Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Clipart bilder?


Skorpion76

Rekommendera Poster

Silhuettbilder kan vara unika så det går ju inte att uttala sig generellt om huruvida silhuettbilder har verkshöjd eller inte utan det måste bedömas från fall till fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Silhuettbilder kan vara unika så det går ju inte att uttala sig generellt om huruvida silhuettbilder har verkshöjd eller inte utan det måste bedömas från fall till fall.

Här är en bild som jag tänker på. 

8cz8E6dcp.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den bilden har verkshöjd.

 

Du har inte länkat till bilden utan laddat upp den i Eforum, vilket i sig alltså är möjligt att det inte är tillåtet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sidan med clip art står det:

None of the Bird Clipart 2018 should be used for Commercial Purpose.

You can use these clip arts for your website, blog, or share them on social networks.

 

Kan man tolka det annat än att de är fria att använda.......eller ?

Gör din egen silhuettbild om du är tveksam. Det går ju bra att rita tex i Paint om du inte har annat redigeringsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Novisan:

Kan man tolka det annat än att de är fria att använda.......eller ?

Jag kan inte det, men det verkar som att marim tycker annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Novisan:

På sidan med clip art står det:

None of the Bird Clipart 2018 should be used for Commercial Purpose.

You can use these clip arts for your website, blog, or share them on social networks.

 

Kan man tolka det annat än att de är fria att använda.......eller ?

Gör din egen silhuettbild om du är tveksam. Det går ju bra att rita tex i Paint om du inte har annat redigeringsprogram.

Jag vet inte, men det är så jag tolkar det. Om jag däremot hade använt e sådan bild på iFokus hade jag blivit rejält bespottad. Nu tycker du kanske att jag tar i, men faktum är att på det nätverket har det byggts upp en jargong som nära på får dig att tro att tro att du ska ramla av stolen som du sitter på eller att ögonen ska ramla ut ur skallen. Det är den attityden som framför allt får mig att reagera så starkt som jag har gjort även om jag givetvis förstår att lagen om upphovsrätt är en lag som alla andra och som måste följas. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Cecilia:

Silhuettbilder kan vara unika så det går ju inte att uttala sig generellt om huruvida silhuettbilder har verkshöjd eller inte utan det måste bedömas från fall till fall.

Ja, det stämmer. Men samtidigt är alla fotografiska bilder skyddade. Att diskutera huruvida en bild har verkshöjd eller inte blir därför ganska ointressant i det här sammanhanget. Enda skillnaden är att en bild med verkshöjd skyddas enligt upphovsrätten i 70 år efter att fotografen har gått bort, medan de utan verkshöjd – alltså alla andra fotografiska bilder – skyddas av en särskild fotorätt i 50 år från det att bilden togs.

Så hur det än är, så är ett fotografi ändå skyddad i minst 50 år.

 

Så om Skorpion76 lägger upp en annan bild som ikonbild, så gör hon det på egen risk, det handlar ju fortfarande om, att någon ser denna bild och anmäler detta.

 

Jag lägger inte ner mer krut här i denna tråd nu, finns ingen mening med att diskutera mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev Laso:

Ja, det stämmer. Men samtidigt är alla fotografiska bilder skyddade. Att diskutera huruvida en bild har verkshöjd eller inte blir därför ganska ointressant i det här sammanhanget. Enda skillnaden är att en bild med verkshöjd skyddas enligt upphovsrätten i 70 år efter att fotografen har gått bort, medan de utan verkshöjd – alltså alla andra fotografiska bilder – skyddas av en särskild fotorätt i 50 år från det att bilden togs.

Så hur det än är, så är ett fotografi ändå skyddad i minst 50 år.

 

Så om Skorpion76 lägger upp en annan bild som ikonbild, så gör hon det på egen risk, det handlar ju fortfarande om, att någon ser denna bild och anmäler detta.

 

Jag lägger inte ner mer krut här i denna tråd nu, finns ingen mening med att diskutera mer.

