Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lenovo ThinkPad


Mållgan

Rekommendera Poster

För några veckor köpte jag en Lenovo ThinkPad laptop, Windows 10, SSD-disk 512 GB och åttonde generationens processor. Efter några dagar upptäckte jag att datorn stängde av sig själv efter 4-5 timmar om den inte användes. Jag trodde först att det kunde bero på att i de två USB-portarna var två USB-hubbar, ej elförsörjda, anslutna, och till hubbarna 7 st prylar (bankdosa, mus mm) men konstaterade att avstängning gjordes även om jag använde elanslutna hubbar eller om jag helt kopplat bort hubbarna från datorn. 

Innan jag besöker den lokala butiken, där jag köpte datorn, kan det vara bra att få någon input beträffande vad som kan förorsaka detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Har du kollat energisparfunktionen i Windows?  

Tryck Windows-ikonen längst ner till vänster

Skriv "energi"

Välj "redigera energischema"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det har jag gjort men där ser jag inget alternativ som handlar om att datorn stänger av sig efter t ex fyra timmar. Energisparfunktionen handlar väl om att försätta datorn i viloläge som väcks när man t ex rör på musen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Bland annat. Finns även inställningar som "stäng av datorn efter xxx tid om den inte används" och det är olika inställningar beroende på om den drivs på batteri eller nät.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag har dessa inställningar (2 olika uppsättningar, beroende på vilken väg jag tar till dem):

 

 

e1.PNG

e2.PNG

 

Har du någon "avancerat"-knapp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt besked från mig. Inställningen av strömsparläge hittade jag men inte någon inställning som handlar om att datorn helt slås av efter viss tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det alltid lika lång tid från att du lämnar datorn tills den stänger av sig?

Stänger den av sig även om du använder datorn i många timmar i sträck?

 

Är det en ordnad avstängning av Windows, dvs precis som om du själ har klickat på avstängning, eller får du något felmeddelande när du startar den igen?

 

Är automatisk omstart vid systemfel avstängt?

 

Finns det något kritiskt eller allvarligt fel i Loggboken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supportkillen vid det lokala IT-företaget, där jag köpte datorn, kollade igår igenom datorn, bl a loggboken, och påstod att han inte såg något konstigt där.  BIOSen uppdaterades med en utgåva daterade 19 juni om jag inte minns fel. Innan jag besökte supporten förde jag noteringar om fenomenet och här följer ett utdrag. Dock har fenomenet pågått sedan jag köpte datorn 29 maj.

 

Söndag 17 juni 2018

Kl. 03.40 slogs datorn på. Kl. 08.23 var datorn avstängd (inte i viloläge), dvs hade stängt av sig själv.

Kl. 08.24 slogs datorn på. Vid hemkomst kl. 15.10 visade det sig att datorn hade stängt av sig själv.

 

Kl. 15.11 slogs datorn på.

Kl. 19.05 hade datorn stängt av sig själv.

 

Kl. 19.06 slogs datorn på.

Kl. 23.07 hade datorn stängt av sig själv

 

Kl. 23.10 slogs datorn på.

Tidiga morgonen  måndag 18 juni, kl. 04.20 hade datorn stängt av sig själv.

 

Inga felmeddelanden dyker upp när jag slår på datorn efter att den har stängt av sig själv.

 

Datorn har aldrig stängt av sig själv under användning och säkerligen har jag använt den 3-4 timmar oavbrutet vid flera tillfällen.

 

"Är automatisk omstart vid systemfel avstängt?" 

Var hittar jag den funktionen?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade nu ett kommando du troligen kan använda för att få fram klockslagen för avstängningarna.

Högerklicka på Windows-knappen och välj antingen Kommandotolken (admin) eller Power Shell (admin).

Skriv in detta kommando:

powercfg /sleepstudy

När det är utfört kommer det ett meddelande om i vilken fil som resultatet är sparat. I min dator är det C:\WINDOWS\system32\sleepstudy-report.html.

Leta reda på filen och öppna den.

Du bör se en tabell med alla övergångar mellan olika övergångar mellan olika "power state".

En skärmdump över tabellen är kanske bra att se.

 

3 timmar sedan, skrev Mållgan:

"Är automatisk omstart vid systemfel avstängt?" 

Var hittar jag den funktionen? 

Sök med ordet system och när Visa avancerade systeminställningar kommer upp välj det.

Klicka på Inställningar för gruppen Start och återställning.

Det ska inte vara någon bock framför Starta om automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en bock framför "Starta om automatiskt". Jag tog bort bocken men det vore kul att veta varför.

 

Jag har kört  powercfg /sleepstudy  men hittar inte "sleepstudy-report.html".

Ska försöka senare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två skärmdumpar från sleepstudyrapporten bifogas. Slutsatser kan jag inte dra.

Skärmdump 17 juni.png

Skärmdump 19 juni.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mållgan:

Det var en bock framför "Starta om automatiskt". Jag tog bort bocken men det vore kul att veta varför. 

Microsoft tycker det är ett bra val.

 

Jag tycker det är hopplöst svårt att komma ihåg hur Microsoft översätter mellan olika "sov"-lägen i engelska och svenska, men i söndags 19.05 trodde du att datorn hade stängt av sig men Windows ansåg att den var i Hibernate, vilket jag tror är viloläge. Lite senare går datorn ner i Standby (strömsparläge?)  för att efter tre timmar gå över till något djupare sovläge som drar mindre ström.

 

Jag tror att du behöver gå igenom energiinställningarna igen och leta efter inställningar för viloläge och strömsparläge etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det var en bock framför "Starta om automatiskt". Jag tog bort bocken men det vore kul att veta varför. "

 

Det medförde dock att jag måste logga in varje gång jag startar datorn, en funktion som jag tidigare tog bort. Därför satte jag nu tillbaka bocken framför "Starta om automatiskt" så att datorn går igång utan behov av inloggning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig sett något om att den bocken skulle ha den funktionen, den ska endast påverka vad som händer vid en systemfel (kärnan i Windows eller i en drivrutin kraschar).

Är du säker på att du inte har ändrat något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...