Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cookies


Hockke

Rekommendera Poster

Innebär den nya lagen att jag måste välja säkerhetsnivå varje gång jag går in på Forum eller kan jag välja en gång för alla?

 

 

Image1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det från IDG? Jag fick nämligen detta meddelande när jag inte var inloggad och då godkände jag för jag vill ju att IDG, och speciellt Eforum, ska fortleva. Sedan dess har jag inte fått detta meddelande mer från dem och inga personligt anpassade annonser heller för den delen.

 

Förtydligande

Efter att ha läst igenom Läs mer godkände jag alltså standardinställningarna.

 

P.S. Det var i alla fall inte såhär mycket att läsa igenom:

https://support.scribd.com/hc/en-us/articles/210129366-Privacy-policy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du måste välja mer än en gång beror på hur du har inställt i dina webbläsare gällande webbhistoriken. 

Har du inställt att webbläsaren ska rensa webbhistoriken när du stänger ner webbläsaren så kommer du vara tvungen att välja nästa gång du öppnar webbläsaren igen eftersom cookiesen har tagits bort.
Har du webbläsaren öppen från du startar datorn tills du stänger av datorn så får du välja en gång om dan om du rensat.

 

För min del så väljer jag anpassad och sen begränsad för jag vill inte ha personligt anpassade annonser. Som dom kan ha samlat in uppgifter från andra ställen på nätet.

Och det som gör det lite bakvänt att det mesta som står gäller om man besöker tidningarna och läser deras artiklar. Hittar inget om själva forumet så strikt sett så borde inte den där rutan behöva dyka upp här utan borde dyka upp om jag besöker nån av idgs:s tidningar.

 

Sen vet jag inte om det blir OT. Men när man går in på andra sidor på nätet så godkännande av cookies brukar vara en liten rand längst upp, man kan surfa på sidan utan att klicka på godkänn. Men här på eforum så måste man välja innan man kan surfa. För min del är det störande. Och med tanke på alla cookiesar man får så får jag nog ta mig en funderare. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat olika inställningar angående cookies i webbläsaren (FF) utan att kunna ställa bort popupen. Dåligt, det borde ju räcka med att välja en gång!

Jag skrev att den dök upp när jag gick in på Forum, det var fel. Den kommer direkt på Pc för allas hemsida.

Att inte rensa  historiken gillar jag inte heller. Alla möjliga uppgifter kan ju sparas där och med dagens säkerhetsläge vill man ju bjuda på så lite som möjligt.

Som marim skriver störs jag också av den. Jag har märkt en olustkänsla när jag ska öppna sidan. "Nu kommer den f...de skylten upp igen!".

En bagatell, men det ökar ju inte precis lusten att gå in på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det lär ju bygga på att valet finns sparat i en cookie och att det har ändrats på webbplatsen nu beror väl på GPDR.

 

3 timmar sedan, skrev Hockke:

Den kommer direkt på Pc för allas hemsida.

Klaga direkt till redaktionen: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.94005

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del så gäller det forumet för det är hit jag går direkt.
 

Så även om Hockke skulle byta sida till forumet så kommer den.

 

Det bästa vore ju om dom hade som andra sidor. Att det ligger längst upp. Och om man inte klickar på godkänn så används den begränsade.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som förra gången jag hade problem med inloggning är det Ccleaner som spökar. Varje gång jag installerar en ny version verkar inte mina inställningar gälla längre utan deras standardinställningar tar över.

Hur som helst fick jag bort den irriterande skylten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var konstigt. Mina inställningar för städning av Firefox med Internet History urbockat (för den vill jag rensa själv) och Internet Cache, Cookies, Download History samt Last Download Location ibockat (i Avancerat är inget ibockat) kvarstår även efter att jag laddat ner en ny version av CCleaner. Jag vet inte om det har någon betydelse att jag sällan städar. Det finns oftast en ny version att ladda ner när jag öppnar CCleaner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara i Ccleaner som bocken för att rensa cookies läggs till.

Inget ändras i läsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i alla fall konstigt att du inte får behålla Cookies urbockad. Det är ju många här som använder CCleaner så någon fler har säkert också valt att ha den inställningen. Hoppas du får ett svar på hur det funkar för den personen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder gratisversionen av Cc, kanske är det företagets subtila sätt att få mig att skaffa köpversionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...