Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Clipart bilder?


Skorpion76

Rekommendera Poster

Hur ser det ut med upphovsrätt och liknande när det gäller clipart bilder? Min lärare som jag har haft på skolan och som har gått i pension nu påstod att alla clipart bilder är tillåtna att använda, men ska man trpo dem som hänger på iFokus verkar det inte alls vara så. Till exempe har jag hittat en del riktigt smn´nygga silhusettbilder på nätverket Pinterest, men dem kan jag tydligen inte använda. Jag har försökt att fråga om jag kan använda bilderna, men inte fått något svar. Jag hsr också försökt att titta efter för att se om jag kunde hitta någon liten, finstil text som säger att man inte kan använda bilderna, men har inte hittat någon. Jag tycker att det är ett stort problem att den finstilta texten är så förbenat (oops, ursäkta!) liten att den är svår att se och därför är den också så fruktansvärt lätt att missa. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle påstå att clip-art precis som all annan "konst" är copyrightskyddad. På 90-talet så kunde man köpa cd-skivor med clip-art på. Dom fick du som köpte skivan använda som du ville eftersom du köpt skivan bilderna kom på.

 

Så jag kan tänkte mig att clip-art är oftast royaltyfria. Dvs du betalar en gång och får använda i flera projekt utan att betala flera gånger. Men det förutsätter naturligtvis att du hittar dem ursprungliga källan för bilden och kan köpa den därifrån. Vissa clip-art kommer däremot vara helt gratis att använda, det är ju upphovspersonens rätt att välja att ta betalt eller inte. De flesta sökmotorer där du kan söka efter bilder brukar låta dig välja att filtrera på bilder som är gratis.

 

Fast finstilt på en webbsida är väl inte speciellt svår att missa nu för tiden, du kan ju faktiskt ändra typsnittsstorlek i din webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom det som .M skriver så gäller det att en bild, foto eller text ska ha viss verkshöjd för att man ska få upphovsrätten till den, dvs det ska vara unikt i viss mån. Vanliga recept kan man inte få upphovsrätten till eftersom det anses att flera personer kan komma på samma recept och samma sak kan nog anses för en del enkla bilder.

 

3 timmar sedan, skrev Skorpion76:

Jag hsr också försökt att titta efter för att se om jag kunde hitta någon liten, finstil text som säger att man inte kan använda bilderna, men har inte hittat någon.

Det är tvärtom, om det inte står något ska du förutsätta att bilderna är upphovsrättsskyddade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Cecilia:

Förutom det som .M skriver så gäller det att en bild, foto eller text ska ha viss verkshöjd för att man ska få upphovsrätten till den, dvs det ska vara unikt i viss mån. Vanliga recept kan man inte få upphovsrätten till eftersom det anses att flera personer kan komma på samma recept och samma sak kan nog anses för en del enkla bilder.

 

Det är tvärtom, om det inte står något ska du förutsätta att bilderna är upphovsrättsskyddade.

Jag har ställt en fråga, så jag får se vilket svar jag får. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På många sidor står det att man får använda det för personally use. Alltså använda personligen. Det är nog det som många missuppfattar och tror 'att ja det är ju jag som ska använda bilden' och då tror att man även kan använda den på nätet för det är ju jag som använder just den bilden.

 

Men vad det faktiskt betyder är att man får ladda hem det till sin dator och titta på bilden där. Man kan använda olika bildprogram och ändra på bilden på sin dator. Man kan skriva ut bilden på papper om man vill och titta på den där. Men det är då bara du själv som ser bilden. Du kan visa den för några personer i verkliga livet. Alltså använda den personligen. Internet anses inte personligt i det sammanhanget.

 

Så står det personally use så kan du inte använda/lägga ut den på nätet.

 

När det gäller pinterest så får man inte ta bilder därifrån och lägga på andra håll. Inte ens om man är medlem där. De bilder som finns på pinterest kan man dela med varandra på pinterest, men som sagt inte använda på andra ställen.

 

I användarvillkoren (engelska) står det att pinterest kan använda bilderna man lägger dit och visa för andra och andra medlemmar på pinterest kan spara den bild du lagt dit. (menas alltså att de kan spara den på sitt pinterestkonto)
Punkt 3 b
 

Sen står det att dom respekterar copyrighten och så bör också du (medlemmarna) göra. 
Punkt 4

 

Vill man använda en bild från pinterest så kan inte Pinterest ge tillåtelse utan man måste titta på den enskilda bilden för att få fram varifrån bilden kommer ursprungligen och sen skriva dit. 
 

Finns en helt annan anledning till att man inte ska använda bilder från pinterest. Tyvärr så finns det en del som lägger dit upphovskyddade bilder som pinterest sen får plocka bort. Så tar man en bild därifrån så finns risken att det egentligen är en bild som är stulen.

