Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Färg på ämneslänkar


Monshi

Rekommendera Poster

Jag tycker att med den nya formatmallen som nu finns på Eforum är det betydligt svårare att se om man läst ett ämne eller ej. Helt enkelt att skillnaden mellan lästa och icke läst är sämre när länkarna är ljust blåa jämfört med svarta.

Nästan så jag funderar på om inte ett tampermonkey-script kan rätta till det..

Här jag mixtrat lite med färgerna

vad anser ni andra? Blått är bra eller byt till svart?

image.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i alla fall inte upplevt det som ett problem med att se vilka trådar jag har läst och inte läst, samt gillar när länkar har en annan färg än brödtext.

Skärmklipp.PNG

Däremot tycker jag att tidpunkt och forumnamn ovan resp. tidpunkt i ditt exempel kan vara lite svårläst, men mina ögon är inte så bra.

 

Men det ska förstås fungera för alla så gott det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog hålla med Monshi lite, visst fungerar den blåa färgen, men den är för ljus, lite mer tryck i färgen eller så är det bättre med svart, det måste hur som helst vara mer tryck i färgen, har man lite svårt med färger eller sämre ögon, så blir det för liten skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Håller helt klart med Monshi.

Det har alltid varit a och o när det gäller presentationer tex. att ha klara kontraster mellan färger, inte minst för dom som har nedsatt färgsynthet, färgblinda och andra med försämrad syn, oavsett upplever jag likafullt att blanda fel färger är fullständigt galet och ansträngande för ögonen.

 

Att ha ljusblå text på ljus/vit bakgrund är fullständigt åt pepparn, likaså är det galet som en del sajter eller presentationer i Powerpoint som jag varit med om för den delen att använda sig av rött på svart bakgrund.

Rött och grönt tex. får aldrig förekomma, för en färgblind blir det nästintill omöjligt att läsa texten och för alla andra bara ansträngande för ögonen.

 

https://www.dagensanalys.se/2017/09/dessa-farger-skall-du-anvanda-i-din-power-point-presentation/

 

Till detta kommer att alla inte har en bra bildskärm och då blir det bekymmer.

Jag kan ta som ett direkt exempel: på min stationära har jag en 24" TN-panel samt en 24" IPS-panel och om jag flyttar FF fönstret till min högra bildskärm (IPS) blir det bättre, men inte bra.

Jag har även en gammal laptop med en gammal extern bildskärm ansluten och på denna ljussvaga bildskärm blir det otroligt svårt att se vad som står med dessa ljusblåa texter mot ljus bakgrund, men det klarar däremot laptopens bilskärm av, fast under all kritik.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte tydligt för det är inte meningen att det ska vara tydligt utan det ska framgå att det är något som du inte har skrivit och som inte hör till det viktiga i inlägget. Det skulle väl inte vara bra om sådana där "Redigerad"-rader såg likadant ut som resten av inlägget. Skulle inte en del då klaga på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...