Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Power saving mode


Kalle kula

Rekommendera Poster

Kalle kula

Andra ideer då mina är uttömda.

 

Enbart då jag kör en video på Youtube så går datorn i Power saving mode och skärmen blir svart.

Jag har provat alla inställningar som finns att tillgå enligt MS och även tagit ut alla minneskort och rengjort med radergummi och tagit ut och satt tillbaka batteriet.

 

Lika förbenat går datorn i Power saving mod efter en stund jag kör video på Youtube.

 

I annat fall no problem.

 

Om någon har en ide vad mer jag kunde göra som ev löser problemet vore jag evigt tacksam.

 

Kan ju undvika kika på Youtube men det är ett problem som stör mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

1. Vad har du för dator: fabrikat och modellbeteckning?

2. Processor: fabrikat och modellbeteckning?

3. Primärminne (ram) i GB?
4. Grafikkort: fabrikat och modellbeteckning eller om grafiken är inbyggd i processorn?
5. Hur är bildskärmen ansluten: via separat grafikkort eller direkt på en av grafikkontakterna till moderkortet?

Är du osäker så ladda hem och kör gratis Speccy så talar det om nästan allting.

Obs! Kom ihåg att bocka ur ev. 3:e partsprogram under installationen:  https://www.ccleaner.com/speccy

 

6. Vad har du för operativsystem: Windows version?

 

Eftersom att titta på en högupplöst film på Youtube påverkar främst processorn (ja givetvis grafiken också) , så är det i regel denna som får arbeta mer och blir den överhettad pga. damm i luftkanaler och kylflänsar så kan det ställa till med bekymmer och via en inbyggd skyddsfunktion så stänger denna ned.

 

Mvh

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle kula

W 10 64-bit

 

CPU Intel i3 530@ 2,93 GHz 32 gr C

RAM 6.00 GB Dual-Channel DDR 3 664 MHz (9-9-9-24)

Moderkort Acer H57 M01 (CPU 1) 40 Gr C

Grafikkort. W2442 (1920X1080@ 59Hz 1024 NVIDIA Geforce GT 320 (Sapphire/PC Partner) 65 Gr C

Starage 931 GB Western Digital WDC WD 10 EADS-00M2 B0(SATA) 38 Gr C

 

Separat Grafikkort vi DVI kabel

 

PS På/avknappen på skärmen lyser inte (vilket den normalt gör) när skärmen är påslagen,men så fort Power saving slår till så tänder lampan på/av kontakten på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med energisparningslägena, efter hur långt tid ska skärmen stängas av vid inaktivitet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle kula

Dom har jag ställt in  på Aldrig.

Jag har dammsugit bort damm i datorn men kanske behövs mera noggrant om den blir för varm,men fläktarna funkar OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Geforce GT 320 (Sapphire/PC Partner) 65 Gr C

Det där kan vara lite väl varmt.

Om du inte kollade på temperaturerna i samband med att du hade tittat på YouTube så gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Geforce GT 320 (Sapphire/PC Partner) 65 Gr C

Det där kan vara lite väl varmt.

Om du inte kollade på temperaturerna i samband med att du hade tittat på YouTube så gör det.

Max temp på detta kort är 105 C

https://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gt-320-oem/specifications

 

Grafikkort är i regel byggda på ett annat sätt och dess GPU klarar av betydligt högre temperaturer, men det varierar från grafikkortsarkitektur, modell och tillverkare.

65 C är inga problem med detta.

 

Mvh

[Edit] För CPU Intel i3 530 bör tempen aldrig överstiga 72 grader C och närmar man sig 100 C börjar CPU på att "throttla" vilket betyder att den automatiskt klockar ned sig för att sänka tempen.

Tcase är satt till max temp. 72.6 C https://ark.intel.com/products/46472/Intel-Core-i3-530-Processor-4M-Cache-2_93-GHz

Och för att få bra livslängd bör aldrig denna temperatur överstigas i långa sekvenser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

65 C är inga problem med detta.

Men är det normalt i vila, dvs om datorn inte jobbar?

Vi vet ju inte förhållandet när de där temperaturerna mättes. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

I vila är det absolut inte ok. Jag missade tyvärr det. :blush:

Det betyder ju att datorn vid belastning kommer upp i ännu högre temperaturer.

 

Ta och hämta gratis HWmonitor https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Obs! se till att bocka ur ev. 3:e parts program under installationen.

 

Sedan kör du HWmonitor programmet i bakgrunden och använder datorn så den belastas lite kort.

Läs därefter av temperaturerna och det är tre kolumner:

Value= aktuellt värde just nu.

Min och max talar för sig själv.

 

Och det är max värdena som är intressanta då.

Posta dessa i ditt nästa svar.

Ps. I menyn File > Save monitoring data kan du spara allt till en textfil och bifoga.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle kula

Där har vi något.

Körde Youtube och kollade temp hela tiden och när kortet var uppe på 110 Gr så svartnade skärmen.

 

Fläktarna går ju med får se om fläkten på grafikkortet är full av damm och lort eller defekt på annat vis.

 

Men det får bli senare,för varmt att hålla på meka nu.

 

Du skall ha innerligt tack för du tagit dig tid med mitt problem.

 

Jag återkommer tids nog när jag får lust att kika på det där kortet och delger resultat,men som sagt det får nu bli en senare fråga.

 

Återigen tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle kula

Tack för tipset,har ju bara tagit "det värsta" med vanlig dammsugare och grejen med tryckluft på spreyburk var ny för mig och visar tydligt nyttan med att blåsa bort dammet i stället för att bara sporadiskt suga bort är betydligt effektivare.

 

Så nästa steg blir tryckluft på burk,sedan kör vi youtube så det ryker!

 

Hur skulle man klara små vardagliga problem utan råd från dom som vet,vilket bevisar att den som tror han vet allt just inte vet någonting,men tillsammans vet vi allt och lite till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle kula

Köpte tryckluft på burk,blåste rent alla fläktar från damm och nu blir inte graphitkortet varmare än 70 Gr från att tidigare ha nått 110 Gr

där datorn gick ner i Power saving mode och skärmen blev svart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...