Ja, får pinterest in en anmälan om att en bild är stulen så plockar dom bort den. Om dom vidtar några åtgärder mot den som faktiskt stulit bilden vet jag inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev marim:

Vill man använda en bild från pinterest så kan inte Pinterest ge tillåtelse utan man måste titta på den enskilda bilden för att få fram varifrån bilden kommer ursprungligen och sen skriva dit.

Det var faktiskt det som jag försökte göra och en del av de bilder som ligger ute på Pinterest går det inte ens att komma åt ursprungssidan till. På den här sodan står det att man får använda bilderna till sin hemsida eller blogg. 
http://clipart-library.com/woman-profile-silhouette.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med pinterest. Om det inte dyker upp någon liten ruta med länk (när man håller musen över bilden) till sidan den kommer ifrån så är det mest troliga att det är en medlem som lagt upp bilden från sin dator. Då får man försöka se vilken medlem det är och kontakta just den medlemmen och fråga om det är den själv som gjort den eller om den kan tala om vart bilden kommer ifrån.

 

När det gäller sidan du länkar till. När jag läser på den så är det inte tänkt att bilderna ska vara fristående, alltså inte bara vara just den bilden. Utan de ska ingå in i designen på tex en webbsida. Så vill man tex göra ett sidhuvud till sin webbsida eller blogg så kan cliparten vara en del av bilden, men får då alltså inte enbart innehålla den bilden. 

 

Och när jag läser på sidan så verkar det i första hand vara designers av olika slag som de vänder sig till.

 

Det är för att cliparten är tänkt att ingå tillsammans med andra bilder/texter som är orsaken till att bakgrunden är vit så man slipper ta bort bakgrunden.

 

Läser man term of use så verkar det som det ska finnas ett forum kopplat till den där sidan och det är i det forumet som personer bidrar med sina bilder, sen väljer clipart ut vilka som ska läggas på deras sida. Men jag lyckas inte hitta det forumet vilket är synd för där kan det stå mer information.

 

Med tanke på det jag läser på den sidan så gäller det nog för de flesta clipart sidor som finns på nätet att bilderna bara ska vara en del av en större bild.

 

Så för att sammanfatta, som jag läser på den sidan så får man inte använda bilderna bara som dom är. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev marim:

Börja med pinterest. Om det inte dyker upp någon liten ruta med länk (när man håller musen över bilden) till sidan den kommer ifrån så är det mest troliga att det är en medlem som lagt upp bilden från sin dator. Då får man försöka se vilken medlem det är och kontakta just den medlemmen och fråga om det är den själv som gjort den eller om den kan tala om vart bilden kommer ifrån.

Ja, det har jag försökt göra. 

 

15 timmar sedan, skrev marim:

När det gäller sidan du länkar till. När jag läser på den så är det inte tänkt att bilderna ska vara fristående, alltså inte bara vara just den bilden. Utan de ska ingå in i designen på tex en webbsida. Så vill man tex göra ett sidhuvud till sin webbsida eller blogg så kan cliparten vara en del av bilden, men får då alltså inte enbart innehålla den bilden

Det var tråkigt! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev marim:

När det gäller sidan du länkar till. När jag läser på den så är det inte tänkt att bilderna ska vara fristående, alltså inte bara vara just den bilden. Utan de ska ingå in i designen på tex en webbsida. Så vill man tex göra ett sidhuvud till sin webbsida eller blogg så kan cliparten vara en del av bilden, men får då alltså inte enbart innehålla den bilden. 

 

Och när jag läser på sidan så verkar det i första hand vara designers av olika slag som de vänder sig till.

 

Det är för att cliparten är tänkt att ingå tillsammans med andra bilder/texter som är orsaken till att bakgrunden är vit så man slipper ta bort bakgrunden.

Juridiskt håller det inte att ordet "clipart" syftar på att göra "konst" genom att klippa och klistra ihop många bilder till en större helhet. Inte heller text under en rubrik som "What is Clipart?" är juridiskt bindande till hur bilderna på webbplatsen får  användas.

 

Däremot om det på sidan med bilder står " You can use Woman Profile Silhouette images for your website, blog, or share them on social networks." så uppfattar jag det som att det är just det som gäller och om man vill ha ytterligare villkor så behöver det stå där.

 

18 timmar sedan, skrev marim:

Läser man term of use

Jag lyckas inte hitta något sådant. Vad är adressen dit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Cecilia:

Juridiskt håller det inte att ordet "clipart" syftar på att göra "konst" genom att klippa och klistra ihop många bilder till en större helhet. Inte heller text under en rubrik som "What is Clipart?" är juridiskt bindande till hur bilderna på webbplatsen får  användas.

