Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur fixar du en kraschad Windows


Sture888

Rekommendera Poster

Förr så hade folk en Windows-CD som man lätt kunde reparera allt som var skadat. Det kvittar att du har en backup för är Windows så skadad så funkar inte ens backupen som också är skadad. Med installationsprogrammet så kan du reparera systemfiler utanför operativsystemet. Du har de ursprungliga systemfiler utanför hårddisken.

 

Vad händer om hårddisken kraschar?

Räknas hårddisken idag som datorn eftersom installationsfiler finns i den dolda partitionen? Det blir som att få en förinstallerad Windows på en skiva och installationsfiler, men skivan kan ju gå sönder. Nu är det SSD, det finns inga skivor att läsa av. Det räcker med ett elektronisk fel så har du förlorat allt, det finns inga skivor att flytta över till en annan hårddisk för att rädda allt.

 

Du har ju köpt Windows eller har villkoren ändrats att du bara äger Windows såvida allt fungerar? Idag har du inte förutsättningen att göra en ren installation om det är nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Sture888:

Det kvittar att du har en backup för är Windows så skadad så funkar inte ens backupen som också är skadad.

Du har naturligtvis gjort en fungerande backup som du testat, när din datorn är exakt som du vill ha den, felfri.

När min ena hårddisk i Nasen gick sönder för ett tag sedan, så skickade jag in den, reklamerade den, fick en ny tillbaka efter lite lätta diskussioner, och eftersom jag har min Nas kopplad i RAID1, så hade jag en fungerande backup hela tiden, så jag förlorade ingenting.

1 timme sedan, skrev Sture888:

Vad händer om hårddisken kraschar?

Beror ju på hur den har kraschat, vad som går att göra.

 

1 timme sedan, skrev Sture888:

Räknas hårddisken idag som datorn eftersom installationsfiler finns i den dolda partitionen?

Nej.

 

1 timme sedan, skrev Sture888:

Nu är det SSD, det finns inga skivor att läsa av. Det räcker med ett elektronisk fel så har du förlorat allt, det finns inga skivor att flytta över till en annan hårddisk för att rädda allt.

Det är nog ganska blandat, vilken typ av hårddisk man har som systemdisk. Även en vanlig hårddisk med skivor har ju ett litet styrkretskort som kan gå sönder. Och du flyttar inte över någon skiva från en hårddisk till en annan hårddisk, utan specialkunskaper.

 

1 timme sedan, skrev Sture888:

Du har ju köpt Windows eller har villkoren ändrats att du bara äger Windows såvida allt fungerar? Idag har du inte förutsättningen att göra en ren installation om det är nödvändigt.

Från och med Windows 10, så är din Windows-licens kopplad till ditt Microsoft-konto, så det finns ju alla förutsättningar för att göra en ren installation, vid behov, om du inte kan aktivera din äkta Windows-licens efter en ominstallation, logga in på ditt Microsofts-konto, kontakta Microsoft så brukar dom vara behjälplig och lösa ditt problem, har själv tagit hjälp flera gånger, på detta sätt av dom, med bra resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...