Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa systemavbildning


Torparen

Rekommendera Poster

Jag har tydligen maximal otur, oftast då jag startar upp en ny aktivitet blir det trubbel.

Nu tänkte jag göra en systembildning givetvis frågetecken. Jag får upp beskedet att operationen kan inte genomföras den externa hårddisken är inte formaterad för NTFS. Har provat mer än en HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i Diskhantering (syns när man högerklickar på Start-menyn) om det står att den externa hårddisken är formaterad i NTFS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klickar fram externa hd och tar fram formatering. Då jag ändrat till NTFS får jag beskedet "enheten är inte giltig säkerhetsplats. Nu hör det till saken att för en månad sedan gjorde jag samma operation hade då externa minnet var formaterat för Fat 32 vilket är normalt. Varför gör jag om det nu? Jo då jag gjorde tidigare operation var jag i Spanien och givetvis glömde jag kvar aktuellt minne. Men det minnet jag använder nu är samma som det jag använde i Spanien.

Om du nu inte har något förslag till lösning var inte ledsen, WINDOWS support har inte kommit med förslag på lösning på några dagar, ej heller det andra problemet med tiderna för säkkop.

Men en annan sak när jag ända har dig på "trån" kan man göra en ominstallation utan att tappa filer eller mappar? Jag har senaste uppdateringen så inget att hämta där. Om du är intresserad kan jag sända de förslag till åtgärd som WINDOOWS gänget sänt, alltså det problemet som avser säkkop varje timma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Torparen:

Jo då jag gjorde tidigare operation var jag i Spanien och givetvis glömde jag kvar aktuellt minne. Men det minnet jag använder nu är samma som det jag använde i Spanien.

Förstår inte.

 

Kan du ta en skärmdump på hur det ser ut i Diskhantering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Förstår inte.

 

Kan du ta en skärmdump på hur det ser ut i Diskhantering?

Fick du bara den text du bifogar? vad menas med diskhantering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskhantering är ett program som man kan starta genom att högerklicka på Windows/Start-knappen och välja det i menyn.

 

41 minuter sedan, skrev Torparen:

Fick du bara den text du bifogar?

Nej, men det var den biten jag inte förstod vad du menade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först förklaring till ditt frågetecken. Jag vistades i Spanien då jag gjorde första systemavbildningen. Det USB-minnet som jag då  använde, och funkade, glömde jag kvar då jag reste hem. Nu när jag gör samma systemavbildning med samma typ av USB-minne funka inget. Hoppas nu att jag lyckats bringa ordning i tidigare "svammel".

Så till diskhanteringen: som bifogas.

diskhant.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte en systemavbildning en avbildning av allt som används på C:?

I ditt fall ser det ut att vara över 200 GB använt, och då går det ju inte att få in det på ett USB-minne som är 28 GB (jag antar att det är USB-minnet som är det som benämns Disk 1).

Är du säker på att det var just en systemavbildning du gjorde till ett USB-minne i Spanien?

 

En extern hårddisk är nog mer anpassad för systemavbildningar än ett USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej  såhär är det: Som du ser nedan höll jag på med aktuellt hösten 2017.
Återställning kräver ej mer än ca 6-7 GB., så mitt usb-minne på 32 GB skall med råge räcka vilket det gjorde i Spanien. Men något är fel i mitt WINDOWS-program Jag tar nu en rast i detta forum hej så länge.
På ‎2017‎-‎10‎-‎19 på 13:55, skrev bgjo:

 Är dock lite fundersam över att det inte upptog  mer än 615MB av USB-minnets utrymme då det på min sticka indikerar 6,04GB som använt utrymme. Glömde du kanske kryssa i rutan framför texten "Säkerhetskopiera systemfiler till en återställningsenhet" när du skapade det? /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på att göra en systemavbildning och göra en återställningsenhet (DVD eller USB-minne). En systemavbildning är en avbild (kopia) av hela C : medan en återställningsenhet är antingen för att återställa (installera) bara Windows eller en enhet som man bootar dator från för att sedan använda en systemavbildning för att återställa hela C :.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JA DU Cecilia SOM VANLIGT HADE DU RÄTT.

