Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får ej ett och samma nätverk för mina 3 datorer


hup151_t

Rekommendera Poster

15 timmar sedan, skrev HansErik:

Det var många poster att kopiera så jag gjorde 2 st jpg och klistrade ihop efter mycket bök i Photoshop

Du får gärna ladda upp två (eller fler) bilder om det behövs för att visa allt och behöver inte sammanfoga dem först. Bara det går att förstå så är det bra.

 

15 timmar sedan, skrev HansErik:

Just nu ser Dator 2 och 3 allt men Dator 1 ser bara sig "själv".

Sånt brukar bero på inställningar gällande nätverk i datorn.

 

Är det Windows-brandväggen som används i alla datorerna eller är det installerat något separat brandväggsprogram i någon av dem?

Är "fil- och skrivardelning" aktiverat i Inställningar -> Nätverk och internet -> Status -> Delningsalternativ -> Privat profil?

Visa gärna en skärmdump över hur det ser ut för "Delningsalternativ".

 

När du har framme "Delningsalternativ", också kallat "Avancerade delningsinställningar", klicka på "Nätverks- och delningscenter" i "adressfältet" upptill.

Står det då "Privat nätverk" på denna plats?

Skärmklipp.PNG

Det kan stå annat än "Network" ovanför.

 

Finns det samma inloggningskontonamn med samma lösenord i alla tre datorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt fått internet att fungera igen för Dator 1! Enbart Windows-brandväggen.  Se skärmdump. Ja det står privat där. Sista frågan svar nej. Komplicerat. Dator 2 har "User" och ett eget lösenord. Dator 1 och 3 har samma lösenord  men kontonamnen är olika såtillvida  att mitt fullständiga namn och en live.se-adress för dator 1 och enbart fullständiga namnet i dator 3.  Skulle gärna se att Dator 1 och 3 hade samma som 2.  Live.se är en kvarleva från tidernas begynnelse med Hotmail.

Datorer 2 och 3 visar allt men Dator 1 enbart sig "själv".  Tungan rätt i mun......

Avancerade delningsinställningar.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det underlättar om samma kontonamn (med samma lösenord) finns i samtliga datorer.

Du behöver normalt inte byta kontonamn på det befintliga kontot utan du kan skapa ett nytt konto i stället. För att dator 1 ska komma åt dator 2 behöver då kontonamnet du är inloggad på i dator 1 även finnas i dator 2.

Inställningar - Konton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogade  print screen är tagen i Dator 2. När jag klickade på mappen "Hasse" vid nätverk fick jag inlägget mitt i som frågar efter uppgifter om autentisering. Var 17 hittar jag dylikt?  Ser att det står "lokalt nätverk" här för Dator 2 vilket det inte gör på 1 eller 3.

A.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ditt kontonamn och dess lösenord på datorn du försöker öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tyckte det blev lite väl snärjigt för mig att komma vidare och lösa problemet via skriftväxling, Eftersom fjärrlösning inte är tillgänglig dvs att du skulle kunna gå in i mina datorer och trixa så vände jag mig till support.one. Han gick igenom alla datorerna och fann efter mycket strul att det var Dator ! som var i "dåligt skick".  Dator 1 är från början en w8, sen 8.1 och sen 10.  Idag alltså 1803 som se andra 2.  Dator 1 rensades och backup togs på sep disk. Sen installation och vips blev datorn som en nyköpt maskin med W10 1803. Nätverket installerades nu utan problem för alla 3 datorerna.  Hej vad det går!  Har dock en del frågor kring ikoner som jag tar på rätt Forum/tråd.  Tack för all hjälp Cecilia - har lärt mig mycket hgär igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...