Avinstallera allt som har med oneNote att göra tex. Learning verktyg för OneNote

Rubbet som har med OneNote att göra.

Gå igenom listan noga.

 

På Start-menyn, väljer du ikonen kugghjul ratten inställningar.

Välj System > program och funktioner.

 

Sedan startar du om datorn och väntar i c:a 2 min. därefter hämtar du och installerar OneNote igen och startar om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

märkligt. Efter att ha fungerat några dagar så försvann den igen. Ser nu att nu finns det en ny katalog 18...... med datum för igår. Kom det någon uppdatering igår-??? Tror inte jag hade dator igång igår. Idag kom uppdateringar, men då fanns redan katalogen där.

Nytt försök med avinstallation och nyinstallation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...