Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på sidor med fria bilder


Skorpion76
 Share

Rekommendera Poster

Skorpion76
Postad (redigerade)

Eftersom det är olagligt att använda bilder som är skyddade av upphovsrättslagen kommer här några tips på var man kan söka efter bilder som går att använda överallt! 
https://commons.wikimedia.org/wiki/Huvudsida
https://pixabay.com/en/
https://search.creativecommons.org/
https://www.maxpixel.net/

Redigerad av Skorpion76
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte olagligt att använda bilder, som är skyddade av upphovsrättslagen, men det fodras tillstånd av ägaren. I princip är alla bilder skyddade av lagen. Bilderna på de sajter du länkar till är licensierade med en licens, som tillåter alla att fritt använda bilderna åtminstone för icke kommersiella ändamål.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du juridiskt kan bli anmäld, och fälld för att ha använt en bild/foto utan tillstånd från bildägaren, normalt fotografen, så är det juridiskt olagligt att använda en bild du inte fått tillstånd för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-06 på 16:14, skrev Laso:

Eftersom du juridiskt kan bli anmäld, och fälld för att ha använt en bild/foto utan tillstånd från bildägaren, normalt fotografen, så är det juridiskt olagligt att använda en bild du inte fått tillstånd för.

Ja precis och jag vet inte hur stor risken är att just sådana här forum kollas upp, men däremot när man jobbar med quiz och sådant i tidningar är det förstås en helt annan sak. Till exempel skulle jag göra en ordfläta till tidningen som vi arbetar med på Daglig Verksamhet i en grisuppförande som heter Mediagruppen och där ringde jag runt och frågade om jag kunde använda olika bilder på två världsmästare på skidor. Eftersom jag förklarade att bilderna skulle användas i vår tidning har det gått väldigt bra, men jag är tveksam till om det skulle fungera lika bra att använda de bilderna här i det här forumet.    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
På 2018-06-06 på 14:07, skrev fagerja:

Det är inte olagligt att använda bilder, som är skyddade av upphovsrättslagen, men det fodras tillstånd av ägaren. I princip är alla bilder skyddade av lagen. Bilderna på de sajter du länkar till är licensierade med en licens, som tillåter alla att fritt använda bilderna åtminstone för icke kommersiella ändamål.

Ja just precis, men det kan ändå vara bra att veta hur det ligger till. I två fall har jag ringt och mejlat Svenska Skidförbundet för att få tag på bilder på världsmästare på skidor och när jag har fått prata med rätt person och förklarat mitt ärende har det gått riktigt bra.  

Redigerad av Skorpion76
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som vill kan enkelt spåra sina bilder numer med Google bildsök. Man ska aldrig använda bilder i tron att de hittar  nog inte bilden på ett mindre forum, på en blogg osv.

Redigerad av Novisan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Novisan:

Den som vill kan enkelt spåra sina bilder numer med Google bildsök. Man ska aldrig använda bilder i tron att de hittar  nog inte bilden på ett mindre forum, på en blogg osv.

Det är möjligt, men det är svårare att fråga om tillstånd för att använda en bild på ett sådant här forum än till exempel en tidning som jag använde mina bilder till. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tack för delning, har länge letat efter några sajter som kan erbjuda gratis bilder och den enda jag hittat tidigare var pixabay. Dem har inte allt och det verkar som att dem har den för att locka in en att köpa ett abbonemang från shutterstock. Smutsigt värre :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Linusett:

Tack för delning, har länge letat efter några sajter som kan erbjuda gratis bilder och den enda jag hittat tidigare var pixabay. Dem har inte allt och det verkar som att dem har den för att locka in en att köpa ett abbonemang från shutterstock. Smutsigt värre :P

 

Pixabay har inte allt, men om man söker på CC Image Search på Google kan man hitta ganska mycket. Där man man få tips om andra gratissidor som också finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
  • 3 months later...

Använt mig länge av Pixabay och funkat prima. Viktigt att man donerar en slant lite då och då, för att visa sin uppskattning och som en morot till att fotograferna ska lägga upp mer bra material.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Finns hur många gratis bildbanker som helst som håller bra kvalitét. Här är några av mina favoriter https://www.starta-blogg.se/bildbanker-gratis-bilder/ 

 

Unsplash använder jag mest för bilder. Pixabay för illustrationer. 

 

Jag vill också varna för att använda Google Image search  (CC Image Search), då den ofta stämmer ganska dåligt. Har ofta fått upp bilder som Google påstår jag kan använda fritt, men när jag kollat upp bilden har den inte alls varit fri att använda (ofta fri att använda, men krävs att man länkar till ursprungsfotografen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...