Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vågar jag låta bli att installera uppdatering 1803. Ny disk uppkommit.


mariannes

Rekommendera Poster

Försökt installera 1803 men blev misslyckat. Har sett alla problem som uppstår.

Vågar jag vänta med att ta den tills eventuell fix på problemen kommer?

Har nu fixat en genomgång av drivrutiner med programmet Driver Booster samt ordnat mer utrymme på disk C. Har ca 34 Gb ledigt. Eller vågar man ta ner uppdateringen?

Konstigt också att nu finns både disk F och disk G(har aldrig tidigare haft den). Det är ju när jag för över till mitt usb minne som jag alltid använt F. Nu finns dessa två med olika mängder fritt utrymme. Hur ska jag veta hur mycket utrymme som i verkligheten finns på USB minnet?

Är inte så van med partitioner osv. Är inte tekniskt så väldigt kunnig.

Har nu version 1709.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Det är klart att du kan vänta med att installera 1803. Det är det många som gör. Men program som Driver Booster kan man inte lita på. Det har Cecilia sagt och det Cecilia säger kan man lita på https://eforum.idg.se/topic/349964-drivrutin-för-bildskärm/

 

 

Tack! Nu får jag påminnelse stup i kvarten om att uppdatera. Har varit och ändrat i Windows Update på inställningar. Är osäker på om jag gjort rätt. Har satt knappen på "AV" för att de skrev om att de uppdaterar automatiskt utanför kontorstimmar till 17.00. Och "PÅ" för att "få ytterligare påminnelser"

Om det kommer fixar till 1803 hur gör jag då i fortsättningen? Jag tyckte jag såg någon som nämnde att det ska komma en fix 8 juni? Måste jag då installera 1803 först och sedan fixen eller hur blir det?

Och vad ska det stå i inställningarna så att det inte börjar köra på automatiskt? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du skall ändra i Windows update >  Avancerade alternativ > 'En funktionsuppdatering innehåller nya funktioner och förbättringar. Den kan skjutas upp i följande antal dagar: välj minst 60.

Alla vanliga säkerhetsuppdateringar kommer däremot att ske som vanligt via Windows update.

Då kommer inte Windows att uppgraderas till nyare version., däremot uppdateras.

 

Citat

Konstigt också att nu finns både disk F och disk G(har aldrig tidigare haft den). Det är ju när jag för över till mitt usb minne som jag alltid använt F. Nu finns dessa två med olika mängder fritt utrymme. Hur ska jag veta hur mycket utrymme som i verkligheten finns på USB minnet?

 

Konstigt.

 

Kan du ta ett skärmklipp av hur det ser ut i diskhanteraren när dina externa enheter är anslutna och bifoga i ditt nästa svar?

Start skriv bara rakt av skapa > i listan som kommer upp klicka 'Skapa och formatera hårddiskpartitioner'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-10 på 03:27, skrev Flyfisherman:

Du skall ändra i Windows update >  Avancerade alternativ > 'En funktionsuppdatering innehåller nya funktioner och förbättringar. Den kan skjutas upp i följande antal dagar: välj minst 60.

Alla vanliga säkerhetsuppdateringar kommer däremot att ske som vanligt via Windows update.

Då kommer inte Windows att uppgraderas till nyare version., däremot uppdateras.

 

 

Konstigt.

 

Kan du ta ett skärmklipp av hur det ser ut i diskhanteraren när dina externa enheter är anslutna och bifoga i ditt nästa svar?

Start skriv bara rakt av skapa > i listan som kommer upp klicka 'Skapa och formatera hårddiskpartitioner'

Igår gick uppdateringen trots mina inställningar igång automatiskt....sedan kom fram att det misslyckades. Till min förvåning ser jag nu att den håller på att slutföra installation, nu till 97%! Jag kollar först vad som händer innan jag går in och gör något. Tack för råden tills dess! Här en skärmdump från windows update

Skärmklipp 2018-06-11 09.43.08.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev mariannes:

Till min förvåning ser jag nu att den håller på att slutföra installation, nu till 97%!

Det beror nog på att du hade avinstallerat onödiga Driver Booster och Slimdrivers så tillverkarens uppdateringsprogram AMD Catalyst Install Manager fick en chans att ge dig de riktiga uppdateringarna av dina drivrutiner. (Jag håller tummarna för att installationen slutförs till 100%.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Det beror nog på att du hade avinstallerat onödiga Driver Booster och Slimdrivers så tillverkarens uppdateringsprogram AMD Catalyst Install Manager fick en chans att ge dig de riktiga uppdateringarna av dina drivrutiner. (Jag håller tummarna för att installationen slutförs till 100%.)

 

Hej!

