Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hdd - frågor


Yoga
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag köpte nyligen en extern LaCie rugged mini för att få bästa säkerhet för min backup. Den ska ju tåla allt möjligt enligt tillverkaren och det som fick mig att köpa den var att det stod på paketen att det ingick lösenordsskydd/krypteringsverktyg. 

 

Dock så uppstår följande problem (testat på flera olika datorer); att när man loggar in/använder det krypterade området/partitionen så går det inte att "logga ut" igen. Det går inte heller att avmontera disken överhuvudtaget. Och när man stänger ner datorn så ploppar det upp en bluescreen med ett felmeddelande (se bifogad bild). Disken är även ofta problematisk vid inkoppling, det tar väldigt lång tid för den att detekteras. Rätt frustrerande att köpa en ny produkt för att få ngt mkt bättre och det blir tvärtom. 

 

Jag ställer mig även frågande till säkerheten med lösenordsskyddet som LaCie kallar krypteringsverktyget för. Partitionen är krypterad javisst, men hela partitionen ligger ju helt "öppen" på disken iaf. Det är busenkelt för vem som helst att koppla in disken och radera hela partitionen, en enda fil. Kan man verkligen kalla detta säkert? eller är det normalt? 

 

Tacksam för tips.. 

 

Mvh Yoga

enhetens används.jpg

#2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Yoga:

Partitionen är krypterad javisst, men hela partitionen ligger ju helt "öppen" på disken iaf. Det är busenkelt för vem som helst att koppla in disken och radera hela partitionen, en enda fil. Kan man verkligen kalla detta säkert? eller är det normalt? 

Krypteringen är till för att skydda informationen så att det som är privat förblir privat även om enheten stjäls mm. Är man bara ute för att förstöra för dig kan man ju alltid ta med sig enheten och slänga den i en container långt borta, slå en spik genom disken eller något annat liknande som är mycket enklare än att starta upp disken och radera en partition.

 

När det gäller ditt problem undrar jag om du har kollat på Lacies webbsidor för support, forum eller kontaktat kundtjänst. Blåskärm är ju inget man ska få utan då behövs det ju bättre drivrutiner.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du hittat någon lösning till ditt problem med blåskärm mm eftersom du markerar tråden som löst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag råkade nog trycka på den i mobilen, jag har aldrig sett symbolen innan och var mest nyfiken på vad som hände om man tryckte på den (mer info där i mobila UI kanske?), men nice att det händer lite med GUI här, det är på tiden ?  

 

Supporten från LaCie (som varade i över en vecka) var inget vidare. De skickade standardsvar som tycktes vara kopierade från en mall utan att läsa mina frågor ordentligt, fick exempelvis inte svar på allt trots upprepade påminnelser. Så jag tänkte ge det en chans här också. Hittade inte heller ngt som hjälpte mig på deras websupport/forum utöver att man bör ha USB 3.0, fast när jag testade på en annan dator som har just det så uppstod samma problem. 

 

Sedan vad gäller skydd mot att någon skulle stjäla disken, slänga den i en container eller spika i den... är jag inte intresserad av utan frågan var ju mer mjukvarumässig betonad, en mjuk fråga ? men om jag nu måste beskriva det, vilket inte hör hit egentligen, så kan ju tex klåfingriga barn i familjen råka radera filer av misstag etc.. fast det är ju en helt annan tråd. 

 

Det vore ju rätt värdefullt/intressant om lösenordsskyddad/krypterad partition kunde skyddas mer än att markera den som dold i utforskaren tänker jag? 

 

Mvh Yoga

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lacies verktyg för uppdatering av drivrutiner upptäcker inte disken oavsett USB-port (se bifogad). Och sedan detta problem med att "disken används" och inte går att mata ut. Kernel använder disken... men varför slutar inte Kernel upp med detta..  Herr Kernel ...  ?