På nätverket iFokus var skvallret igång med en gång och därför gick det verkligen inte att ha el sorts bilder där. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Skorpion76:

På nätverket iFokus var skvallret igång med en gång och därför gick det verkligen inte att ha el sorts bilder där. 

 

Betr. iFokus håller jag inte alls med dig. Jag har varit medlem där i många år utan problem. Sen kan ju jag tycka att de problem man har ska man ta på det forum där problemet uppstår.

 

Det är ingen skillnad. Du kan inte ha "fel" bild på detta forum heller.

Man måste rätta sig efter de bestämmelser som finns oavsett vad man tycker eller vad andra gör. Man kan inte använda vilka bilder som helst bara för att andra gör det eller för att risken är liten att det upptäcks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-20 på 22:21, skrev Phenomen:

Ska ge dig tips utifrån det som står i tråden..

Jag gissar på att du kör mac. 
Installera Pixelmator och ladda ner gratis icon-typsnitt (https://thenextweb.com/dd/2012/10/12/7-gorgeous-icon-fonts-to-speed-up-your-site-and-your-design-process/)

I Pixelmator klistrar du in den ikon du vill och sedan väljer du att "konvertera" den till en "shape". Sedan är det fritt fram vad du vill göra med den...

Edit
Du använder Font Book.app för att lista ikonerna i typsnitten för att sedan kopiera och klistra in i Pixelmator..

.png

Skulle du vilja hjälpa mig med den här bilden?

8cz8E6dcp.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ligger denna tråd i Juridik-forumet så var snälla och håll tråden on-topic, dvs en diskussion om det juridiska med bilder man hittar på internet, ingen diskussion om andra forum (tas t ex i Internet - övrigt) eller om hur man redigerar bilder (tas i Bildredigering).

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Phenomen:

I Pixelmator klistrar du in den ikon du vill och sedan väljer du att "konvertera" den till en "shape". Sedan är det fritt fram vad du vill göra med den...

För att undvika feltolkningar kan du väl säga om det är det här du menar:

"Sedan är det fritt fram att redigera bilden som du vill..." (min tolkning)

eller

"Sedan är det fritt fram att använda bilden genom att ladda upp den på olika webbsidor..." (möjligen Skorpion76:s tolkning med tanke på en nästa tråd av henne)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur den där pixelmator fungerar utan blir gissning utifrån det jag ser/läser på sidan som det länkas till. 

Klickar man där på länken Font awesome så finns den där tummen med både till höger och i rutan nedanför. 

 

Gissningsvis så ändras tummen något till utseende när man väljer "shape". Men är det den tummen som finns där som använts så är det knappast tillräcklig förändring för att en skyddad bild ska bli att ses som en ny (egen) bild.

 

Så den silhuettbild som ligger här strax ovan, man lär omedelbart kunna se att det är den i alla fall. Om det inte är större förändring än vad det verkar vara. (nej jag vet inte hur mycket förändring som måste till, men mer än det i alla fall)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore bra om du svarade på Cecilias fråga också. Den frågan har ju mer med ursprungsämnet att göra än Marims inlägg.

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

För att undvika feltolkningar kan du väl säga om det är det här du menar:

"Sedan är det fritt fram att redigera bilden som du vill..." (min tolkning)

eller

"Sedan är det fritt fram att använda bilden genom att ladda upp den på olika webbsidor..." (möjligen Skorpion76:s tolkning med tanke på en nästa tråd av henne)

P.S. Där var jag orättvis mot dig, marim. Förlåt ? (Flushed face. Jag hittar ingen "jag skäms"-smiley.) Det du skrivit har visst med ämnet att göra men jag tänkte på att Skorpion76 inte har någon mac utan en PC och följaktligen inte kan använda Pixelmator. Det skriver hon i sin nya tråd Hjälp med en bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Phenomen:

Fast det som står på den sidan gäller ju endast typsnitt som kommer från den webbplatsen, inte andra webbplatser som kan ha andra regler.

