Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk-säker borttagning mm


Mållgan

Rekommendera Poster

Jag har plockat ut den andra interna hårddisken (D) ur min Acer laptop och monterat in den i ett kabinett som jag nu USB3-ansluter till min nya Lenovolaptop, där disken nu blir en extern hårddisk (D). 

Frågor:

1. Är det lämpligt att använda "säker borttagning" inför varje avstängning av Lenovon?

2. Jag ser att, även om jag använder "säker borttagning" inför avstängning, så lyser en liten lampa på hårddiskkabinettet efter avstängning, dvs det går in elström i disken (eller åtminstone i kabinettet). Är det därför lämpligt att rycka ut USB-kabeln från kabinettet  efter avstängningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt när ett program i Windows skriver till en hårddisk, USB-minne eller annat lagringsmedia så skriver programmet egentligen till en så kallad cache, ett temporärt utrymme i RAM-minnet och först när det finns ledig processortid, lagringsmediet används inte till annat osv kommer Windows att i  bakgrunden skriva informationen i cachen till själva lagringsmediet.

 

När man väljer Säker borttagning så kommer det att tvinga Windows att skriva ut informationen som finns i cachen omedelbart.

 

1. När man stänger av Windows kommer cachen också att skrivas ut.

 

2. Att man väljer Säker borttagning är inget som elektroniken i kabinettet vet om utan för den är skrivningen av cachen som vilken skrivning som helst.

Det sparar väl lite ström eller batteri i den bärbara datorn om man ser till att kabinettet är utan ström när det inte används.

 

Av säkerhetsskäl är det bra att ha lagringsmediet anslutet bara när det används. Detta för att om man råkar få in ett skadligt program i datorn så har det då inte åtkomst till lagringsmediet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Det blir att koppla bort disken innan datorn avstängs och koppla tillbaka disken när den ska användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om detta alternativ är satt i:

Start > skriv bara rakt av enhets > i listan som kommer upp 'Klicka' Enhetshanteraren > välj diskenheter > högerklicka på vald disk och Egenskaper > Principer => Om alternativet 'snabb borttagning' är vald kan du utan problem koppla från förutsatt att du inte håller på med aktiv skrivning till denna.

Det är just därför detta val finns och har funnit sedan åtminstone Windows 7.

 

Självklart skall man aldrig koppla ur en enhet som det skrivs data till samtidigt.

 

258065549_Inakvieraskrivcachepdisk.PNG.31c9b4fa3bce4eb658d59512229ee783.PNG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...