Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mozilla Firefox minneskrävande !


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Webbläsaren Mozilla Firefox har på senare tid blivit något tunghanterad.

Den tar gott om tid på sig för att startas upp, och varje gång man byter mål står den och laddar upp i evighetslånga sekunder, alldeles oavsett om jag kör en W10-dator, eller en W7-dito..

 

Jag gissar att webbläsaren ifråga är laddad med så många onödiga funktioner och krims-krams, som man aldrig använder och som bara belastar och drar ner farten.

Sekunder och tiondelar är ju dyrbara klenoder vid ens otåliga fumlande vid skärm och tangentbord..

 

Konstaterar att webbläsaren belastar minnet med mellan 550 - 600 MB, vilket verkar vara alldeles för mycket.

I jämförelse verkar Internet Explorer ta upp mindre än hälften med samma inloggning !

 

Jag vet att Cecilia i en forntid någon gång har bistått mig med rådgivning angående borttagning av onödigheter i just denna webbläsare, vilken är den som jag mestadels använder av någon outgrundlig anledning... (ohämmad vana kanske ?)

 

Men någon i församlingen kanske har ett och annat tips för att göra Mozillan lite mindre tunghanterad...

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte hur du kan uppleva den senaste versionen av Firefox, 60.02. (64-bit) hos mig, som tung. Det är ju den snabbaste webbläsaren. Google Chrome är betydligt tyngre. Krimskrams och onödiga funktioner har jag inte heller sett till. Jag föreslår att du klickar på menyn, dvs hamburgarikonen, och går igenom dina inställningar. Under Privacy & Security kan man t ex bocka i att webbhistoria ska tömmas varje gång man lämnar Firefox. "Clear history when Firefox closes", står det vid den rutan i min engelska version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

mbgtmari !

 

Trots din oförstående inledning av ditt svar (Tack förresten !) så har du en hel del vettigt att framföra.

Får väl erkänna att jag inte har varit så observant på detta med att Firefox sparar historik och lagrar cache-minne. Självklart belastar ett par, tre, hundra MB cache minnet och trögar ned både hastighet och effektivitet, såväl vid start som vid skifte webbsida.

 

Eftersom man sällan - kanske aldrig - har någon större nytta av historiken, kan man väl avvara den för smidighetens skull i hanteringen. Jag går ju mest via listade bokmärken när jag flyttar mellan webbsidorna...

 

Jag har också 60.02 (64 bit)

 

Tack och trevlig helg !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta också och gå igenom vad du har för tillägg och insticksmoduler installerade och avinstallera dem du inte behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Tack Cecilia !

 

Ska kolla detta med att gå igenom tillägg och insticksmoduler. En del har väl aktiverats och installerats automatiskt, kan jag tro, vare sig man behöver dem eller inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...