Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Avicii

Ingen fildelning mellan 2 PC och samma router

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

2 datorer med Windows 10 Pro (1803) kabelkopplade till samma router, men dator 1 ser inte dator 2. Under nätverk finns inte ens dator 1.

Dator 2 ser dator 1 och den utdelade mappen, men har ingen åtkomst.

Internet fungerar i båda datorerna. Alla uppdateringar från Windows Update är installerade.

Jag har inte gjort någon ändring i Windows brandväggarna. Även om jag stänger av brandväggarna så blir det ingen skillnad.

Redigerad av Avicii

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, skrev Datordanne:

Har du dom i samma arbetsgrupp?

Samma arbetsgrupp som heter Workgroup, men det är inget jag valt utan det blir med automatik så vid installation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, skrev Cecilia:

Samma kontonamn och lösenord i båda datorerna?

Kontonamn och lösenord är helt olika.

På dator 1 är jag inloggad med ett Microsoft konto.

På dator 2 är jag inloggad på ett lokalt konto.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar göra det krångligt, i och för sig så brukar man då få upp en förfrågan om konto och lösenord, men jag vet inte hur det blir när ett Microsoft-konto är inblandat eftersom jag inte använder det för inloggning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
52 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det brukar göra det krångligt, i och för sig så brukar man då få upp en förfrågan om konto och lösenord, men jag vet inte hur det blir när ett Microsoft-konto är inblandat eftersom jag inte använder det för inloggning.

Då jag installerade mitt första Windows 10 visste jag inte bättre än att jag valde att logga in med MIcrosoft kontot.

Visst, det går att ändra i efterhand.

Nu har jag lärt mig på min andra Windows 10 installation, att det går att skippa Microsft kontot redan vid installationen och i stället skapa ett lokalt konto.

Märkte då jag i början ominstallerade  Windows 10 på dator 2 med Microsoft kontot att det följde ett antal inställningar och lite annat, bl.a. alla mina Internet favoriter 1000+, med till den nya installationen. Hade gjort en ren installation med formaterad hårddisk, men det hjälpte inte.

Min slutsats är att Microsoft, utan att jag är medveten om det, lagrar info i något "moln".:thumbsdown:

Anslöt en 3:e dator med Windows 8.1 och har ändrat till lokala konton med samma användarnamn, så nu är det samma på alla 3. Och då funkar fildelning mellan alla tre kors och tvärs.

Skulle helst vilja ha olika användarnamn på alla 3.

Redigerad av Avicii

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vad jag har förstått så kan man ha olika användarnamn. "Note: The sharing options you choose will only apply to devices connecting with different accounts. (If you sign-in with the same user account on another computer, you will have access to all files regardless of what you chose to share.)"

Se om du har missat något av de beskrivna stegen här:
https://www.windowscentral.com/how-setup-and-manage-windows-10-homegroup-local-network

Även om detta skrevs 2016 så antar jag att det fortfarande gäller eftersom jag inte har hittat någon nyare beskrivning. Själv delar jag inte filer med någon arbetsgrupp så jag kan inte kontrollera.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, skrev Avicii:

Min slutsats är att Microsoft, utan att jag är medveten om det, lagrar info i något "moln".:thumbsdown:

Använder man Microsoft-konto så sparas mycket i Microsofts moln så att det går att synkronisera mellan olika datorer och Windows-surfplattor etc. Det är som med mobiler, köper man en ny mobil och registrerar den med samma mejladress så finns infon där om t ex vilka appar man har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På ‎2018‎-‎05‎-‎31 på 21:39, skrev mbgtmari:

Se om du har missat något av de beskrivna stegen här:
https://www.windowscentral.com/how-setup-and-manage-windows-10-homegroup-local-network

Även om detta skrevs 2016 så antar jag att det fortfarande gäller eftersom jag inte har hittat någon nyare beskrivning. Själv delar jag inte filer med någon arbetsgrupp så jag kan inte kontrollera.

På ‎2018‎-‎06‎-‎01 på 09:10, skrev Cecilia:

Använder man Microsoft-konto så sparas mycket i Microsofts moln så att det går att synkronisera mellan olika datorer och Windows-surfplattor etc. Det är som med mobiler, köper man en ny mobil och registrerar den med samma mejladress så finns infon där om t ex vilka appar man har.

Där är utgångspunkten Homegroup/Hemgrupp.

Det har har Microsoft tagit bort i 1803, som är den version jag har på mina datorer. Å andra sidan har jag aldrig använt mig av Hemgrupp i någon Windows version så länge jag delat filer mellan datorer.

Med samma kontonamn på alla datorer så fungerar fildelningen som jag vill ha det..

Det är säkert praktiskt för den som vill synka mellan datorer och plattor. Jag har bara datorer där varje dator har sina specifika installationer, så jag har ingen nytta av sådan synk. Vill ha 100% koll på vad som ska finnas på varje, inte att "någon" utan att jag bett om det för över info.

Jag tillhör old school. :)

Nu har jag installerat om alla och har bara lokala konton direkt från nyinstallationerna. Aldrig varit inloggad på Microsoft konton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...