Screenshot_1.jpg

enhetens används.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tar bort en fil och sen låter bli att skriva något till den partitionen är det stor sannolikhet att det går att återställa filen med något "undelete"-program.

 

Man kan ju ställa in att endast vissa inloggningskonton har rätt att öppna en mapp eller en partition (Egenskaper - Säkerhet).

 

För att se vad som använder hårddisken se om tipsen här hjälper: https://superuser.com/questions/87364/can-windows-tell-me-what-is-using-my-usb-drive. Fast det är kanske det du skriver när "kernel" använder disken fast det inte syns på någon bild. I så fall se https://superuser.com/questions/510968/external-hdd-is-always-in-use-when-trying-to-safely-remove.

 

Gå på supporten om att drivrutinsuppdateringen inte fungerar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Tack Cecilia. Inväntar svar från Lacie ang. drivrutinsuppdateringen. 

 

När jag kör Sysinternals Process Explorer så får jag följande resultat: den öppna delen av disken (D:) står det enbart att explorer.exe har kört. Den krypterade partitionen(E:) står det en rad processer där jag inte känner igen ngt alls dvs jag har inte kört dessa program etc. mer än explorer och opera, och är därför frågande till varför de skulle använt hdd:n. Här är dessa: 

 

Microsoft.Notes.exe
ShellExperienceShell.exe
Microsoft.Photos.exe
MicrosoftEdgeCP.exe
explorer.exe
WinStore.App.exe
SearchUI.exe
<Non-existent Process>
SkypeHost.exe
opera.exe
ApplicationFrameHost.exe
MicrosoftEdge.exe

 

Och ja sen var det "Herr Kernel"  =), när jag kör loggboken så får jag upp "Händelse 225, Kernel-PnP"

 

Även testat programmet "USB safely remove", utan success (se bifogad skärmdump)

 

Mvh Yoga

Skärmbild (2).png

Redigerad av Yoga
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ju ut som att ett Lacie-program, som ligger på D är igång och då blir det ju svårt att koppla bort D :

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Postad (redigerade)

Senaste svar från Lacie:

 

Citat

Dear Yoga, 

This is Chris with LaCie level 2 support. My partner Philip is no longer in this department and I'm about to promote out of the department as well.  I've read over the case and hopefully I can summarize the root issue for you here. 

In summary, the hardware aspect of the drive has nothing to do with the drive not wanting to pop-up or unmount. The hardware seems to be healthy.  The problem is a software/OS-process conflict. I hope you'll understand my explanation below.

If you want to use true volume-level encryption that plays better with the OS, use BitLocker on Windows 10 Pro or higher. It is an inexpensive upgrade, but requires all computers to which you connect your drives to support BitLocker (TPM chip, et-cetera).  Software-encrypted file-based virtual disks such as Private-Public would indeed prevent ejection due to improperly terminated processes on the OS, further complicated by Antivirus rescanning and locking various files during that process, whether they are in the virtual disk or on the physical disk. Remember that Private Public uses something like an encrypted ZIP file that is mounted like a virtual disk. 
Refer to proper unmounting of an encrypted virtual disk in the user guide you can check background processes in the OS before and after unmounting to look for clues- 
http://manuals.lacie.com/en/manuals/private-public/unmount

The core problem:  Even without Private-Public, if any process using a resource on your drive is terminated incorrectly (whether by you or antivirus or other software conflict), this makes the OS think a resource on the drive is still in-use or locked, and the OS will not clear the drive for safe eject.   Unfortunately Windows is not easy to discover which process it thinks is still utilizing a resource on the drive. You can use 3rd party tools to learn what is keeping your drive hostage, but we cannot support them directly. 
Example - https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/process-explorer

If you want more enhanced hardware-level encryption which doesn't require upgrading Windows, seek out the LaCie Rugged Secure when it becomes available in your region soon.
https://www.lacie.com/manuals/rugged/secure/

Note1: The reason the firmware utility doesn't detect your drives is because this kind of external drive (USB mass storage) is not elegible for firmware update. That tool is for much older generation technology.
Note2: To make a volume pop-up consistently, refer to auto-play options in Windows, especially when the particular volume is mounted, to select options for it. Note that USB3 uses SAS technology on some USB ports and will appear as an internal disk most of the time, and must be treated differently than one that appears as an external disk. 