Ja det verkar som att det finally lyckades!! Den är klar och jag hoppas att det inte uppstår flera problem. Ska resa bort imorgon så jag hinner tyvärr inte vara  så mycket här men återkommer i helgen som kommer. Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev mariannes:

Igår gick uppdateringen trots mina inställningar igång automatiskt....sedan kom fram att det misslyckades. Till min förvåning ser jag nu att den håller på att slutföra installation, nu till 97%! Jag kollar först vad som händer innan jag går in och gör något. Tack för råden tills dess! Här en skärmdump från windows update

Skärmklipp 2018-06-11 09.43.08.png

Det verkar som att installationen lyckades helt och hållet. Hoppas det inte uppkommer flera problem. Ska åka bort på några dagar så jag hinner inte testa partitionerna, ser om jag hinner senare på dagen då har fullt med att få mig iväg.  Annars återkommer jag under helgen, skall vara hemma igen då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-11 på 09:49, skrev mariannes:

Igår gick uppdateringen trots mina inställningar igång automatiskt....sedan kom fram att det misslyckades. Till min förvåning ser jag nu att den håller på att slutföra installation, nu till 97%! Jag kollar först vad som händer innan jag går in och gör något. Tack för råden tills dess! Här en skärmdump från windows update

Skärmklipp 2018-06-11 09.43.08.png

Såja. Uppdateringen lyckades gå igenom och efter det så visar mina diskar korrekt utrymme utan delade partitioner. Dessutom upptäckte jag att det satt i ett minneskort i datorn som jag inte upptäckt. Det var ju den då som fanns där som disk F. Så det kan bli, en gäst hos mig som lånat datorn tror jag.

Det verkar ju nästan som att föregående version av Windows 10 strulade till mycket. 1709 hette den visst. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-10 på 03:27, skrev Flyfisherman:

Du skall ändra i Windows update >  Avancerade alternativ > 'En funktionsuppdatering innehåller nya funktioner och förbättringar. Den kan skjutas upp i följande antal dagar: välj minst 60.

Alla vanliga säkerhetsuppdateringar kommer däremot att ske som vanligt via Windows update.

Då kommer inte Windows att uppgraderas till nyare version., däremot uppdateras.

 

 

Konstigt.

 

Kan du ta ett skärmklipp av hur det ser ut i diskhanteraren när dina externa enheter är anslutna och bifoga i ditt nästa svar?

Start skriv bara rakt av skapa > i listan som kommer upp klicka 'Skapa och formatera hårddiskpartitioner'

Jag skrev nedan också att diskarna visas korrekt nu efter uppdateringen. Jag är ändå nyfiken på vad jag kunde ha fixat i "skapa och formatera hårddiskpartitioner". Papperskorgen visar fortfarande tillgängligt utrymme på alla diskar men inte hur mycket som finns i papperskorgen. Kan man ändra på det? Som det är nu ser jag inte hur mycket (i mb/gb) som ligger i mappen.

I windows update uppdateringshistoriken står nu att jag har alla tillgängliga uppdateringar.

Och tusen tack för hjälpen! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-11 på 10:31, skrev mbgtmari:

Det beror nog på att du hade avinstallerat onödiga Driver Booster och Slimdrivers så tillverkarens uppdateringsprogram AMD Catalyst Install Manager fick en chans att ge dig de riktiga uppdateringarna av dina drivrutiner. (Jag håller tummarna för att installationen slutförs till 100%.)

 

Den lyckades verkligen! Och allt tycks fungera bra hittills. Jag hade också fixat mer utrymme, tömt på bilder och videor. Det tror jag kan ha påverkat också. Tror också att jag först inte hade laddat ner Driver Booster etc, alltså vid de första misslyckade försöken.

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kul att det lyckades.

Ett allmänt tips när det gäller Uppgradering av windows till en nyare version,: är att ha alla externa enheter urkopplade tex. skrivare, USB-diskar, USB-minnen etc. allt utom tangentbord, mus och bildskärm.

Först när installationen av den nya Windows versionen är slutförd och man kör manuellt Windows update, så stänger man av datorn, kopplar in alla ev. externa enheter och startar upp.

Därefter kör man Windows update igen och startar om datorn,

 

Problemet med detta är att när man har i inställningarna att det skall ske automatiskt uppdatering (uppgradering) av Windows, så sker detta utan att man har så bra koll.

 

Men, det märken man av då man skall välja att avluta Windows, för då kommer det alltid att finnas en extra text som talar om att Windows kommer att uppdateras nästa gång datorn startat om och då skall man bara stänga av den på vanligt sätt och sedan koppla ur enligt ovan.

Nästa gång datorn startas  så sker´alla installationer av Windows systemfiler och annat, liksom en nyinstallation och först efter detta startar man om datorn.

 

När det det gäller om man får upp en ruta med information att Windows måste starts om för att Windows uppdatering skall kunna slutföras, så väljer man inte detta utan stänger av datorn på vanligt sätt och kopplar från alla externa enheter som beskrivs ovan.

 

För vanliga Windows säkerhets och problemuppdateringar, som inte innehåller ny funktionalitet kan man bara rakt av starta om datorn.

 

Jag vet, det låter lite krångligt, men för att få så lite bekymmer som möjligt, gör så.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...