Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gammalt MS-Officepaket på WIN10 Pro


OLDBOYS

Rekommendera Poster

Hej! Jag kommer skaffa en (bärbar) dator med WIN10 Pro 64 bit.  Ett möjligt problem kan

vara att jag under en "övergångstid" har behov av att köra Office 2003. Därför behöver jag

veta om detta kan vara möjligt? Hoppas att någon kan ge ett positivt svar ..... :-)

Med vänlig hälsning. /Benke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det finns inget officiellt stöd från Microsoft att köra MS- Office 2003 på en Windows 10 dator: https://support.office.com/sv-se/article/vilka-versioner-av-office-fungerar-med-windows-10-0fc85c97-da69-466e-b2b4-54f7d7275705

 

Citat

Tidigare versioner av Office än Office 2007 stöds inte och kanske inte kan användas i Windows 10.

 

Men det betyder inte nödvändigtvist att det blir problem.

Däremot bör alla filer skapade i MS-Office 2003 vara kompatibla eller går att konvertera om med senare MS-Office utgåvor.

 

Förövrigt har jag med flera kollegor tidigare och med helt olika filer från olika datorer varit med om kompabilitetsproblem med LibreOffice och äldre .doc samt .xls (ej . docx samt .xlsx) från just MS-Office 2003.

Filerna har blivit korrupta av LibreOffice och sedan inte gått att läsa in på ett bra sätt i en nyare version av MS-Office  2010 och 2016

 

Detta har jag däremot aldrig stött på genom att enbart köra via MS-Office.

Så jag påstår att det finns en risk med gratis LibreOffice och som dessutom kan ställa till med rejäla bekymmer.

 

Se till att du har backup på alla dokument innan du ens öppnar dessa i ett annat program som tex. LibreOffice och arbeta med kopior och inte originalet.

Har du väl dessa i ett modernare MS-Office program så är det inga problem att sedan spara om dessa till  det nyare formatet som tex. .xlsx eller .docx etc.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...