Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dropbox och gdpr


Martassen

Rekommendera Poster

Är det ok för företag lagra listor  i dropbox nu när gdpr trädigt i

kraft?

 

jag och mitt företag har gratisversionen av dropbox och tycker det skulle vara bra kunna lägga som backup där. 

 

Är det ok?

 

tack på förhand! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

A report by the European Union Agency for Network and Information Security elaborates on what needs to be done to achieve privacy and data protection by default. It specifies that encryption and decryption operations must be carried out locally, not by remote service, because both keys and data must remain in the power of the data owner if any privacy is to be achieved. The report specifies that outsourced data storage on remote clouds is practical and relatively safe if only the data owner, not the cloud service, holds the decryption keys.

Jag tolkar som att ja, du får spara din data på dropbox, men du måste kryptera informationen först och krypteringsnycklarna får inte sparas i dropbox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Det är en Excel-fil som har lista. Kryptera menas det att jag ska sätta lösenord för att komma in i filen?

 

jag har även skickade fakturor i pdf. 

Ska jag kryptera alla dessa också då?

Går väl ej sätta lösenord på pdf som e skapade? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om ett excelregister med potentiella företagskunder med mailadresser och befintliga företagskunder. Sedan har jag fakturor som jag skickat till företag(pdf) å de måste jag ju ha kvar.

 

om jag sätter lösenord för att komma in i excelfilen och sedan kopierar över den till dropbox så borde det ju gå bra.

Annars får jag väl skita i lägga över registret i dropbox.

 

fast det verkar som det är ok.

läs längre ner om dropbox

https://www.skadligkod.se/general-security/storegate

Eforum brukar ha koll på det mesta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju som det går.

Jag gör så att jag sätter lösenord för att komma in i registret och lägger över till dropbox. 

 

Om nån ser nåt annat får ni gärna säga till. 

 

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...