Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2D-CAD Linux?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Nu är jag på jakt efter en bra gratis mjukvara för 2D-CAD som fungerar i Linuxmiljö och behöver tips och erfarenheter kring det.

 

Jag "brukar" använda mig av Draftsight som är mycket bra men den är allt för lynnig. Ena gången ska man använda grafikkorttillverkarens drivrutiner för att nästa gång ska använda den "inbyggda" i Linux för att det ska flyta bra. Dessutom brukar det krångla med aktivering från gång till gång. (Mjukvaran är gratis *) men man måste registrera och aktivera och den processen hamnar ibland i en evig loop).

Så också fallet nu med min nya dator. När jag installerade och testade flöt allt fint men nu en dryg månad senare går det hackigt varför jag för "femtioelfte" gången avinstallerade detta.

 

Har provat dessa:

  • QCad
  • LibreCad
  • FreeCad
  • BRL-Cad
  • Solvuspace
  • SagCAD
  • Archimedes, efter tips nedan
  • [fyller på allt eftersom]

 

Mina "krav":

  • Gratis - jag använder detta enbart för hobbybruk. På jobbet använder jag dagligen en kommersiell mjukvara, i Windowsmiljö.
  • Ska hantera DWG - här kan jag göra avkall då jag kanske kan konvertera mellan olika format. DXF bör vara kravet.
  • Ska kunna få ut något vettigt på papper - jag är van att använda sk. plot styles där jag kan styra hur tjocka linjer som ska skrivas ut. Egentligen bara för att det ska se vettigt ut på min skrivare.
  • Ska fungera i Linuxmiljö - alternativt om det utan allt för mycket pyssel går att köra via Wine/PlayOnLinux.

 

Jag har en temporär lösning som heter SchemataCAD som fungerar via Wine och där man får använda en gratis Viewer för utskrift och köra en editor i demo-läge för att rita.

 

*) 2009-08-24 Draftsight är inte längre gratis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Cecilia:

BricsCAD finns med på listan över alternativ till DraftSight, och inte bland dem du redan har testat: https://alternativeto.net/software/draft-sight/

 

Jo, BricsCad är den mjukvara jag använder på jobbet och det hade ju varit smidigt att köra samma mjukvara i Linuxmiljö men den är inte gratis tyvärr...

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

I denna lista finns ett par som inte är med på din lista och är sk. OpenSource dvs. gratis:
http://www.techdrivein.com/2011/08/8-best-cad-apps-for-linux.html
 

Samt denna lista över betydligt fler:
https://www.how2shout.com/tools/best-free-open-source-cad-software.html

Med kommentarer om varje i länkarna ovan.

 

Man måste komma ihåg att ett CAD-program i regel är till sin natur rätt avancerat och man kan aldrig räkna med att få alla önskade funktioner i ett gratisprogram, men ofta räcker dessa till för som du säger hobbybruk och i vissa fall även för mer krävande projekt.

Tex. jag har en bekant som ritade total ombyggnad och utbyggnad av sitt fritidshus i ett sådant och sedan skickade  in ritningarna för godkännande och till sist byggde om efter dessa.
Nu kommer jag inte ihåg vilket program han använde, men är nästan helt säker på att han kör på Windows och i detta CAD-program inkluderade stöd för all el-dragning samt kabelarea och var veranda el-uttag skall sitta etc.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första länken hade ingen som jag inte prövat/gratis/2D och egentligen samma sak med den andra länken med undantag för Archimedes, ett program jag testat lite snabbt och som skulle kunna duga men den hanterar inte dwg/dxf och det går inte skriva ut från den.

 

Har installerat om DraftSight och just nu fungerar den bra igen. Men hur länge då? Den är suverän när den fungerar men desto mer irriterande när den plötsligt INTE gör det, när man behöver använda den.. vilket åter leder tillbaks till första inlägget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Väcker tråden till liv igen.

Kanske nya medlemmar, nya erfarenheter?

Egentligen är det så att jag skulle vilja ha ett fungerande (=bra) CAD-program 2D i Linuxmiljö eftersom det är det enda som jag saknar i/med Linux ?

" - Kan du använda Linux till allt? - Ja, förutom CAD och bankid med kabel"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag tog och kollade lite igen nu och hittade detta:
It'sFoss  Top 5 CAD Software Available for Linux

Citat

Before you see the list of CAD software for Linux, you should keep one thing in mind that not all the applications listed here are open source. We included some non-FOSS CAD software to help average Linux user. 

 

Ps. Jag funderar på att testa något av dessa själv via VMware och Linux Ubuntu, bara för att se hur VMware hanterar detta under Windows som moderplattform.

Annars kör jag AutoCad 2013 på Windows 10 som har stöd för hårdvaru- grafikacceleration med Open GL.

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

De listar dessa 5:

1. FreeCAD
2. LibreCAD
3. OpenSCAD
4. BRL-CAD
5. DraftSight (not open source)

 

För 3. står det:

Citat

OpenSCAD is a free 3D CAD software. OpenSCAD is very lightweight and flexible. OpenSCAD is not interactive. You need to ‘program’ the model and OpenSCAD interprets that code to render a visual model. It is a compiler in a sense. You cannot draw the model. You describe the model.

Vilket inte verkar vara det jag är ute efter, jag har troligen laddat hem det men inte ens kunnat utvärdera det, utan det har nog avinstallerats direkt..

