Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
grer

Extra partition - eller inte

Rekommendera Poster

Förr levererades ofta datorer med en disk innehållande en E-partition där man kunde samla eget data, skilt från systemet. Numera tycks det räcka med C-disken och en liten plats för återställningsdata...

Min fråga: Bör man göra en egen partition för sitt eget data eller kan man låta det ligga på C-disken - och ändå få ha det kvar vid en system-krasch?

Frågan synes mig väsentlig och lämnar nog inget utrymme för gissningar, eller hur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man alls göra en extra partition på en SSD-disk, undras...

Jag tycker det verkar tveksamt efter en del försök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, skrev grer:

Under förutsättning att det finns plats för en partition, så visst kan man det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, skrev grer:

På min SSD finns det två synliga partitioner och 2 dolda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis kan man skapa partitioner på SSD disk. Det är inget du behöver undra över. Så här står det vid punkt 3:

Högerklicka på ett oallokerat område på hårddisken och välj sedan Ny enkel volym

Har du inte ett oallokerat (oanvänt) område måste du skapa ett innan du kan skapa en ny volym. Det här går i flera fall att göra i Diskhantering men inte alltid. Diskhantering har en del begränsningar och då får man hämta hem ett partitionsprogram.

Jag har två partitioner och en dold på min SSD.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen måste du "krympa" en av de befintliga partitionerna för att få ett "oallokerat" utrymme.

Krymp bara inte Systempartitionen eller Återställningspartitionen. /bgjo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det fortfarande är svårt att få till en ny partition, grer, så ta gärna en skärmdump (skärmavbild) på hur diskhantering ser ut och vad som finns i den aktuella högerklicksmenyn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den enda disken som finns ser ut som på Skärmklipp medan högerklickmenyn ser som på Clip.jpg

Skärmklipp.JPG

Clip.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju inget ledigt utrymme på SSD:en utan då är det som vertbre och bgjo skrev att du måste krympa C : först.

Hur mycket ledigt utrymme finns det på C :?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har högerklickat på Disk 0. Det är fel. Du ska högerklicka på Windows (C:) partitionen. Då får du upp alternativet "Krymp volym".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tror jag att jag är framme! Detta eftersom disken ser ut som på bilden, eller hur!

Hm, måste nog erkänna att jag är lite feg och rädd att ställa till det ännu mera för mig själv... Ni som kan det här: Är jag färdig nu med denna uppgift - och har jag därmed en data-disk där mina egna filer är (någorlunda) säkra vid ev. systemfel?

Skärmklipp.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dock återstår väl något väsentligt och inte heller så enkelt kanske: Hur flyttar jag data, mappar och filer, från C:\-disken till den nya F:\-disken så att det syns att det nu ligger på F:\? Det tycks inte heller vara helt trivialt... Eller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen grer,

Det enklaste sättet är nog att trycka på Windowsflaggan, i nedre vänstra hörnet av skrivbordet, och skriva "Standardplatser att spara i" och sedan välja detta. Här finns möjlighet att välja den partition du önskar. Det kan vara praktiskt att spara Dokument, bilder etc. på en egen partition, men så mycket säkrare anser jag inte det är. Glöm bara inte bort att säkerhetskopiera den partition där du har dessa filer på. Du har ju dessutom OneDrive. /bgjo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, tack, jag håller nu på med att "sortera" upp saker i den nya win10-datorn. Men jag undrar om inte allting har blivit mycket krångligare bara sedan 8.1... Det är mycket nytt man måste lära sig tycker jag, eller...

Nåväl, det är bara att jobba på - alltid blir det nå't... Jag ber att få återkomma nästa gång jag kör fast, hälsar Göran till alla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...