I'm sorry about this trouble you've had. I hope you found my advice helpful. Please reply directly to this message or call us directly if you need more detailed troubleshooting with a complex issue. 

Regards, 
Chris  |  LaCie Support  |  http://support2.lacie.com

 

Redigerad av Yoga
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Så inget har förändrats under dessa två år som gått?

 

På 2018-06-15 på 10:59, skrev Yoga:

Jag ställer mig även frågande till säkerheten med lösenordsskyddet som LaCie kallar krypteringsverktyget för. Partitionen är krypterad javisst, men hela partitionen ligger ju helt "öppen" på disken iaf. Det är busenkelt för vem som helst att koppla in disken och radera hela partitionen, en enda fil. Kan man verkligen kalla detta säkert? eller är det normalt? 

Kryptering handlar om att inte vem som helst ska kunna läsa informationen, inte om att förhindra någon att radera den.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr inte. Eller jo, jag har två nya hdd. En lacie och en icke lacie. Personalen som sålde lacien sa att de inte har dessa problem längre iom att lacie gått ihop med seagate. Det stämde inte. Även denna lacien ger liknande problem, konstant, dock får jag lite info om det hela numera, via lacies nya backupprogram(skärmdumpen). Och nu är problemet hela tiden, även fast jag inte har eller använder ngn lösenordsskyddad krypterad partition. Kör bara auto backup och när den är klar så är disken fast som vanligt. Går inte ens att ejecta (finns numera) via backup-programmet. Jag har dock svårt att förstå det hela. Hur kan alla de programmen använda hårddisken och varför är problemet enbart med lacie-diskar? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger det något program på den externa disken eller är det bara filer som bilder och dokument?

 

SearchUI tror jag handlar om programmet som bygger upp det index som sökfunktionen använder sig av. I alla fall tidigare har man kunnat ställa in vilka diskar som indexet ska omfatta så se om du kan hitta något sånt och så inaktivera det för externa diskar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enbart vanliga filer och några program som ej är installerade (exefiler). SearchUI och indexering har jag provat flera ggr att stänga av/på men det verkar inte ha ngn koppling till just detta problemet. Kanske löser det en del av problematiken utan att jag vet om det iom att andra saker ändå hindrar avmontering. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blir det om du startar om datorn och omedelbart försöker avmontera disken, vilka program anses då förhindra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Hur blir det om du startar om datorn och omedelbart försöker avmontera disken, vilka program anses då förhindra det?

tyvärr samma sak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2020-09-01 på 14:18, skrev Cecilia:

Så Opera, YourPhone mm använder sig även då av disken?

det ser ut så men inte allt, det skiljer lite, längst till höger är den senaste skärmdumpen

Screenshot_2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är ens Opera och Steam igång på en nystartad dator?

Lutar åt det som Mikael63 skrev.

Vad är det för program som visar den där listan?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Oj jag vet inte, det är ju utanför min kunskapsradar så att säga. Men ok, Mikeals förslag, vad innebär detta? "false alert"? går det att lösa? programmet är till hårddisken medföljande backup-program kallat "lacie toolkit". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-09-01 14:36, skrev Mikael63:

Måste väl vara frågan om någon slags "false alert", att uppgifterna hämtas felaktigt?

Går det att fixa tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Yoga:

vad innebär detta? "false alert"?

Falsklarm helt enkelt, programmet har fått allt om bakfoten!

 

22 minuter sedan, skrev Yoga:

programmet är till hårddisken medföljande backup-program kallat "lacie toolkit". 

Avinstallera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...