Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobbad på ett socialt nätverk


Skorpion76

Rekommendera Poster

Skorpion76

Känner du till nätverket iFokus? Brukar du hänga där eller har du kanske gjort det? Hur upplevde du din vistelse där? Jag har hängt där, men har i stort sett slutat med det på grund av att andra människor som hängde där hackade rejält på mig. IFokus går hela tiden ut med att de är motståndare till mobbning, men det tror jag vad jag vill på. Det är egentligen bara skitsnack med tanke på vad jag blev utsatt för. På det nätverket följer de lagen och det betyder att det inte är tillåtet att använda bilder som är skyddade av lagen om upphovsrätt. 

 

De som var värst med att hacka på mig fick till slut till svar att de borde tänka sig för vad de skrev och andra användare började undra om de verkligen hade behov av att hänga ut mig på det sättet som de gjorde. ill en början lyssnade jag inte på deras riktigt jobbiga kommentarer eftersom jag har lärt mig att man inte ska göra det. Om man lyssnar och visar att man tar åt sig av vad mobbarna säger tycker de bara att det är ännu roligare att fortsätta och därför struntade jag i vad de skrev och hoppades att de skulle tröttna, men istället fortsatte de bara hacka på mig. 

 

Nog för att lagen om upphovsrätt är viktig att följa, men det är minst lika viktigt att man tänker sig för hur man beter sig emot dem som inte vet vilka bilder de får eller inte får använda. Jag visste inte var jag kunde hitta bilder som var otillåtna att använda och et fick flera användare att gå samman och verkligen frysa ut mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev Skorpion76:

På det nätverket följer de lagen och det betyder att det inte är tillåtet att använda bilder som är skyddade av lagen om upphovsrätt.

Det gör nog alla webbplatser som håller till i Sverige eftersom ägarna till dem inte vill bli stämda. Jag hoppas att du inte laddar upp bilder här som du inte har rätt att ladda upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skorpion76
6 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det gör nog alla webbplatser som håller till i Sverige eftersom ägarna till dem inte vill bli stämda. Jag hoppas att du inte laddar upp bilder här som du inte har rätt att ladda upp.

Nej, det ska jag så klart inte göra, men min poäng med inlägget var att personer på det nätverket gick ihop flera stycken och hackade verkligen på mig och det fick mig att känna mig fruktansvärt kränkt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på din bild länge men eftersom du nu tar upp detta med upphovsrätt så kommenterar jag.

Avataren du har nu är väl utklippt ur ett foto på Pet Shop Boys. Ta nu inte mitt inlägg som mobbning  men har du tillåtelse att använda den bilden och dessutom förändrat den. Jag vill bara hjälpa dig så du inte råkar illa ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skorpion76
28 minuter sedan, skrev Novisan:

Jag har funderat på din bild länge men eftersom du nu tar upp detta med upphovsrätt så kommenterar jag.

Avataren du har nu är väl utklippt ur ett foto på Pet Shop Boys. Ta nu inte mitt inlägg som mobbning  men har du tillåtelse att använda den bilden och dessutom förändrat den. Jag vill bara hjälpa dig så du inte råkar illa ut.

Jo, det var en urklippt bild och nu har jag bytt den, men på nätverket som jag hänvisar till fick man inte ens ha en bild på sig själv som jag har nu därför att man inte hade frågat personen som tog bilden. På så sätt menar jag att man har drivit det till absurdum och de blev aldrig nöjda med vilken bild jag än använde. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ha en bild på dig själv men det är kanske inte alltid är så bra att andra i Oskarshamn kan känna igen dig och vet vad du skriver här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lagras ju alltmer info i digitala bilder. T ex när den är tagen och av vem, om man skrivit int in detta i fotoprogrammet. Det är nog bara så att iFocus vill ha att det i bildinfon framgår vem som tagit/äger bilden. De kan ju inte se att du är du bara utifrån bilden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skorpion76
21 minuter sedan, skrev Cecilia:

Du får ha en bild på dig själv men det är kanske inte alltid är så bra att andra i Oskarshamn kan känna igen dig och vet vad du skriver här.