Har nu gjort en återställningsenhet vilket jag även gjort i Spanien, men använde fel termolog.

 

Planerar nu för att göra en systemavbildning, om jag får problem återkommer jag. Vilket fall som helst så tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tar aldrig slut problemen. Har inhandlat ett nytt USB-minne eftersom bef har på gränsen för lite kapacitet, 32 GB  nya är på 64 KB.

Ja givetvis börjar problemen på nytt, samma som tidigare. Men skillnaden från tidigare instruktioner från Cecilia är att nu får jag inte fram någon text om partition. Bifogar två skärmklipp, hoppas det är någon som inte är så less på  mig utan kan förbarma sig över mig en gång till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömde bifoga skärmklippen.

 

Är du denna gång säker på att du valde att göra en återställningsenhet på USB-minnet?

 

Jag hoppas att du menar att nya USB-minnet är på 64 GB, inte kB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Ja det skall vara 64 GB. Återställningsenhet på USB-minnet???? vet ej.

Inledningsvis vill jag informera om följande: Jag har en DELL-PC, till denna finns ett "städprogram" som körs med automatik detta har jag nu stängt för säkerhets skull om detta är sabotören. 

Jag bifogar tre skärmklipp som delvis talar för sig själv. Skklp 1 o 2 visar infon då jag klickar på skapa systemavbildning. Att infon visar fel formatering (är ju fel) nåväl då jag formaterar o då hittar inte systemet igen någon enhet.

Skklp 3 diskhanteraren då jag högerklickar på markeringen får  jag får inte fram någon text om partitinering

system.1.PNG

system.2.PNG

diskhant.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Torparen:

Skklp 1 o 2 visar infon då jag klickar på skapa systemavbildning.

Som sagt du kan inte göra systemavbildning till ett USB-minne eftersom en systemavbildning är en kopia av hela C:-partitionen och det som används på C är mycket större än USB-minnet. För systemavbildning används lämpligen en extern hårddisk.

 

2 timmar sedan, skrev Torparen:

Jag har en DELL-PC, till denna finns ett "städprogram" som körs med automatik detta har jag nu stängt för säkerhets skull om detta är sabotören. 

Vad heter detta städprogram?

Det kan ju vara bra om vi kan kolla upp vad det är tänkt att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar ett skkl på Dellprogrammet, nu kan vi glömma detta för om en månad går garantin ut och då är programmen inaktuella.

Som vanligt är jag förmodligen fel ute då jag skriver systemavbildning. 

Jag tar mig friheten att citera ett av dina tidigare trådar " medan en återställningsenhet är för att återställa (installera) bara Windows". 

Så tro det eller ej nu skapas återställningsenheten, men tid tar det.

Än en gång tack för ditt tålamod och hjälpen.

PS kanske jag slår in öppna dörrar ett kommando jag lärt mig då jag skall till diskhanteraren Windows tangenten och r DS 

 

 

dell.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Torparen:

Bifogar ett skkl på Dellprogrammet, nu kan vi glömma detta för om en månad går garantin ut och då är programmen inaktuella.

Det är ett program som testar hårdvaran. Det påverkar inga program eller Windows i sig själv. Man har tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel, varav minst 6 månader är garantitid. Men även efter de tre åren är programmet väldigt bra att ha, t ex för att ta reda på om hårddisken mår dåligt, så programmet blir inte inaktuellt och ska inte avinstalleras. Däremot så behöver man ju inte köra det programmet så ofta.

 

16 timmar sedan, skrev Torparen:

Så tro det eller ej nu skapas återställningsenheten, men tid tar det.

Så bra :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det är ett program som testar hårdvaran. Det påverkar inga program eller Windows i sig själv. Man har tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel, varav minst 6 månader är garantitid. Men även efter de tre åren är programmet väldigt bra att ha, t ex för att ta reda på om hårddisken mår dåligt, så programmet blir inte inaktuellt och ska inte avinstalleras. Däremot så behöver man ju inte köra det programmet så ofta.

 

Så bra :thumbsup:

Tack givetvis  jag gör som du säger. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...