Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ikoner i Aktivitetsfältet försvunna


Aja

Rekommendera Poster

I min dator med Windows 10 har plötsligt ikonen för Edge försvunnit från aktivitetsfältet. Programmet ligger kvar i aktivitetsfältet och går att starta därifrån men i stället för att Edge-ikonen syns bara ett tomt fält. Detsamma gäller Sticky notes. Jag har provat med att ta bort Edge från Aktivitetsfältet och lägga till det igen men får inte tillbaka ikonen. Detta har inte hänt i samband med vårens stora uppdatering utan långt senare. Någon som vet vad detta beror på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat detta?

Open the Start menu and scroll down the All Apps list to find 'Microsoft Edge'. Right-click on it and in More> you'll find 'Pin to taskbar'. Or just open Edge and while its icon is on the taskbar, right-click on it and pin it to the taskbar that way.

 

Nog för att jag tror du begriper dessa engelska tips men här står det mer om aktivitetsfältet, dvs the taskbar, på svenska:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/29280/windows-10-how-to-use-the-taskbar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort så men problemet är inte att Edge inte går att fästa på Aktivitetslisten utan att det bara visas en tom ruta för Edge och Sticky notes utan att ikonerna för Edge och Sticky Notes finns på respektive ruta. Övriga program i aktivitetslisten visas som vanligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att ditt aktivitetsfält har blivit korrupt och behöver återställas. Se om du vågar prova detta

https://www.iseepassword.com/icons-not-showing-on-taskbar-on-windows-10.html

 

Faktum är att mitt eget meddelandefält blivit korrupt på så sätt att allt utom datum och klockslag försvunnit. Funktionerna finns dock kvar och jag ser alla ikoner (för språk, ljud, nätverk och åtgärdscenter) på låsskärmen, så jag har inte brytt mig om att åtgärda mitt eget problem än. Det känns inte som ett problem eftersom funktionerna ändå finns kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag spar denna information för ett eventuellt senare försök att åtgärda "problemet". Just nu vågar jag inte riskera att det händer något oväntat med datorn då jag är mitt inne i ett stort jobb.

 

Så klart problemet går att kringgå på flera olika sätt. Jag tänkte att det kanske fanns något enkelt sätt att fixa detta. Att manipulera registret är jag inte särskilt pigg på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia, det ser ju enklare ut men jag fastnade på följande:

 

Step 1: click start>right click on program in start menu>properties>shortcut tab>change icon>browse (navigate to exe for this program)>select exe file>open>select appropriate icon from options shown.>ok>ok>if you get a message saying only an administrator can do this, click continue to apply the change.

 

Om jag högerklickar på Edge i Startmenyn får jag inte fram några Egenskaper>...  Det jag får fram är Appinställningar och där finns möjlighet att reparera alt. återställa, men inget av detta avhjälper problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kan nämna att jag själv stött på exakt samma fenomen, fast med Thunderbird ikonen i aktivitetsfältet och det på ett Windows 7 system.

Dock endast under inloggning som administratör, ej vanlig inloggning där TB ikonen visas korrekt i aktivitetsfältet.

 

Nu gällde tråden visserligen Windows 10 men som jag ser det liknar fenomenet i allt väsentligt det jag stött på nyligen i en Windows 7 dator och fortfarande gäller.

Spelar ingen roll om man tar bort  "fäst på aktivitetsfältet" och fäster programmet igen.

Ikonen däremot är helt normal på skrivbordsgenvägen.

Har ej hittat någon lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

Jag har gått igenom alla dina länkar och ser att jag inte är ensam om detta problem. Det förekommer en del tips, men inget verkar hjälpa. Möjligen kan avinstallation av uppdateringar lösa problemet, men då är det väl strax tillbaka igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...