En bild på mig är i alla fall bättre än en urklippt bild på Pet Shop Boys!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skorpion76
På 2018-06-04 på 20:00, skrev Cecilia:

Absolut, men du kan ju själv fota en utsikt eller en blomma :)

Det skulle jag kunna, men nu ska jag ha den h'r bilden ett tag i alla fall. Något som jag också fick mycket kommentarer om var att jag bytte avatar så ofta, men det var inte så konstigt att det blev snabba byten när ingen tycktes bli nöjd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
På 2018-09-04 på 22:00, skrev Linusett:

Gillar iFokus, men här på Eforum verkar folk mkt snällare :)

Tack! Det har jag också upptäckt! På iFokus är tonen betydligt råare än här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Det finns nog inte så många svensk- och engelskspråkiga forum som jag inte är medlem på och självklart är jag även medlem på Ifokus. Jag vet inte om tonen så mycket vassare på Ifokus jämfört med andra "vanliga" forum. Skulle nog säga att den är bra mycket softare på Ifokus men då jämför jag med Flashback som är mitt favoritforum då det är relativt fritt att säga vad man tycker och tänker utan att någon moderator lägger sin näsa i blöt.  ?

 

Vad beträffar bilder och naturligtvis allt annat som är upphovsrättsskyddat typ musik, video/film, böcker, tidningar, spel mm mm mm så är det ju ett litet knepigt läge. Oavsett om man länkar in materialet ex en bild på ett forum. Har man inte tagit bilden själv så är det ju någon annan som knäppt bilden och som följaktligen äger upphovsrätten till bilden. Rent juridiskt får naturligtvis inte jag bara "låna" bilden och lägga ut som jag vill på olika forum eller på min egna hemsida.

 

På denna sida diskuteras eller snarare fastställs vad som gäller vad beträffar upphovsrätt av bilder och hur och vem som får använda bilden:

https://www.fotosidan.se/cldoc/lag-och-ratt/vad-far-man-fotografera.htm

 

Jag fotar och videofilmar själv mycket och självklart är det jag som "äger" bilderna och filmerna MEN jag låter alla få använda mina bilder och filmer fritt. Jag har å andra sidan inte foto och videofilmning som en inkomstkälla utan enbart som en hobby.

Men jag är nog av delad uppfattning när det gäller upphovsrätt eftersom jag tycker att fildelning och sajter som The Pirate Bay borde legaliseras OMGÅENDE.

 

Men vad beträffar att använda upphovsrättsskyddade bilder på nätet så är det bevisligen inget som varken Tradera eller Blocket bryr sig nämnvärt mycket över då det finns 10.000-tals bilder som är direkt plockade från nätet.

 

När det gäller avatarer så är det mer vanligt än ovanligt att användare plockar någon rolig bild på nätet och använder som avatar. Dock är min egna avatar både här på detta forum och på Flashback faktiskt fotade av mig.  ?

 

Här är ett bildexempel när jag publicerar bilder på forum vars bilder jag själv fotat.

tusse_missy.jpg

 

Större bild

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev elektronikfreak:

Det finns nog inte så många svensk- och engelskspråkiga forum som jag inte är medlem på och självklart är jag även medlem på Ifokus. Jag vet inte om tonen så mycket vassare på Ifokus jämfört med andra "vanliga" forum. Skulle nog säga att den är bra mycket softare på Ifokus men då jämför jag med Flashback som är mitt favoritforum då det är relativt fritt att säga vad man tycker och tänker utan att någon moderator lägger sin näsa i blöt.  ?