 

För övriga:

På 2018-05-29 på 20:14, skrev Mikael63:

Har provat dessa:

  • QCad
  • LibreCad
  • FreeCad
  • BRL-Cad
  • Solvuspace
  • SagCAD
  • Archimedes
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Nu är detta det sista jag kan komma på:

 

Ubuntu pit: Free AutoCAD Alternative: Top 15 CAD Software For Linux

Enligt din lista så är dessa otestade:

Open Cascade

BricsCAD

Varkon

LeoCAD

Wings 3D

HeeksCAD

OpenSCAD

Antimony

Blender

ImplicitCAD

 

Problemet med Linux är att inte ens dom absolut bästa CAD tillverkarna har något för detta, tex. Autodesk eller en av dom den mest populära och bästa (men extremt dyr) SolidWorks.

 

Sen har vi naturligtvis CAD/Cam program och där har jag inte sett ett enda vettigt alternativ på Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, Bricscad är inte otestad men den är som sagt inte gratis.

De övriga är väl i huvudsak "3D modeling software" vilket inte är vad jag vill ha.

 

Det tycks hursomhelst vara lite bekymmer med CAD i min dator. Den senaste Draftsight (innan de plockade bort gratisvarianten) fungerade inget bra och Bricscad, som jag nu testar en trial av ger en hel del flimmer emellanåt.

Kanske inte är meningen att jag ska hålla på med detta...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag svarar med samma hehe, det där med flimmer tycker jag låter mer intressant än nåt annat.

Varför uppkommer detta?

 

Detta har jag ibland stött på även i Windows miljö med eller utan spel, men även i CAD miljö i fullskärmsläge.

Det jag har funnit ut (möjligen) är att mitt dåvarande äldre grafikkort och dess grafikdrivrutin har helt enkelt "ballat ur" och jag manuellt måste ladda om denna.

 

Grafikkortet kanske inte har möjligheten skala om och samtidigt köra grafik acceleration i CAD-programmet?

Särskilt inte på en äldre dator och i synnerhet inte på en Linux maskin, där det är sällsynt att moderna grafikdrivrutiner för grafiken finns uppdaterade.

Om du stänger av hårdvaru-accelerationen, och startar om programmet - försvinner då flimret?
 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag loggar ut från skrivbordsmiljön (Cinnamon) kan jag vid inloggning välja "Cinnamon Software rendering" och om jag gör det och testar i Bricscad så flimrar det inte men det går ryckigt.

Tillägg: Om jag stänger av hårvaruacc. i programmet försvinner flimret och det går inte ryckigt.

 

(Snap tycks inte fungera i Bricscad 19 varför jag nog kastar ut den innan försöksperioden löpt ut)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett nytt försök och installerade Draftsight 2019 och denna gång bråkades det inte om någon aktivering/registrering utan fick förfrågan om att migrera från 2018.

 

Tycks fungera bra men frågan är hur länge?

Citat

All free versions of DraftSight (2018 or earlier) will cease to run after 12/31/2019

Citat

Mac and Linux users may access DraftSight 2019 Beta below at no cost.

 

https://www.3ds.com/products-services/draftsight-cad-software/download-draftsight/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna :thumbsup::thumbsup:

Men återkom och berätta, för detta är verkligen intressant och tala också om dina inställningar i programmet.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står så här:

https://www.3ds.com/products-services/draftsight-cad-software/download-draftsight/

 

  • DraftSight 2019 for Windows® is offered in paid versions only.
  • Once you download and install DraftSight 2019 (free 30-day trial or purchased version), you will no longer be able to redownload or access any previous free version of DraftSight (2018 or earlier).
  • All free versions of DraftSight (2018 or earlier) will cease to run after 12/31/2019.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-08-25 på 01:04, skrev Flyfisherman:

tala också om dina inställningar i programmet.

Jag hittar inga inställningar som berör detta med hårdvaru-acceleration.

Jag börjar nu att fundera om det kan vara så att när jag testat och det fungerat knackigt så har jag kört som "Cinnamon Software rendering"?

Äh, ingen idé att spekulera kring det, nu fungerar det ju. Får se om det håller i sig till årsskiftet då och vad man gör efter det.

Eller om man får köra med Faketime kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite mer nu och Draftsight 2019 stöder per default hårdvaru-acceleration via OpenGL

Förutsatt att kraven uppfylls: https://www.draftsight.com/sites/default/files/multisite/wp-fwk-ms-draftsight/2019-02/DraftSight 2019 SP0 System Requirements_v1.pdf

image.png.3db12b16501ae0a860058a9598a5c4fc.png

Det i sig kräver naturligtvis ett grafikkort och grafikdrivrutin som stöder OpenGL för just ditt O/S ver.

 

Men kanske det inte är det optimala för det du vill göra i alla fall?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
På 2019-08-25 på 00:41, skrev Mikael63:

Tycks fungera bra men frågan är hur länge?

Ja, idag när jag tänkte rita upp några köksskåp så fungerade inte Draftsight för Linux och det finns ingen ny version för Linux att ladda hem heller...

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Sparkar liv i tråden då jag har andra tankegångar nu men som ändå berör samma ämne.

BricsCad gick fint att köra i Linuxmiljö men har inte installerat det igen efter att jag fick tillbaks datorn efter garantireparationen.

Nu är tanken att jag i (ren) Linuxmiljö ska ha ett ett enkelt program för att rita enkla kretsschema och det spelar då ingen roll i vilket filformat filerna sparas i. Bara jag kan öppna, redigera, skriva ut.

Har kollat på Kicad och Electric men det var inget för mig. Qelectrotech som finns i "förrådet" i Mint ser mycket lovande ut men språket är helt uppåt väggarna. Vissa menyer finns inte ens på engelska. Om jag går in och editerar språk/text, vilket är ganska enkelt men tidsödande då det är många *) små filer som man ska pilla i, kan annat bli på japanska.

 

De flesta program tycks avse kretsar som i kretskort, inte "riktiga" elektriska kretsar med reläer och strömbrytare.

Någon som kan tipsa om ett sådant program?

 

*) I den kategori som är intressant för mig finns 130 filer i lika många kataloger...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...