Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med DVD-spelaren


Graylingman

Rekommendera Poster

Graylingman

Hej! Jag behöver hjälp med felsökning/problemlösning för en icke fungerande DVD-spelare i min stationära dator. Inget händer varken när jag försöker spela mucik-CD eller film-DVD. Vet inte ens var jag ska börja felsökningen. Drivrutinerna är de senaste, så det är i alla fall inte felet.

Enligt Device manager funkar enheten properly, men i detta fall har device manager fel.

 

Hjälp!

 

Capture1.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer mer specifikt när du försöker använda enheten? Tolkar ditt inlägg som att enheten är "död" och det kan finnas många anledningar till det. Den kan helt enkelt vara trasig men detta behöver inte operativsystemet eller programen ta hänsyn till utan nöjer sig med att enheten finns, har rätt drivrutin och är rätt inkopplad. 

 

(Jag är ingen expert men om du lämnar mer info så kanske någon annan kan hjälpa dig bättre). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Graylingman

Precis så var det. Enheten var helt död. Men nu... funkar den plötsligt :) datorer är så jävla outgrundliga! 

Tack i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Graylingman

Lyfter min egen tråd igen eftersom problemen återkommit i något modifierad form.

Spelaren funkar nu för musik-CD men inte för DVD-filmer. 

Någon som har tips om vad jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Hur än det är, så dom mest knepiga fenomen kan uppstå vid tex. dålig/felande SATA kontakt antingen i Sata-kabeln i sig (prova att byta ut/skifta denna) eller i någon av kontaktblocken på antingen moderkortssidan eller i själva SATA-kontakten på DVD- spelaren.

 

Det har jag varit med om förr med liknande problem, dock har det ibland varit så att DVD-enheten spontant slutar att ens synas i utforskaren, fast sekunden senare finns den där.

 

Jag skulle börja med att koppla om dess SATA kontakt till moderkortet, för jag antar att du har minst en extra SATA-port ledig där (ifall du inte har fullt med hårddiskar som upptar alla dessa)?

 

Och kontrollera noga att strömförsörjnings-kontakten från spänningsaggregatet verkligen sitter istoppad i botten så att säga.

Rucka lite på dessa kontakter.

 

I annat fall om du testat allt detta, så kan det faktiskt vara så att DVD-enheten börjar på att ge upp.

En ny kostar inte många pengar:, åtminstone inte för ett drygt år sedan. hur det är i dag kan jag inte säga.

Det är väl en 5 1/4" storlek på denna kan jag tänka.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Graylingman:

Lyfter min egen tråd igen eftersom problemen återkommit i något modifierad form.

Spelaren funkar nu för musik-CD men inte för DVD-filmer. 

Någon som har tips om vad jag kan göra?

Kan du i Utforskaren öppna enheten när det är en DVD-film i den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Graylingman

Om jag har en musik-CD i spelaren är det det inga problem att öppna enheten i utforskaren. Med en DVD-film i enheten hittas enheten bara ibland, och om den hittas kan jag inte öppna den, utan när jag försöker åker släden ut och jag uppmanas sätta i en skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Låter som DVD-spelaren gett upp?

Men, vilket operativsystem kör du med?

Windows version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En vanlig DVD spelare har en laser-diod för CD och en laser-diod för DVD och om den senare gett upp, så förklarar det fenomenet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Graylingman

Åfan.. det hade jag ingen aning om. Får väl köpa en ny och byta helt enkelt. För övrigt har jag inte orkat/haft tid att öppna burken och kolla det där med kablarna du föreslog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ett exempel

Se sidan 3 , kontaktpinnarna för  LD(DVD) och LD(CD)

Så ser du att det är två lasrar i en Dvd-spelare. LD=Laser Diod

CT901A.pdf

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Graylingman

Jaså, det kan man se i det schemat? :D Totalt obegripligt för mig, men tack för att du försöker. Det får bli Netonnet någon av de närmaste dagarna. 149 spänn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Graylingman

Äntligen fick jag tummen ur! Netonnet hade en spelare för 149 spänn. Nu är den monterad och jag kan se på film igen :)

Tack! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...