 

Däremot om det på sidan med bilder står " You can use Woman Profile Silhouette images for your website, blog, or share them on social networks." så uppfattar jag det som att det är just det som gäller och om man vill ha ytterligare villkor så behöver det stå där.

 

Jag lyckas inte hitta något sådant. Vad är adressen dit?

Det gör inte jag heller och det är verkligen riktigt tråkigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Däremot om det på sidan med bilder står " You can use Woman Profile Silhouette images for your website, blog, or share them on social networks." så uppfattar jag det som att det är just det som gäller och om man vill ha ytterligare villkor så behöver det stå där.

 

Nej, det behöver inte stå där. Utan man måste läsa allt som finns på sidan.

Dessutom det skorpion76 länkade till är inte startsidan. En bit ner på den står det en del text.

 

När det gäller term of use så brukar den sortens länkar finnas nertill på sidorna och det gör så även på alla deras sidor. Man får klicka på att godkänna cookies. Så den listen försvinner.

Man kan även läsa kontakt (som står längst ner) för där står också att det är till för att ingå i designs.

 

Clipart bilder är skyddade precis som allt annat på nätet. Sen om en del bilder inte skulle nå verkshöjd det är inte nåt som nån på nätet kan bedöma utan det är upp till en domstol att bedöma.

Och man ska gå på det som sidorna själva skriver att det ska användas till. Och söker man på clipart på nätet så står det för det mesta att man kan använda det till sin presentation, i projekt eller designs.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev marim:

Nej, det behöver inte stå där. Utan man måste läsa allt som finns på sidan.

Det har jag förstås gjort och jag läste även förstasidan, men ingenstans står det något mer om vad man får och inte får göra med bilderna.

Det är ju på förstasidan som rubriken "What is Clipart?" som jag skrev om förut finns.

 

Nu har jag läst även "terms of use" också (texten/länken syns inte med min normala storlek på webbläsaren utan bara när jag maximerar) och där står det inget om "copyright", upphovsrätt eller hur bilderna får användas. Däremot står det att man inte ska ladda ner bilderna automatiskt.

 

På kontaktsidan står det om bilder som är fria för icke-kommersiellt bruk, men det står i samband med att man köper bilder på internet. Inget om hur man får eller inte får använda bilderna som finns just på den aktuella webbplatsen. Däremot står det att man kan använda clipart-bilder till väldigt mycket, inklusive ordet "etc.", dvs det som räknas upp är exempel och inte någon lista på vad man bara får använda bilderna till. Dessutom står det om "clipart" i allmänhet och inte om just bilderna på den aktuella webbplatsen. Det är ju omöjligt att den aktuella webbplatsen fanns 1983. Alltså kan man dra slutsatsen att kontaktsidan handlar om "clipart" i största allmänhet och inte just om bilderna som finns för nerladdning på webbplatsen.

 

Jag kan alltså inte finna någon sorts text med juridisk betydelse för hur bilderna på den aktuella webbplatsen får användas mer än den mening som står på varje sida med bildkategorier " You can use ... images for your website, blog, or share them on social networks.".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-16 på 16:41, skrev Skorpion76:

Hur ser det ut med upphovsrätt och liknande när det gäller clipart bilder? Min lärare som jag har haft på skolan och som har gått i pension nu påstod att alla clipart bilder är tillåtna att använda, men ska man trpo dem som hänger på iFokus verkar det inte alls vara så. Till exempe har jag hittat en del riktigt smn´nygga silhusettbilder på nätverket Pinterest, men dem kan jag tydligen inte använda. Jag har försökt att fråga om jag kan använda bilderna, men inte fått något svar. Jag hsr också försökt att titta efter för att se om jag kunde hitta någon liten, finstil text som säger att man inte kan använda bilderna, men har inte hittat någon. Jag tycker att det är ett stort problem att den finstilta texten är så förbenat (oops, ursäkta!) liten att den är svår att se och därför är den också så fruktansvärt lätt att missa. 

Annars finns det en webbsida där det är helt fritt att använda bilder ifrån...

 

https://pixabay.com/

 

Populär sajt bl.a hos fotografer, men naturligtvis hos alla som gillar bilder i stort.

 

Läs gärna https://pixabay.com/sv/service/faq/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Laso:

Annars finns det en webbsida där det är helt fritt att använda bilder ifrån...

 

https://pixabay.com/

 

Populär sajt bl.a hos fotografer, men naturligtvis hos alla som gillar bilder i stort.

 

Läs gärna https://pixabay.com/sv/service/faq/

Jo, den sidan känner jag till. Jag brukar söka mycket där, på Wikimedia Commons och sedan söker jag via Google Creative Commons som tipsar. även om andra sidor med gratis bilder.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag kan alltså inte finna någon sorts text med juridisk betydelse för hur bilderna på den aktuella webbplatsen får användas mer än den mening som står på varje sida med bildkategorier " You can use ... images for your website, blog, or share them on social networks.".