 

Vad som gäller Font Awesome står på sidan https://fontawesome.com/license. Om man gör om en ikon eller typsnitt får man ju tänka på att en del licensavtal kräver erkännande (attribution).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Phenomen Nu har både cecilia och mbgtmari kommenterat. Men jag kommer med mitt också.

 

Möjligt att jag missförstår den länk du nu la in. Men som jag förstår handlar den mycket om vart man kan använda dessa fonts och att det handlar om vilken licens som gäller en del som finns på den sidan. Och/eller att det är den licens bilder får efter man gjort om dom på den sidan.

Det går inte att ta en bild (på nätet) som enligt lag är skyddad och bara göra om den lite grann och sen sätta en annan (fri/öppen) licens för att sen använda den. 

 

Vill man göra om en skyddad bild så måste det till större förändringar så att det verkligen blir en egen/unik bild. Vet dock inte hur stora som måste till bara att det ska skilja rätt rejält.

 

Så jag kan inte se att det programmet är nåt som skorpion76 har nån nytta av då hon ev ville göra om (silhuetter)bilder hon hittat på andra ställen på nätet.

 

Jag har läst tråden igen, men kan inte hitta nåt som säger att hon vill göra nåt som liknar de fonts/ikoner som jag hittar på den sidan.
Så jag vet inte om det blivit nåt missförstånd nånstans. Om du kanske reagerat på "tjatet" om att allt är skyddat och ville visa att det finns ställen där man kan göra ikoner med öppen/fri licens. Som man kan använda överallt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

För att undvika feltolkningar kan du väl säga om det är det här du menar:

"Sedan är det fritt fram att redigera bilden som du vill..." (min tolkning)

eller

"Sedan är det fritt fram att använda bilden genom att ladda upp den på olika webbsidor..." (möjligen Skorpion76:s tolkning med tanke på en nästa tråd av henne)

Ja, det var även min tolkning och det var därför som jag valde att starta en ny tråd i forumet som handlar om Bildredigering. Det var du Cecilia som skrev att den här tråden handlade om juridik och skulle hållas så ren som möjligt från utsvängningar och off topic- diskussioner. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev marim:

Det går inte att ta en bild (på nätet) som enligt lag är skyddad och bara göra om den lite grann och sen sätta en annan (fri/öppen) licens för att sen använda den. 

 

Vill man göra om en skyddad bild så måste det till större förändringar så att det verkligen blir en egen/unik bild. Vet dock inte hur stora som måste till bara att det ska skilja rätt rejält.

Om det nu verkligen är dom du skriver kan jag bara konstatera att det är enormt tråkigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Phenomen:


SIL OFL-1.1 är en så kallad copyleft GPL-liknande. Kortfattad så handlar det om att göra vad fan man vill utom att "sublicensiera" sina verk som är baserade på den licensen. 

Men mitt inlägg handlade inte om licensen utan var bara ett tips...

Jag har inte så stor användning av ditt tips eftersom jag inte kör Mac. Jag kör med PC, men om du har lust att hjälpa mig får du gärna göra det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Phenomen:

SIL OFL-1.1 är en så kallad copyleft GPL-liknande. Kortfattad så handlar det om att göra vad fan man vill utom att "sublicensiera" sina verk som är baserade på den licensen. 

Men det är också en licens som kräver omnämnande (attribution) av skaparen.

Citat

Attribution is required by MIT, SIL OLF, and CC BY licenses.

https://fontawesome.com/license

Så det gäller att bevara den informationen när man använder filen.

 

54 minuter sedan, skrev Skorpion76:

Jag har inte så stor användning av ditt tips eftersom jag inte kör Mac. Jag kör med PC, men om du har lust att hjälpa mig får du gäna göra det. 

Vad menar du att Phenomen ska göra, han kan ju inte veta hur du vill göra om en bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...