Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dubbla nätverk?


Laso

Rekommendera Poster

Då var det min tur.

 

Råkat ut för att få "dubbla nätverk" för en dator i det interna nätverket.

 

Det handlar en trådbundet fast dator som fått "eget nätverk", och hamnat utanför vårt vanliga interna nätverk.

Ser okej ut gällande ipconfig, har en virtualbox-adapter som är aktiv, kan den möjligen spöka?

Allt fungerar, men kommer inte åt vissa enheter, och inte de andra datorerna.

 

Bifogar några bilder. tycker jag försökt med det mesta, men nu kommer jag inte längre.

 

Första bilden visar när man öppnar nätverks .och internetinställningar.

 

sshot-81.png.8985d633e63d6daed9104bee796febdd.png

 

 

 

 

 

 

Andra bilden visar när man öppnar Nätverk internetåtkomst nere i aktivitetsfältet.

 

sshot-82.png.8234d1c718dcf89ab94aa1f1461f5dc1.png

 

 

 

 

 

 

 

 

sshot-83.png.2d72b802a74477581d542300a298d1a2.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vad har jag missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Laso:

Första bilden visar när man öppnar nätverks .och internetinställningar.

Ser exakt likadant ut som i min dator. Routernamn brukar bara stå när man har en trådlös anslutning.

 

En del av dina frågor förekommer i denna aktuella tråd:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller kanske inte helt med dig om att routernamn bara brukar stå vid trådlös användning, står normalt alltid routernamn i datorerna här, både med tråd och utan. Märkte felet genom att det stod olika routernamn för datorerna, och att jag inte kom åt vissa enheter via den felande dator.

Kan tillägga att jag kan inte se någon annan dator, utan bara egna enheter.

 

Precis som att första ingående router skulle ha tagit över den felande dator, men det stämmer inte heller.

Jo har gått igenom den tråden också, om jag kan hitta något där som kan lösa mitt problem.

 

Felet är någonstans i själva datorn, för det fungerar och står rätt till i resten av maskinerna och allt är okej i router m.m , har prövat det mesta, men jag får klura vidare.

 

I värsta fall får jag testa med annat nätverkskort och se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Laso:

Precis som att första ingående router

Har du flera routrar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit lite mycket sista tiden, har varit lite otydlig.

 

Jag har två routrar, den första är ingående, som är bryggad till modem, som sedan går via kabel till den andra som används.

Den snabba tanken var att den "ensamma" dator på något sätt blivit kopplad mot den första, men eftersom den är bryggad är ju det omöjligt.

Så felet är fortfarande i själva datorn, får grunna vidare...tack för dina försök ändå :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju inte den första i Eforum som skriver om det nu efter version 1803 utan tredje, tror jag, och jag har för mig att den första blev hjälpt av att ha samma användarnamn (med lösenord) i alla datorer. Men om det är ett rätt vanligt problem här så borde det finnas trådar i engelska forum om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör fortfarande 17134 i nätverket, så det stämmer inte tyvärr.

 

Kanske ska köra in 1803 manuellt och se om det kan göra något vettigt?

Troll på gång, precis nu så kommer 1803 smygande i update...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall VirtualBox vara på 192.168.56.0 nätet? Är IP-numren statiska eller med DHCP? Vad är värdet på METRICS för VirtualBox  och Ethernet?

 Om VirtualBox har lägre METRICS så kommer den att användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också varit inne på om denna kan störa något, funderar på att avaktivera den så får man se om det kan göra något.

Ärligt talat, vet inte om den ska ligga på 56-nätet, har inte tänkt på det, var ett tag sedan som jag körde Virtualbox, så jag vet inte om den har någon kontakt med nätverket. Kanske ska dra igång en och kolla om nätverket fungerar där som det ska...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det några år sen jag hade igång Virtualbox men jag har för mig att de använde 56 i tredje siffergruppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu efter mycket kollade fram och tillbaka, loggar m.m, så har jag hittat felet, ett behörighetsproblem, som samspelade mellan nasen och backupprogrammet gjorde så att vissa enheter inte visades, blev blockerade, så det såg ut som datorn hade hamnat i ett eget nätverk, och ingenting utanför datorn visades.

 

Så nu lägger jag detta åt sidan, tack @Cecilia och @fagerja för edra försök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...