Nej, just det. Det hittar inte jag heller och det är därför som jag inte blir klok på det där! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också läst igenom användarvillkoren för Pinterest, och tolkar dessa som att de är likvärdiga med som Facebook har.

 

Skulle innebära att lägger man upp en bild genom sitt konto, ger man Pinterest fullständiga användarrättigheter, och dom får precis som Facebook göra vad dom vill med din bild, vill du ta en kopia av en bild, är det upphovsrätten som gäller, du måste alltså ha bildägarens tillstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia det som står på en sida är ju det som dom bidragit förutsätter att bilderna ska användas till.

 

Allt som finns på nätet är skyddat om inte en domstol sagt nåt annat. Så det måste inte stå nåt om copyrights för det är automatiskt så för allt.

 

Men du att skorpion76 kan ta bilder därifrån. Det får stå för dig. Och det blir dig som skorpion76 kommer hänvisa till om nån påpekar att hon har otillåtna bilder. 

 

Så då finns ju inget mer att tillägga.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte heller vi kommer längre, eftersom man inte behöver skriva på en webbsida att upphovsrätten gäller om man har för avsikt att kopiera en bild, det är ändå lagstadgat oavsett.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev marim:

Cecilia det som står på en sida är ju det som dom bidragit förutsätter att bilderna ska användas till.

Allt som finns på nätet är skyddat om inte en domstol sagt nåt annat. Så det måste inte stå nåt om copyrights för det är automatiskt så för allt.

Men du att skorpion76 kan ta bilder därifrån. Det får stå för dig. Och det blir dig som skorpion76 kommer hänvisa till om nån påpekar att hon har otillåtna bilder. 

Så då finns ju inget mer att tillägga.

Inte mer än att det är väldigt tråkigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev marim:

Cecilia det som står på en sida är ju det som dom bidragit förutsätter att bilderna ska användas till.

 

Nu är det ju så med juridik att man kan inte förutsätta saker utan det måste vara skrivet på ett juridiskt hållbart sätt. Vi vet inte heller vad som har stått när folk laddat upp bilder.

 

11 timmar sedan, skrev marim:

Allt som finns på nätet är skyddat om inte en domstol sagt nåt annat. Så det måste inte stå nåt om copyrights för det är automatiskt så för allt.

Nej, som sagt det finns gott om bilder och foton som är tillåtna att ladda ner utan att någon domstol har sagt nåt.

I Sverige behöver det inte stå något om upphovsrätt på sidor för att det ska gälla men det är annorlunda i t ex USA, där det är normalt att det står "Copyright" längst ner på varje sida just för att upphovsrätten ska gälla.

 

11 timmar sedan, skrev marim:

Men du att skorpion76 kan ta bilder därifrån.

Ja, det är ju själva syftet med webbplatsen att man ska kunna ladda ner bilder därifrån.

 

Många av bilderna där är dessutom så enkla och självklara att det är frågan om de ens har någon verkshöjd och därmed ens är upphovsrättsskyddade enligt svensk lag. Den typen av diskussioner har förts tidigare i Eforum, t ex när folk har klistrat in skärmdumpar, inkl bilder/ritningar, av avsnitt från manualer och det har då framkommit att det är tillåtet eftersom det har ingen verkshöjd eftersom många kan skriva samma instruktion och ta samma foto av eller rita av ett kretskort. Det har funnits fall i Eforum där vi har skickat frågan vidare till IDG som har tillgång till juridisk expertis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

där det är normalt att det står "Copyright" längst ner på varje sida just för att upphovsrätten ska gälla.

 

Och det står till vänster i samma rad som terms of use längst ner på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst och det betyder att de anser att de har upphovsrätt till webbsidan. Men det betyder ju inte att man inte får ladda ner och använda enstaka bilder på den eftersom det står ju just att man får det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Många av bilderna där är dessutom så enkla och självklara att det är frågan om de ens har någon verkshöjd och därmed ens är upphovsrättsskyddade enligt svensk lag. Den typen av diskussioner har förts tidigare i Eforum, t ex när folk har klistrat in skärmdumpar, inkl bilder/ritningar, av avsnitt från manualer och det har då framkommit att det är tillåtet eftersom det har ingen verkshöjd eftersom många kan skriva samma instruktion och ta samma foto av eller rita av ett kretskort. Det har funnits fall i Eforum där vi har skickat frågan vidare till IDG som har tillgång till juridisk expertis.

Om jag skulle använda avatarer därifrån eller andra liknande sidor skulle det bara vara enkla silhuettbilder. Det finns bilder på artister också, men dem tänker jag inte använda. Jag tänkte bara h bilder på mig själv eller på silhuetter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...