Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur spela in existerande radioprogram?


Jukka1

Rekommendera Poster

Hej! Är det någon som har tips på hur man bäst går tillväga för att spela in ett analogt radioprogram?

Har råkat stöta på någon kanal som inte verkar vara spelbar digitalt någonstans så tänkte försöka spela in den nästa gång jag lyckas ratta in den.

 

Hur gör jag detta på bästa sätt? Tips på utrustning?

 

/Jukka

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en hemmahifi receiver, typ de som var populära på 80-talet, så finns ju ”rec out” till kasettdäck som kan kopplas på audio in på ljudkortet i datorn. Sen använder du t ex programmet audacity att ”banda” med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ljudinspelaren finns det möjlighet att spela in "What-u-hear" och ingen extra utrustning behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2018-06-01 på 20:31, skrev Hankki:

Har du en hemmahifi receiver, typ de som var populära på 80-talet, så finns ju ”rec out” till kasettdäck som kan kopplas på audio in på ljudkortet i datorn. Sen använder du t ex programmet audacity att ”banda” med.

 

Tack, fick be om lite hjälp med lyckades spela in det på detta sätt (~ish~). :)

 

Förresten, om du vet vem det är som har gjort det här får du gärna höra av dig, bland det konstigaste jag hört:

 
/Jukka
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-02 på 08:53, skrev NoWin:

I ljudinspelaren finns det möjlighet att spela in "What-u-hear" och ingen extra utrustning behövs.

 

Ah, menar du att jag ska spela in ljudet som min dator "hör" runtomkring och plocka in ljudet på det sättet? Det vore ju enklare, ska kolla om kvalitén funkar. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-12 på 08:03, skrev NoWin:

Nja, inte riktigt vad datorn "hör" utan snarare det datorn spelar och du hör i datorhögtalarna.

 

Jaha, jag förstår. Problemet är att jag bara lyckats få in programmet analogt på radion, och inte hittat det någonstans digitalt.

 

Om du vet vad detta är för något eller om du känner igen det får du gärna höra av dig, detta lyckades jag spela in med hjälp av Hankki i denna tråd:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...