Flashback är ett bra forum på så sätt att det handlar om allt möjligt. Det tråkiga är bara att folket som hänge och hålle till där till stor del är rssister och fascister. Annars hade jag hängt där mycket mer och den annan jobbig sak med forumet är att man kan åka på en varning för att man postar sin tråd på fel ställe. Dels för at den hamnar i fel felformulerad eller för att man startar en tråd om ett ämne spm redan diskuteras.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-04 på 18:59, skrev Oj!:

Det lagra ju alltmer info i digitala bilder. T ex när den är tagen och av vem, om man stllt in detta i fotoprogrammet. Det är nog bara så att iFocus vill ha att det i bildinfon framgår vem som tait/äger bilden. De kan ju inte se att du är du bara utifrån bilden.

 

Nä, kanske inte det, men det blir ändå så väldigt jobbigt när folk snackar så mycket skit! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak
3 timmar sedan, skrev Skorpion76:

Flashback är ett bra forum på så sätt att det handlar om allt möjligt. Det tråkiga är bara att folket som hänge och hålle till där till stor del är rssister och fascister. Annars hade jag hängt där mycket mer och den annan jobbig sak med forumet är att man kan åka på en varning för att man postar sin tråd på fel ställe. Dels för at den hamnar i fel felformulerad eller för att man startar en tråd om ett ämne spm redan diskuteras.  

Vill du inte diskutera rasism och fascism så ska du naturligtvis inte deltaga i sådana trådar och sådana diskussioner.

 

Du får inga varningar om du inte gör uppenbara felplaceringar av inlägg typ placerar en tråd om mat under bilar eller mode/kläder under datorer osv.
Det finns ju en alldeles ypperlig sökfunktion där du kan söka på det aktuella ämnet och det är ingen moderator som ger dig en varning om du startar en ny tråd i ett ämne som inte har diskuterats på flera månader. Men å andra sidan finns det just NU en tråd som just behandlar det ämne du vill posta en ny tråd i så är det självfallet bättre att du postar i den redan befintliga tråden. Mest för att det inte ska bli massa dubbelpostningar i exakt samma ämne.

 

Dessa regler gäller väl för övrigt alla forum... svenska som utländska. Dubbelpostningar är naturligtvis inget som moderatorer uppskattar.

 

Något jag själv reagerar på som många moderatorer tyvärr blundar för är mångas halvtaskiga stavning. Det tycker jag personligen är klart störande. Alla har väl någon form av ordbehandlingsprogram installerat i sina maskiner så det borde ju inte vara så svårt att få till det, även om man är dyslektiker.

 

Jag har själv varit medlem på FB i ganska exakt 10 år och har drygt 4.500 inlägg och jag har hitintills aldrig fått någon varning.  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev elektronikfreak:

Citat

Dessa regler gäller väl för övrigt alla forum... svenska som utländska. Dubbelpostningar är naturligtvis inget som moderatorer uppskattar.

Just på grund av problemet med dubblepostningar hakade jag härpå i en redan befintlig tråd istället för att starta en egen och det var några stycken som inte gillade det. Tråden handlade om startsidan Tjohoo och TS frågade vad de egentligen sysslade med. Nu minns jag inte riktigt vad tråden handlade om, men jag skrev ett inlägg att jag gärna skulle vilja ha en mejladress med domännamnet tjohoo.se. Det betyder alltså att jag skulle vilja ha en mejladress som ser ut så här
username@tjohoo.se
 Då har du haft en j-vla tur!  (Oops, ursäkta svordomen!)

13 timmar sedan, skrev elektronikfreak:

Jag har själv varit medlem på FB i ganska exakt 10 år och har drygt 4.500 inlägg och jag har hitintills aldrig fått någon varning.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-07 på 16:42, skrev Cecilia:

Inlägg om mejladresser är flyttade till Skorpion76:s tråd om det: https://eforum.idg.se/topic/354573-saknar-det-stora-urvalet-av-olika-fantasifulla-emailadresser-med-fantasifulla-domäner/

 

Vänligen håll er till trådens ämne.

Cecilia

Moderator

Jag ber om ursäkt ifall diskussionen skenade iväg, men det är i alla fall tur att man kan få hjälp här med att flytta inlägg som handlar om andra saker än trådens grundämne. Samma fina hjälp är inte lika lätt att få på Flashback.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...