Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boota från USB


Yoga

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har ett problem som jag inte lyckas lösa via googlesökningar etc

 

Kan ej boota från usb. Trots att jag fixat detta i BIOS så verkar det som att funktionen inte existerar när jag väl ska göra det. Se bifogad bild. Efter detta finns enbart min interna hårddisk som val att boota från.

 

Någon som har nån ide tro?

 

(Jag använder win10 och vill boota linux ubuntu från usb)

IMG-20180531-WA0002.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som felar vet jag inte men kan tillföra detta:

 

1. Fungerar USB-minnet på annan dator? Alltså att det går att boota? Mina egna erfarenheter/försök visar att man för olika Linuxdistributioner behöver "bränna" USB't på olika sätt. För Ubuntu gissar jag att det är som för Linux Mint, att man "bara" lägger in ISO,n utan att lägga till någon ytterligare boot, ex. m.h.a. Rufus.

Tillägg: Enkelt och smidigt program för att lägga över ISO till USB - Etcher https://etcher.io

 

2. Jag har en dator där man först måste sätta in ett USB, som är startbart, i USB-porten. Först därefter kan man i BIOS välja in det USB't, som då visas som "hårddisk", som första val. Efter detta, alltså när man är klar i BIOS, sparar och "går ur" kan datorn boota på minnet. Så fort man tar ut minnet så försvinner denna möjlighet och man måste åter upprepa proceduren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vissa datorer kan endast bota från vissa USB-portar: tex. på en stationär dator bör man inte använda någon av dom främre USB-portarna, utan dom bakre.

Och även där på vissa modeller om man har både USB 2.0 och USB 3.0 (ofta blåa), så bör man välja en USB 2.0 port.

I vissa särskilda fall står det tydligt i manualen vilka USB-portar som stöds för boot  och att det dessutom krävs att stödet för att boota från en sådan är aktiverat i BIOS-Setup meny.

Ett exempel på ovanstående är mitt Asus Z97 Deluxe modekort.

 

Och att i den del udda fall på äldre datorer krävs att USB-stickan är formaterad i FAT32.

Svårt att säga vad som spökar.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har du UEFI Bios så måste du ta bort spärrarna mot start av andra OS.

Vilket BIOS protesterar och varnar mot.

Du måste gå igenom hela UEFI Bios, min erfarenhet, för att vara säker på att det inte finns någon spärr kvar mot start av "ett främmande operativsystem" i UEFI BIOS.

Och givetvis måste UBUNTU vara "bränt" på USB minnet som ett bootbart OS.

https://tutorials.ubuntu.com/tutorial/tutorial-create-a-usb-stick-on-ubuntu#0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...